משרד החינוך יבחן האם להמשיך בהפרדה מגדרית, אך לא השנה

כמחצית ממנהלי בתי הספר היסודיים בת"א הודיעו כי לא ישתתפו בהפנינג שבו נהוגה הפרדה בין בנים לבנות • משרד החינוך: נמנה ועדה שתבחן מתווה לשנה הבאה, שיבטיח מענה ראוי והולם לכלל התלמידים

נפתלי בנט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נפתלי בנט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

סערה סביב הפנינג "משחקים של פעם" שעורך משרד החינוך, בשל ההפרדה המגדרית הנהוגה בו. כמחצית מבתי הספר היסודיים בתל אביב הודיעו למשרד החינוך כי הם לא ישתתפו בהפנינג, שמיועד לתלמידי כיתות ה' ו-ו'. ההפנינג מתוכנן להתקיים ב-9 במאי - בפארק הלאומי ברמת גן.

לפי מכתב ששלחו מנהלי בתי הספר לממונה על החינוך הגופני במשרד החינוך, גיא דגן, הסיבה להפרדה בין בנים לבנות נובעת מהשתתפות של תלמידים ותלמידות ממגזרים בהם מתקיימת הפרדה, כלומר בתי ספר מהחינוך הממלכתי-דתי.

"אנו, מנהלי ומנהלות בתי ספר, עוסקים מדי יום בצמצום פערים מגדריים, בפעילויות משולבות, בהכלה ובשיח מקדם. באחריותנו ומתפקידנו להוכיח לתלמידות ולתמידי בית ספרנו כי אין מקום להבדלים מגדריים בתחום החינוך, ההשכלה, ההתפתחות, היצירה, ומהיומנויות האישיות והחברתיות", נכתב במכתב. המנהלים הוסיפו: "בימים אלו, בהם אנו עוסקים בבתי הספר בתכניות חדשניות ומרתקות של משרד החינוך בנושאי מגדר, שוויון הזדמנויות ופריצת תקרות הזכוכית עבור בנות, אנו מוצאים טעם לפגם בהפרדה המגדרית באירוע חינוכי שנערך בחסות משרד החינוך".

המנהלים הדגישו כי אין מדובר בתחרויות שבהן היכולות הפיזיות באות לידי ביטוי, אלא במשחקים כמו קלאס, מחניים ודלגיות. "אנו רואים במהלך הפרדה זה פסול, לא מקדם, מחפצן את גופם של ילדים ומרחיב את הפערים המגדריים בחברה הישראלי. אנו, כמשרתי ציבור, העובדים בקהילות בעלות צביון פלורליסטי, מוצאים שאין זה משרת את הערכים של הקהילות אותן אנו משרתים, על גווניהן השונים: חילוניים, דתיים, עשירים, עניים, מזרחים, אשכנזים, ערבים, יהודים וכו'". ראש עיריית תל אביב רון חולדאי גיבה את החלטת המנהלים: "הפרדה מגדרית היא שערורייה, על אחת כמה וכמה בחינוך הממלכתי".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: בעקבות הפרסומים בעניין אירוע 'המשחקים של פעם', במשרד החינוך שבים ומבהירים כי מדובר במתווה ישן שפועל באותה המתכונת בדיוק החל משנת 2010. כל ניסיון לייחס לאירוע משמעות פוליטית הוא ניסיון מגוחך ומופרך מהיסוד. מדובר בסוגיה מקצועית בלבד, שמנוהלת בדרגים מקצועיים, במסגרת הפיקוח על החינוך הגופני. כך היה בשנת 2010, כך היה לאורך כל השנים, וכך זה מתקיים גם היום. יחד עם זאת, המשרד ימנה ועדה מקצועית, במטרה לשנות את מתווה הפעילות בשנה הבאה. המתווה החדש יבטיח מענה ראוי והולם לכלל תלמידי מערכת החינוך".