אפליקציית המוניות PickUp תציע מודל קואופרטיבי לנהגים

התחרות באפליקציות להזמנת מוניות עולה מדרגה • אפליקציית הזמנת המוניות PickUp הושקה לפני חודש חודש בלבד • בעלי החברה יחלקו עם האגודה השיתופית שתהיה בבעלות הנהגים לפחות 40% ממניות החברה

אפליקציית הזמנת המוניות PickUp, שהושקה לפני חודש, מעלה הילוך בתחרות אל מול אפליקציית Gett באמצעות אגודה שיתופית לנהגי המוניות, כלומר קואופרטיב, בו ייקחו הנהגים חלק פעיל בהיותם שותפים בגיבוש החלטות וביישומן לרבות חלוקה ברווחים. בפיק-אפ מאמינים שהמודל הכלכלי הזה יסייע למשוך אלפי נהגים. בעלי החברה יחלקו עם האגודה השיתופית שתהיה בבעלות הנהגים לפחות 40% ממניות החברה כאשר גם בתרחיש של אקזיט, מכירה, הנפקה או כל רווח עתידי - האגודה השיתופית תהיה חלק מהמהלך.

במסגרת הקואופרטיב ולתקופת ההשקה, מודל ההצטרפות של הנהגים יכלול 3 חודשים ראשונים ללא עמלת נסיעה, ולאחר מכן תיגבה עמלה חודשית בסך 5% מהיקף הנסיעות.

בפיק-אפ מדגישים כי מיזם דומה בארה"ב הגיע להישג משמעותי לפני כשנה, לאחר שחברת GETT רכשה את ג'ונו (JUNO) הישראלית ב-200 מיליון דולר. ג'ונו הוקמה בניו-יורק כשירות מתחרה לאובר, בדגש על רווחת הנהגים. ג'ונו שיתפה את נהגי המוניות ברווחי החברה ולאחר הרכישה, הנהגים קיבלו נתח מהרווחים.

בפיק-אפ מדגישים כי ״כל החלטה על רכישה או מיזוג עתידי תתבצע בשיתוף מלא עם הנהגים, כך שלא יהיה איום של רכישה לצרכי שליטה על הענף לכאורה, ובמקרה כזה, כל חברי הקואופראטיב ייהנו מרווחי האקזיט״.

לדברי דודי דניאל, מנכ"ל PickUp הקמת האפליקציה היא פועל יוצא להבנה ״שיש בשוק צמא גדול לאפליקציה, שלא מתנהגת כמו מונופול ואין מודל שיתופי מזה. נהגי המוניות מבינים, כי אפליקציות חינמיות לא באמת יתרמו בעתיד להכנסותיהם, שהרי ברור לכולם כי לכל מיזם יש מטרה אחת ויחידה והיא להרוויח כסף". עוד הוסיף דניאל, כי "מהיום, כל נהג מונית בעל רישיון בתוקף יכול להיות חבר קואופרטיב, ממש כמו באגד. זו הדרך היחידה באמצעותה לנהגי המוניות יהיה אופק כלכלי ויכולת להשפיע על עתידם, ללא אינטרס של עסקנים שרק רוצים רק לגזור עליהם קופון. הכוח שיש לנהגי המוניות עד כה לא הורגש, בגלל חוסר אחדות בענף וללא קורת גג אחת השומרת על אינטרס הנהג וגם בד בבד דואגת לעתידו הטכנולוגי".

יצחק זיזוב, שעומד בראש קבוצת המשקיעים ומבעלי חברת האפליקציות Bigapps, אמר: "זה עידן חדש בתחבורה הציבורית. אנחנו רואים בנהגי המוניות את הבסיס להצלחת החברה, ומאחר שיש נהגים שחשים מאויימים מפני טכנולוגיות עתידיות דוגמת הרכבים האוטונומיים, אנחנו מציעים להם ליצור ביחד את העתיד של ענף התחבורה הציבורית".

לפי דיווחי פיק-אפ המאגר שלה כולל 3,000 נהגים. לשם המחשה ב- Gett רשומים כ-8,500 נהגים. אפליקציה אחרת שהושקה לאחרונה היא רקסי הפועלת לחיבור בין נהגים ונוסעים על בסיס מיקומם. בימים אלה, יוצאת פיק-אפ (שהוקמה על-ידי עובד Gett לשעבר) לסבבי גיוסים נוסף. עד כה, הושקעו בחברה כ- 5 מיליון שקל.