טבע ופרוקטר אנד גמבל מפסיקות את השת"פ בתחום ה-OTC

מכירות המיזם ב-2016 הסתכמו בכ-1.8 מיליארד דולר • בטבע לא צופים השפעה מהותית על התחזית

ענקית מוצרי הצריכה Procter & Gamble הודיעה על הפסקת שיתוף-הפעולה שלה עם טבע, בעקבות רכישת עסקי התרופות ללא מרשם של חברת Merck KGaA בעסקה של 4.2 מיליארד דולר. בין טבע ופרוקטר אנד גמבל התקיים מיזם משותף במסגרתו מכרו החברות תרופות ללא מרשם (OTC) ברחבי העולם, למעט במדינות צפון אמריקה.

המיזם, PGT, הוקם ב-2011 כאשר בתחילה, החברות העריכו כי יציג מכירות של 4 מיליארד דולר תוך שנים ספורות. בשנת 2016, המכירות הגלובליות של PGT לתוך השוק הסתכמו בכ-1.8 מיליארד דולר, כאשר בשלושת הרבעונים הראשונים של אותה שנה, ההכנסות של טבע מהמיזם הסתכמו ב-906 מיליון דולר.

ברבעון הרביעי של 2016, טבע ביצעה שינוי במגזרי הדיווח שלה והכניסה את ההכנסות מהמיזם למגזר התרופות הגנריות, כך שלא פורסמו נתונים ספציפיים הנוגעים להכנסות החברה מ-PGT מאז. ב-2017, המכירות הכוללות של התרופות ללא מרשם של טבע - הן כחלק מ-PGT והן שאינן חלק מהמיזם - הגיעו ל-1 מיליארד דולר.

לפי הודעת פרוקטר אנד גמבל, רכישת העסקים ממרק הגרמנית "מחליפה ומשפרת את המיזם המוצלח PGT", שיסתיים בתחילת יולי. "המיזם המשותף הציג צמיחה הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח, וייסד נוכחות ביותר מ-50 מדינות מאז הקמתו. עם זאת, בעקבות בחינה שבוצעה לאחרונה, טבע ופרוקטר אנד גמבל החליטו שסדרי העדיפויות והאסטרטגיות כבר לא מתואמות, והסכימו שלשני הצדדים -יהיה עדיף לסיים את שיתוף-הפעולה".

הודעת טבע בנושא, שפורסמה ביום שישי, כללה דברים ברוח דומה. בטבע ציינו כי לפירוד לא תהיה השפעה מהותית על תחזית החברה ל-2018, והיא תמזג את נכסי המיזם שיחזרו אליה עם פורטפוליו התרופות ללא מרשם שהגיעו מרכישת אקטביס ב-2016. סוון דתלפס, סמנכ"ל בכיר, מנהל חטיבת השיווק הגלובלית של טבע, מסר כי "נהנינו רבות משותפות PGT ואנו נפרדים ברוח טובה. נמשיך לבנות את עסק התרופות ללא מרשם שלנו, בהסתמך על מותגים מבוססים, כעסק מרכזי צומח לטווח ארוך. זהו צעד במסגרת תהליך רחב היקף שנועד להביא אינטגרציה ומיקוד, והוא יאפשר לנו למנף באופן טוב יותר את הסינרגיות בין העסק הגנרי לבין זה של התרופות ללא מרשם".