רשות החברות בודקת מינוי מנכ"ל החברה לתיירות

מידע שלפיו עידן מועלם לא עומד בתנאי הסף הועבר גם למבקר המדינה • יו"ר החברה: הטענות נדחו לאחר בדיקה מעמיקה

עוד עידן מועלם/ צילום: תמונה פרטית
עוד עידן מועלם/ צילום: תמונה פרטית

מבקר המדינה, רשות החברות הממשלתיות ומשרד התיירות קיבלו לאחרונה מידע המעלה ספקות לגבי תקינות המינוי של עידן מועלם בנובמבר 2017 לתפקיד מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), שעוסקת בפיתוח פרויקטים תיירותיים, וזאת על יסוד טענות כי מועלם לא עמד בחלק מתנאי הסף במכרז לתפקיד המנכ"ל וכי הליך הבחירה לא היה שוויוני כנדרש. כך נודע ל"גלובס".

החמ"ת היא זרוע הביצוע של משרד התיירות עם תקציב שנתי של למעלה מ-100 מיליון שקל, והיא אחראית על מאות פרויקטים, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.

מבקר המדינה יבצע ביקורת

עו"ד עידן מועלם, בן למשפחת אנשי העסקים גוזלן מטבריה, מונה ב-2015 לתפקיד סמנכ"ל מנהל, משפט ופיתוח עסקי בחמ"ת. בעקבות סדרה של חיכוכים עם משרד התיירות על רקע טענות למחדלים בניהול הכספי של החמ"ת, התפטר בסוף 2016 המנכ"ל הקודם שי וינר, והדירקטוריון מינה את מועלם למנכ"ל זמני בפועל. ועדת האיתור בחרה בסוף השנה שעברה שמונה מועמדים שעמדו בתנאי הסף, מתוכם שלושה עובדי החברה.

במשרד מבקר המדינה מתנהל בירור בעניינו של מועלם, בהקשר לטענות נגדו על חשש לניגוד עניינים. את התלונות אצל המבקר השמיעו שתי אדריכליות הקשורות לחברה, אחת מהן היא אורנה אנג'ל והשנייה היא עובדת החמ"ת לילך פז, המצויה עד היום תחת צו הגנה של מבקר המדינה כחושפת שחיתות.

לפני האישור הסופי של מינוי מועלם, התבקש המבקר למסור לוועדה לבדיקת מינויים חומרים על הבדיקות בענין מועלם והחמ"ת. המבקר הודיע כי אינו יכול להיענות לבקשה, אולם האגף לתפקידים מיוחדים במשרדו יבצע השנה ביקורת בעניינים אלה.

במידע שהצטבר על הליך המינוי נטען, שאופן ניסוח הפרמטרים בדבר ניסיון בפרויקטים, למשל ביצוע של פרויקטים רבים בהיקף כספי נמוך, יצר יתרון מובנה לשלושת המועמדים מתוך החמ"ת, שקיבלו ניקוד מקסימלי לעומת ניקוד נמוך במיוחד למועמדים האחרים, ביניהם כאלה שביצעו פרויקטים גדולים ומורכבים.

במידע עולה תמיהה על הניקוד המקסימלי שקיבלו השלושה, והובע חשש כי ייתכן שהם קיבלו ניקוד ביתר.

מועלם התחיל לעבוד בחמ"ת ב-2013 בתפקיד מזכיר החברה ובסוף אותה שנה מונה לסמנכ"ל מנהל, משפט ופיתוח עסקי. תנאי סף עיקרי לתפקיד היה ניסיון של חמש שנים לפחות ושלוש שנים בתפקיד מנכ"ל או סמנכ"ל בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה.

מהמידע עולה שאין ביטחון שתפקיד מזכיר החברה הוא תפקיד בכיר כמשמעותו בחוק ובתנאי הסף במכרז, וכי בכל מקרה מועלם אינו עומד בתנאי הסף של חמש שנים בתפקיד בכיר בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה.

גורם שמודע לתהליך הבחירה בוועדת האיתור, אישר כי מועלם מסר לוועדה שכיהן ב"תפקיד בכיר" בקבוצת האחים גוזלן. אבל בדיעבד התעוררו ספקות אם "קבוצת גוזלן" או כל אחת מהחברות המרכיבות אותה, עוסקות בתחום עיסוקיה העיקריים של החמ"ת, כפי שנדרש בתנאי הסף.

לגבי ההצהרה של מועלם על עברו כ"בכיר" באחת החברות בקבוצת גוזלן בתחילת שנות ה-20 לחייו ובמקביל ללימודים אקדמאיים, התעוררו ספקות. חיזוק לספקות הוא מסמך קורות חיים מוקדם יותר של מועלם, שבו הוא הגדיר את עבודתו בקבוצת גוזלן כמנהל כוח אדם ויחסי ציבור, ועל כן יש ספקות בדבר היותו של מועלם בעל ניסיון של "בכיר" בקבוצת גוזלן.

גורם שמכיר את הממצאים ציין כי קיים ספק לגבי קיומו של הליך שוויוני לכלל המועמדים לתפקיד מנכ"ל החמ"ת.

"ניסיון פסול להשפיע"

פרופ' אסף מידני, יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית לתיירות, מסר תגובה בשם מועלם ובשם החברה.

לדברי מידני "הטענות המועלות בפנייתך כנגד המועמד שהומלץ על ידי ועדת האיתור ונבחר פה אחד על ידי דירקטוריון החברה נבדקו באופן מעמיק ויסודי על ידי החברה ואף על ידי שופטת בדימוס ונדחו לחלוטין לאחר בדיקה מעמיקה.

"הבדיקה מצאה כי עו"ד עידן מועלם הינו המועמד הראוי והמתאים ביותר לחברה ולדירקטוריון אמון מלא בו".

מידני הוסיף כי "נראה כי קיימים גורמים אינטרסנטים שונים המנסים לשנות את תוצאות הבחירה שלא כדין ואנו מצרים על כך, שכן מדובר בהתערבות בוטה ולא עניינית בתהליכי ממשל תאגידי וניסיון פסול להשפיע על תהליכים בחברה הממשלתית לתיירות, תהליכים הנעשים תוך מעקב ובקרה של שומרי סף רבים ומקצועיים".

משרד האוצר מסר בתגובה: "בימים אלו, מצויה רשות החברות בבדיקת הליך איתור מנכ"ל בחברה הממשלתית לתיירות מול דירקטוריון החברה. לכשתסתיים הבדיקה, תגבש רשות החברות את עמדתה בנושא".

משרד התיירות בחר שלא להגיב לידיעה.