ניצב ניסו שחם הורשע במעשה מגונה - וזוכה משאר האישומים

ניצב בדימוס שחם זוכה ממרבית האישומים, אך נותר עם הרשעת מעשה מגונה • ביהמ"ש: "בסופו של יום נותרנו עם שתי שיחות טלפון ו-4 פעולות שנעשו בניגוד עניינים" • התובע: ביהמ"ש הדגיש את חומרת מעשיו של מפקד בכיר ונערץ" • שחם: "ההר הוליד עכבר אחרי 6 שנים של אישומים הזויים"

ניצב בדימוס ניסו שחם / צילום: שלומי יוסף
ניצב בדימוס ניסו שחם / צילום: שלומי יוסף

כ-6 שנים אחרי שהתפוצצה פרשיית ניצב ניסו שחם, ו-4.5 שנים אחרי הגשת כתב האישום, זיכה היום (ג') בית משפט השלום בתל-אביב את שחם (60) ממרבית האישומים שהוגשו נגדו על רקע מערכות יחסים אינטימיות שהוא ניהל עם 6 שוטרות שהיו כפופות למרותו. עם זאת, שחם, מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, הורשע בביצוע מעשה מגונה בשוטרת שהייתה תחת פיקודו, בכך שנישק אותה נגד רצונה.

מיד לאחר שהשופט בני שגיא הקריא את הכרעת הדין, התחבק שחם הנרגש ארוכות עם בני משפחתו שליוו אותו לבית המשפט. לאחר מכן הוא יצא אל כלי התקשורת ואמר: "ההר הוליד עכבר אחרי 6 שנים של אישומים הזויים". שחם האשים את ראשי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), אורי כרמל ומשה סעדה, ואמר כי הם "אנשים איומים ונוראים שממציאים דברים".

שחם גם הצהיר כי בכוונתו להמשיך להילחם נגד ההרשעה שלו במעשה מגונה. פרקליטיו, עורכי הדין בעז בן-צור ועודד גזית, הודיעו כי לאור תוצאת המשפט, בכוונתם לבקש מבית המשפט לנקוט הליך של אי-הרשעה.

מנגד, התובע, עו"ד רונן יצחק ממח"ש, הדגיש את הפן המחמיר בהכרעת הדין ואמר: "בית המשפט הרשיע היום את ניצב בדימוס ניסו שחם בעבירת מעשה מגונה בשוטרת זוטרה, תוך שהדגיש את פער התפקידים והדרגות ואת חומרת מעשיו של מפקד בכיר ונערץ הבוחר לנשק שוטרת צעירה הזקוקה לעזרתו".

לדבריו, עובדות המקרה, שאין עליהן מחלוקת, מגלות כי שחם, במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרת ישראל, יצר קשרים אינטימיים, בעלי אופי מיני, עם שוטרות צעירות, על-פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו.

עוד לדבריו, "למרות קשרים אלה לא נמנע שחם מקבלת החלטות, מעת לעת, בעניינן של אותן שוטרות. בנסיבות אלה סברה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה כי התנהגותו של שחם, כקצין בכיר במשטרת ישראל, מגלה עבירות של מרמה הפרת אמונים מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות 8 שוטרות. בית המשפט הרשיע את ניצב בדימוס שחם בעבירת המין, יחד עם זאת החליט כי מעשה הפרת האמונים אינו חוצה את הרף הפלילי".

יצחק סיכם את דבריו בכך ש"הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין ותשקול את צעדיה בהתאם".

כתב האישום שהוגש נגד שחם, שכיהן בשורה של תפקידים בכירים במשטרה, כלל 8 אישומים - 6 אישומים בהפרת אמונים ואישומים נוספים בעבירות מין. במסגרת האישומים בביצוע עבירות של הפרת אמונים, שחם הואשם כי היה בניגוד עניינים, בכך שבזמן או לאחר שניהל מערכות יחסים אינטימיות עם שוטרות שהיו כפופות למרותו, הוא טיפל בעניינים של אותן שוטרות, בין היתר בבקשות מעבר ושיבוץ שלהן במערכת המשטרתית.

השופט קבע כי החלטות שקיבל שחם היו ענייניות, וגם כאשר הוא פעל בניגוד עניינים, מדובר היה בניגוד עניינים בעוצמה חלשה ביותר, הרחוקה מרחק ניכר מאוד מהרף הפלילי. לדבריו, הפעולות שביצע למען השוטרות עמן היה במערכות יחסים היו לכל היותר פעולות נלוות לפעולות המרכזיות הראויות והצודקות שביצע.

בכל הנוגע לפעולות שביצע שחם בניגוד עניינים, קבע בית המשפט בנוסף כי הנאשם קיבל "מאות אלפי החלטות במהלך השנים" , תוך שהוא קובע כי מעשיו של שחם, שנתקבלו בניגוד עניינים, "נתקבלו ללא דופי".

התביעה העלתה תזה חדשנית שכונתה "תזת הצבירה", לפיה הצטברות הפעולות של שחם בניגוד עניינים ביחס לשוטרות עמן היה ביחסים צריכה להביא להרשעתו בהפרת אמונים. ואולם, השופט שגיא דחה את התזה הזאת, בקובעו כי קבלת תזה הצבירה תעמוד בסתירה לפסיקת בית המשפט העליון, שכן "יש בתזה פוטנציאל טשטוש, עד כדי העלמה מוחלטת של קו הגבול המפריד בין התחום הפלילי האסור לבין המרחב שאינו פלילי, ויש בה כדי להעצים את העמימות (הבעייתית) של העבירה".

לדברי השופט, קבלה של "תזת הצבירה" תהיה בבחינת "פתיחת דלת למרחב פלילי והזמנתן של מגוון התנהגויות (אתיות, בעייתיות, מוסריות, משמעתיות או סתם מקוממות) להיכנס לתוכו, ובלבד שיגיעו בקבוצה".

השופט לא הסתפק בכך והעביר ביקורת על התביעה, בכך שלדבריו היא "ציירה את האישומים נגד ניסו שחם בצבעים שאינן תואמים את זירת המחלוקת המשפטית".

בית המשפט המשיך וציין כי "בסופו של יום נותרנו עם שתי שיחות טלפון ו-4 פעולות שנעשו על-ידי הנאשם בניגוד עניינים".

עם זאת, כאמור, הניצב בדימוס הורשע, בפרשיה השישית בה הואשם, בביצוע מעשה מגונה, בכך שנישק בניגוד לרצונה את השוטרת ו',ו'. ו',ו' התגייסה למשטרה בשנת 2000. במהלך 2010, כשהייתה בת 36, פנתה ו',ו' לשחם בבקשה לריאיון לצורך מעבר תפקיד. בהמשך השניים נפגשו באקראי, כאשר במהלך הפגישה סיפרה ו',ו' לשחם על בקשתה להגיע לראיון אצלו. לאחר שהריאיון נערך, החל שחם להתקשר אל ו',ו' לעתים מדי יום. אט-אט הפכו השיחות בעלות גוון אישי.

בתחילת שנת 2012 חזר והפציר שחם בשוטרת להיפגש עמו. באותו היום הוא הגיע ברכבו המשטרתי אל ביתה של ו',ו' ואסף אותה. הם נסעו מרחק קצר, חנו והחלו לשוחח. בשלב מסוים רכן שחם לפתע אל עבר ו',ו' ונישק אותה על שפתיה, תוך שהוא מחדיר את לשונו לתוך פיה, בניגוד לרצונה. בהמשך ניסה שחם לנשק אותה פעם נוספת אך נסוג. בית המשפט דחה את טענת באי-כוחו של שחם כי היה מדובר בטעות בהבנת מצב הדברים.

השופט שגיא ציין בנוגע למעשה בו הורשע שחם כי בין ו',ו' לשחם לא הייתה מערכת יחסים רומנטית: "השניים לא נפגשו מעולה לקפה, לא הלכו לסרט, לא טיילו ברחובות ירושלים, ואין ביניהם שום חוויה משותפת כלשהי".

השופט הוסיף וכתב כי על שחם, כ"מפקד בכיר ונערץ במשטרת ישראל", מוטלת מעין חובת זהירות מוגברת, הדורשת בירור מוקדם עם הצד השני לגבי כוונתו, זאת, בין היתר, לאור פערי התפקידים והדרגות שבינו ובין ו',ו'.

"משקבעתי כי הנאשם נישק את ו',ו' במפתיע והחדיר את לשונו לפיה ובהמשך ניסה לנשק אותה פעם נוספת, ועשה כך בניגוד לרצונה, וכן משדחיתי את טענת הנאשם בדבר קיומה של טעות, מתקבלת המסקנה כי יש מקום להרשיע את הנאשם בעבירה המיוחסת לו בפרשה זו", כתב השופט.

השופט שגיא דחה פרשיה נוספת בה הואשם שחם, במסגרתה נטען כי שלח מסרונים בעלי אופן מיני לשוטרת ז',ז'. בית המשפט דחה את טענות המאשימה וקבע כי " אין די במסרון מיני אחד המחייב מוטיב חוזר של הטרדה ,ולכן לא היה ניתן לקבל את טענת המאשימה ולהרשיע, הגם שנקבע כי שלח מסרון מיני אחד".

ניצב בדימוס ניסו שחם - שהתחיל כסוכן סמוי וצעיר במפלג הסמים ביחידת המודיעין של מחוז ירושלים, המשיך בפיקוד על כוחות המשטרה במחאה המתוקשרת נגד ההתנתקות בכפר מימון והגשים חלום ופיקד על מחוז ירושלים, עד שהושעה מתפקידו ופוטר - הורשע כאמור היום בביצוע מעשה מגונה אחד בלבד, כאשר הוא מזוכה מיתר העבירות ובכלל זה מעבירת הפרת האמונים בה הואשם.