שינוי בשוק ביטוח האשראי: כלל ביטוח אשראי עקפה את בססח

החברה הוותיקה בשוק, בססח שבשליטת היולר הרמס והראל, ירדה בשנה האחרונה לנתח שוק של פחות מ-44%, בעוד שכלל ביטוח אשראי צמחה נתח שוק של כמעט 46% • ב-2017 חזר השוק לרמת הפרמיות שרשם לאחרונה ב-2013

כרמינה מנדולה, מנכ"ל קופאס ישראל / צילום: גיא אסאייג
כרמינה מנדולה, מנכ"ל קופאס ישראל / צילום: גיא אסאייג

שוק ביטוחי האשראי וסיכוני סחר-חוץ נחשב לתחום ביטוח נישתי, שחברות הביטוח המעטות שעוסקות בו פועלות ישירות מול חברות עסקיות, ולא מול הציבור הרחב. היקף הפרמיות השנתי המצרפי בשוק זה עומד על פחות מרבע מיליארד שקל, חלק מזערי מפרמיות שנתיות בהיקף כולל של יותר מ-65 מיליארד שקל בכל שוק הביטוח המקומי - בביטוחי החיים, בביטוחים הכלליים ובביטוחי הבריאות והסיעוד. ככזה, הוא מרכז עניין מועט ביומיום של עולם הביטוח.

ב-2017 זה שונה. בשנה החולפת איבדה את ההובלה בשוק החברה הוותיקה ביותר בו, חברת בססח, שנמצאת בבעלות משותפת של הראל והיולר הרמס הזרה - מבטחת האשראי הגדולה בעולם, שנמנית בעצמה עם קבוצת ביטוח גדולה ממנה, ומהגדולות בעולם: קבוצת הביטוח אליאנז (Allianz).

בשנה האחרונה איבדה בססח, שהוקמה לפני יותר מ-60 שנה, את המקום הראשון בשוק במונחי פרמיות, וזאת בהמשך לשחיקה עקבית בהיקפי הפרמיות שהיא גובה בשנים האחרונות. החברה ירדה לנתח שוק של פחות מ-44%.

מנגד, כלל ביטוח אשראי, שנוסה לפני פחות מ-40 שנה, ושמנוהלת על-ידי שחר אושרי, צמחה בשנים האחרונות, והפכה לשחקנית הגדולה ביותר בשוק - עם נתח שוק של כמעט 46%. בתווך, בשנים האחרונות הצטרפה לשוק הזה שחקנית חדשה, קופאס, שכבר אוחזת בנתח שוק דו-ספרתי.

החלק של בססח בביטוחי האשראי במשק צונח משמעו
 החלק של בססח בביטוחי האשראי במשק צונח משמעו

מה מלמדים המספרים של שוק ביטוחי האשראי - בשנת 2017, ובכל אחת מהשנים 2012 ועד עתה? לפני שש שנים היקף שוק ביטוחי האשראי עמד על 237 מיליון שקל, והיו בו שתי שחקניות. כיום היקף השוק עומד על 242 מיליון שקל - לכאורה ללא שינוי מהותי, ואף עמידה במקום כשמדובר בפרק זמן שכזה.

אבל, המציאות שונה. ב-2014 חלה נפילה בפרמיות בשוק, לסך מצרפי של כ-219 מיליון שקל. זה קרה ככל הידוע בגלל שכיל העבירה בסוף 2013 את ביטוח האשראי שלה, שנחשב גדול וחשוב, מבססח לאטרדיוס העולמית.

בכל אופן, מאז 2014 ועד היום מדובר על שוק שצומח מצרפית, ושחזר לימים שלפני הוצאת הביטוח של כיל אל מחוץ לשוק בישראל, ונראה שמי שמביאה את הצמיחה הזו היא בעיקר קופאס, בעוד שגם כלל ביטוח אשראי צומחת בשיעור מתון, אך עקבי. בססח שונה מהיתר בהקשר זה. בעוד שבעבר הלא רחוק, ב-2012, הסתכמו הפרמיות שלה בכ-138 מיליון שקל, הרי שכיום הן עומדות על רמה של כ-106 מיליון שקל.

בסביבת בססח גורסים שהם לא קטנים מכלל ביטוח אשראי, למרות מה שכתוב בדוחות, וזאת בגלל עיוותים חשבונאיים שלא מאפשרים להם להכיר בכל ההכנסות כפי שהן, אף שגם שם ערים לכך שהם כבר לא גדולים יותר (בטח לא באופן ניכר) מכלל ביטוח אשראי.

מנגד, נדגיש, בססח, שבניהול חגית ציטיאט לוין, עדיין רחוקה מעל המתחרות בהיבט החשוב מאוד של הרווח. ב-2017 רשמה בססח רווח נקי של כ-36 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-27 מיליון שקל בכלל ביטוח אשראי, ורווח סמלי בהרבה, של כ-2 מיליון שקל, בקופאס הצעירה.

החלק של בססח בביטוחי האשראי במשק צונח משמעו
 החלק של בססח בביטוחי האשראי במשק צונח משמעו

אגב, לגבי קופאס נציין, כי יש לה היכרות עם השוק העסקי בישראל מעצם היותה בעלים בחברת המידע העסקי BDI קופאס. כמו כן, לפני כעשור בחנה קופאס כניסה לתחום הפקטורינג בישראל. אז דווח כי החברה בוחנת הקמת חברת פקטורינג במשותף עם בנק לאומי.

בבססח, שאולי נלחצו מהתמונה שמשתקפת מהמגמה ארוכת השנים, בחרו להתייחס לשורה אחרת שאותה לא השווינו למתחרה המרכזית, ומסרו כי "הפרמיה ברוטו של בססח עומדת על 110 מיליון שקל ב-2017, והיא משקפת את הרחבת עסקיה של החברה גם לתחומי פעילות נוספים, אשר אינם מתבטאים במלואם בפרמיה המורווחת המוצגת בדוח רווח והפסד, אשר מושפעת מכללי חשבונאות ולא מתוצאותיה העסקיות. בססח ממשיכה להוביל באופן משמעותי את נתח השוק ביצוא, ובעלת נתח שוק משמעותי גם בשוק המקומי".