ניצחון לגיא לרר: עמוד הפייסבוק של "הצינור" יישאר בבעלותו

ביה"ד האזורי לעבודה דחה את תביעת ערוץ 10 להעביר את העמוד – שלו למעלה ממיליון עוקבים - לידיו • לרר, שעבר להגיש תוכנית דומה ברשת 13, יצטרך לשנות את שם העמוד ולהבהיר כי אינו קשור עוד לתוכנית שמשודרת בערוץ 10 • לרר: "מה ששלי – שלי"

גיא לרר/ צילום: איל יצהר
גיא לרר/ צילום: איל יצהר

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה אתמול (א') את תביעת ערוץ 10 והכריע כי עמוד הפייסבוק של "הצינור" יישאר בבעלותו של גיא לרר, שעזב את הערוץ ומגיש כיום תוכנית בעלת מאפיינים דומים ברשת 13.

השופטת מיכל נעים-דיבנר בחנה בפסק דינה מספר פרמטרים שונים שלפיהם ביקשה להכריע בסוגיית הבעלות על הדף, ובסיום הבחינה כתבה: "מרבית הסממנים ובוודאי המהותיים שבהם מצביעים על הנתבע (לרר) כבעליו של דף הפייסבוק. לא זו בלבד שהנתבע פתח את דף הפייסבוק מיוזמתו ולמטרות שונות ממטרותיה של התכנית אותה ליווה, אלא שבכל שנות קיומו הופעל הדף על-ידי הנתבע, מבלי שהתובעות נוקטות בכל פעולה שתצביע על מעורבות בניהול דף הפייסבוק, על הוצאות שהוציאו, על הנחיות שניתנו בעניין זה או על עובדים שמונו לשם תפעול הדף. לא הוכח כי תכניו של דף הפייסבוק תואמים באופן משמעותי את תכני התוכנית, וכל זאת - בנוסף לכך שעבודתו של הנתבע על דף הפייסבוק אינה מעוגנת בחוזה העסקתו ואינה כפופה לכל נוהל שגובש במקום העבודה - מצביע על כך שדף הפייסבוק שייך לנתבע".

תזכורת: בספטמבר 2017, זמן קצר לאחר שהודיע לרר על המעבר לרשת וזמן קצר לפני פיצול ערוץ 2, פנה ערוץ 10 לבית הדין לעבודה בדרישה לחייב את לרר להעביר לידיו את השליטה בעמוד הפייסבוק של "הצינור". בערוץ ממשיכים לשדר גם כיום את התכונית "הצינור" - בהגשת טל ברמן - ועל בסיס זה סברו שם כי גם עמוד הפייסבוק בעל אותו השם - שלו למעלה ממיליון עוקבים - שייך להם.

אלא שמהר מאוד התברר כי העניינים סבוכים הרבה יותר, מה עוד שהתחום עצמו - והסוגיה הנלווית לו - מהווה כולו "קרקע לא חרושה", כפי שהגדירה זאת השופטת נעים-דיבנר (שאף שכנעה את הצדדים לפנות לחברת פייסבוק - על בסיס מהלך תקדימי אחר שאירע בישראל - בבקשה שיפצלו את הדף כך שלשני הצדדים יישארו עמוד עם מיליון עוקבים - ניסיון שלא צלח).

לרר, כפי שהתברר במהלך המשפט המרתק, פתח את העמוד תוך יוזמה בלעדית שלו, ללא הוראה או מעורבות של מעסיקיו, בעידן שמעטים מאוד הבינו את משמעותו של עמוד פייסבוק (אז היה מדובר בקבוצה); הקשר בין תכני העמוד לבין התכנים ששודרו בתוכנית היה קטן בהרבה מכפי שניתן היה לחשוב בתחילה - השופטת נעים-דיבנר מציינת כי המשנה למנכ"ל הערוץ, יואב הלדמן, לא גיבה בשום ראיה את טענות הערוץ על הקשר בין התכנים, ולא ידע להעריך את הקשר הזה מבחינה כמותית; לרר אף השקיע לא רק את זמנו הפרטי בעמוד (בתחילת הדרך) אלא גם מכספו, כשמנגד קובעת השופטת כי ערוץ 10 "לא השקיע משאבים של ממש בדף הפייסבוק, אם בכלל".

מבחינת לרר מדובר כמובן בניצחון גדול. אי-אפשר להפחית מהחשיבות שהוא מייחס לעמוד, וכפי שאמר במהלך חקירתו הנגדית בדיון שהתקיים בינואר השנה - מדובר עבורו ב"מפעל חיים", לא פחות. היום (ב') כתב לרר בעמוד הטוויטר שלו "מה ששלי - שלי", והודיע כי יערוך מסיבת עיתונאים קצרה בבניין רשת.

פסיקת בית הדין לעבודה כוללת גם מספר סייגים: נקבע כי לאור ההסכמה שהביע העיתונאי במהלך הדיון, אם ערוץ 10 עדיין חפץ בכך, לרר יצטרך לשנות את שם עמוד הפייסבוק (תוכניתו של לרר ברשת נקראת "הצנרת") בשבועות הקרובים. בנוסף, לרר נדרש לפרסם תוך שבועיים פוסט שבו יבהיר כי העמוד אינו קשור עוד לתוכנית "הצינור" שמשודרת בערוץ 10, ויפנה את העוקבים המעוניינים בכך לכתובת הרלוונטית.

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה רשמית, וכרגע לא ברור האם יש בכוונת הערוץ לערער על ההחלטה. פסק הדין הטיל על הערוץ הוצאות משפט בסך 25 אלף שקל.

לרר יוצג על-ידי עורכי הדין הלל סומר, יורם ליכטנשטיין וגבריאלה שוורץ. ערוץ 10 יוצג על-ידי עו"ד דרור ורסנו ממשרד יגאל ארנון.