כשגנטיקה ובלוקצ'יין נפגשים: DNAtix יוצאת לגיוס של 30 מ' ד'

הסטארט-אפ DNAtix מאפשר לשלם על בדיקות גנטיות בבלוקצ'יין • יוצא לגיוס של 30 מיליון דולר במטבע דיגיטלי

לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

DNAtix מאפשרת לשלם על בדיקות גנטיות בבלוקצ'יין בימים אלה היא יוצאת לגיוס של 30 מיליון דולר במטבע הדיגיטלי.

בלוקצ'יין היא האופנה החמה של לפני חודשיים. הגנום האנושי הוא האופנה החמה של לפני 20 שנה. כעת חברת DNAtix מבקשת להפגיש בין שתי האופנות, וייתכן שמדובר בדבר הבא.

DNAtix מאפשרת לשלם עבור בדיקות גנטיות בשיטת בלוקצ'יין, וכך לשמור על אנונימיות מלאה של נותן הדגימה. בהמשך, החברה מעוניינת לבנות מערכת שלמה של חוקרים, מעבדות, נותני שירותים ומפתחי תוכנה סביב הנתונים הגנטיים האנונימיים שהיא אוספת.

יזמי החברה, עופר לידסקי וד"ר טל סינס, החלו כבר ב-2008 לפעול בתחום הבדיקות הגנטיות, הנמצא במובן מסוים מחוץ למיינסטרים. לידסקי, יזם סדרתי בתחום הטכנולוגיה, וסינס, ביולוג ממכון ויצמן ועורך דין בתחום הקניין הרוחני, הקימו אז חברה לשימור דנ"א של אנשים מבוגרים לצורך פיענוח עתידי, בתקופה שבה הדבר יהיה פחות יקר. "חודש אחרי שהתחלנו, אמא שלי נפטרה ועכשיו אני באמת עומד לרצף את הדנ"א שלה, שהיה שמור אצלנו בפריזר, כדי לדעת את ההיסטוריה הרפואית של המשפחה", אומר לידסקי.

בשלב מאוחר יותר, החברה פיתחה בדיקה לאיתור גן המגביר את הסיכון להתקרחות. "טיפול בהתקרחות הוא יעיל יותר אם הוא ניתן לפני שהיא מתחילה", הם אומרים ומוסיפים שכעת הפעילות הזאת מתרחבת ומתחברת לעולם המטבעות הקריפטוגרפיים. "הבלוקצ'יין מבטיח שני דברים", אומר לידסקי, "גם אנונימיות של המידע וגם הגנה חזקה מפני התקפות האקרים או כל סוג של שינוי לא רצוי במידע".

כיצד ניתן להעביר דגימה באופן אנונימי?

סינס: "אפשר לרכוש את הבדיקה בבית מרקחת במזומן, לירוק למבחנה ולשלוח בדואר, כאשר בין הערכה שרכשת לבין ה'ארנק' שנוצר לך באתר שלנו, באמצעות תשלום בשיטת הבלוקצ'יין, מקשר קוד שנמצא על גבי הערכה בלבד. לאחר התשלום עבור הבדיקה, אפשר לרכוש גם שירותים נוספים. אפשר גם לשתף את המידע הגנטי שלך בניסויים, שמזכים ב'כסף' לרכישת עוד שירותים".

לאחר ריצוף הגנום ניתן יהיה לרכוש בדיקת סיכון להתקרחות, בדיקת צליאק, בדיקת נטייה להתמכרות ועוד.

"רפואת המידע" מבוססת על שילוב בין מידע גנטי, מידע ממכשירים מנטרים, מידע מבדיקות דם והדמיה ומחלות המטופל בפועל. האם יש ערך למידע הגנטי במנותק?

"החברות שעורכות מחקרים יוכלו לבקש מהמשתתפים בקהילה לענות על שאלונים באופן אנונימי או לשתף מידע רפואי נוסף, ויוכלו לחבר את המידע הזה למידע הגנטי".

בסופו של דבר המטופל ידווח על התוצאות לרופא, ואז הוא תלוי במידת האנונימיות של המערכת הלאומית.

סינס: "לאו דווקא. לדוגמה, טיפול בנטייה להתקרחות או בנטייה להתמכרות יכולים להתבצע בלי דיווח לרופא. בשלב הראשון נתמקד יותר בבדיקות לייפסטייל".

בחברה עובדים היום כ-17 איש - רופאים, פסיכולוגים ועובדים מתחום התוכנה והמטבעות. אחד מיועציה הוא היועץ הארגוני הידוע יצחק אדיג'ס. כדי לעודד את היווצרות האקוסיסטם סביבה, החברה פיתחה את המערכת כקוד פתוח, וגם הקימה קרן ללא מטרות רווח לעידוד השימוש במערכת.

בימים אלה החברה עורכת גיוס באמצעות המטבע הדיגיטלי שלה - לא בבורסה אלא כגיוס פרטי, בהיקף מתוכנן של 30 מיליון דולר.