ישראל כץ: "כשנכנסתי לתפקיד קיבלתי מצב מפגר"

שר התחבורה בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "אני מוביל את המהפכה הכלכלית-חברתית הגדולה מזה עשרות שנים במדינת ישראל, באמצעות חיבור הפריפריות וירושלים למרכז ברשת תשתיות כבישים ורכבות"

ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו ניצבים בפני חודש רצוף באירועים ונערכים אליו בכל האמצעים. לא צריך להבהיל, ולא צריך להיבהל" -  כך אמר היום (ד') שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", בהתייחסו לנושא הסכם הגרעין עם איראן. "מנהיגות לא יכולה לקבל או לשאוף להחלטות אסטרטגיות רק על-פי האיומים וההצהרות של הצד השני. יש לנו הנהגה חזקה ומערכת ביטחון חזקה, ונעשה הכול כדי לשמור על הביטחון ועל השקט. בחודש הבא יחליט נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ אם לשנות או לבטל את הסכם הגרעין עם איראן או האם לחדש את הוויתור על הסנקציות נגד איראן".

כ"ץ המשיך בהתייחסות לנושא האיום האיראני ואמר: "כולנו זוכרים את מתקפת החיוכים של רוחאני וזריף בתקופת החתימה על ההסכם. הם הבינו אז שזה משחק סכום אפס - כשבאיראן מחייכים, במערב בוכים".

לדבריו, "היום ברור גם לארצות-הברית כי הסכם הגרעין עם איראן הוא בעייתי מאוד. הפגם העיקרי שלו הוא בכך שהוא לא יבטיח שאיראן לעולם לא תוכל לפתח יכולת גרעינית צבאית. ההסכם גם אינו מגביל את תוכנית הטילים של איראן או דורש ממנה להפסיק את תמיכתה בארגוני הטרור ואת פעילותה באזור. הסכם הגרעין חייב להיות מתוקן מיסודו, ואם לא, אז יש לבטלו. עדיף שלא יהיה הסכם מאשר הסכם רע". 

ישראל כ"ץ, זאב בילסקי ויונה יהב / צילום: שלומי יוסף
 ישראל כ"ץ, זאב בילסקי ויונה יהב / צילום: שלומי יוסף

באשר לפעילותה של איראן בזירה הצפונית, אמר כ"ץ: "לא נקבל כל הפרה של הריבונות הישראלית ברמת הגולן, ולא נאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה. שרטטנו 4 קווים אדומים, ונמשיך לאכוף אותם. לא נקבל את העברת מערכות הנשק המתקדמות מסוריה לחיזבאללה בלבנון".

כ"ץ המשיך ואמר: "סוריה היא זירת מפתח, וכל מסע נגד איראן באזור צריך להתנהל גם בסוריה. לכן אנחנו נמצאים במערכה, לא פחות, וזו העת להתאחד סביב הנושא. אם הקהילה הבינלאומית תנקוט עכשיו עמדה קשה כלפי איראן בסוגיית הגרעין ובנושא האזורי, היא לא תוביל למלחמה ואולי אף תמנע מלחמה". 

אתגרים בתחום התשתיות

"כשר התחבורה אני מוביל את המהפכה הכלכלית-חברתית הגדולה מזה עשרות שנים במדינת ישראל, באמצעות חיבור הפריפריות וירושלים למרכז ברשת תשתיות כבישים ורכבות ופיתוח תחבורה ציבורית ובניית מערכות הסעת המונים לכל חלקי האוכלוסייה בערים ובמטרופולינים הגדולים", כך פתח שר התחבורה ישראל כ"ץ את חלקו השני של נאומו בוועידת ישראל לנדל"ן.

השר כ"ץ התייחס להתמודדות עם האתגרים בתחום התשתיות, שלדבריו עוברת בימים אלה "מהפכה כמו זו שהתרחשה בארה"ב לפני 150 שנה, באירופה לפני כ-70 שנה ובאסיה בעשרות השנים האחרונות".

כ"ץ התייחס גם לרפורמות להגברת התחרות ולהוזלת יוקר המחיה במשק בתחומים מרכזיים - כמו השמיים הפתוחים, רכבת ישראל, נמלי הים, ענף הרכב והפרטת מבחני הנהיגה.

שר התחבורה פירט את הפרויקטים הגדולים בתחום תשתיות התחבורה שבוצעו או מבוצעים בימים אלה. "הארכנו את כביש 6 דרומה עד צומת שוקת, ואנחנו מאריכים אותו עד נבטים, ובצפון נפתח בשנה הקרובה את הקטע מיוקנעם עד צומת סומך-קריית אתא, ואת הזרוע הצפון מזרחית לכיון קריית שמונה.

"לרשות נהגי ישראל עומדים כבר כיום 140 קילומטרים של כביש מהיר ובטוח שחוצה את המדינה ללא אף רמזור אחד. הרחבנו וחידשנו את כביש 1 לירושלים, אנחנו מרחיבים גם את כביש 2, כביש החוף, ולאחרונה חיברנו אליו את נתיבי איילון. בכל אזור המרכז הוקמו ומוקמת רשת כבישי הרוחב, כמו כביש 9 דרומית לחדרה, כביש 531 באזור השרון, כביש 431 באזור השפלה וכביש 7 מאשדוד מזרחה עד לכביש 6.

"באזור הצפון ביצענו מהפכה של ממש, שכל מי שמבקר בצפון מופתע לגלות עד כמה מהר היא מתקדמת. כמובן שכל הכבישים החדשים והמשודרגים הללו הם לא רק נוחים ומהירים, אלא גם בטוחים יותר וכוללים תשתיות מתקדמות".

"דואגים גם לתחבורה הציבורית"

בנוגע לתחבורה הציבורית כ"ץ אמר כי "לצד הדאגה לרכב הפרטי, אנחנו דואגים גם לתחבורה הציבורית. אנחנו מקדמים בגוש דן-רבתי רשת נת"צים עירונית ובין-עירונית, הכוללת מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבוריים שיתנו עדיפות אמיתית ויקצרו את זמני הנסיעה באוטובוסים. המטרה שלנו היא לספק חווית נסיעה נוחה ומהירה שתעודד את הנהגים להשאיר את הרכב בבית".

בהמשך דבריו, כ"ץ התייחס לרפורמה בתעריפי הנסיעה בערים וביניהן, בה נדמה כי הוא מתגאה במיוחד. מדובר ברפורמה שמאפשרת נסיעה בכרטיס רב קו אחד ובתעריף אחיד בכל אמצעי התחבורה. "מאז תחילת כהונתי נרשמה עלייה של 40% בנסיעות בתחבורה ציבורית - וזו רק ההתחלה", אמר.

כ"ץ התייחסת לתחום הרכבות ואמר כי "המסילות הרכבת הארצית מתפתחת בקצב מרשים ביותר: בדרום חנכנו את רכבת הנגב וחיברנו את שדרות, נתיבות ואופקים לרשת הרכבות הארצית. בצפון חידשנו את רכבת העמק מחיפה לבית שאן וחיברנו את מגדל העמק, יוקנעם ועפולה למרכז; פתחנו את הקו לכרמיאל, ובעתיד הרכבת תגיע עד קריית שמונה".

בסיום דבריו, לשאלת המנחה סטלה קורין-ליבר כמה זמן הוא עמד בפקקים הבוקר, ענה כ"ץ בהומור שלא חיכה בפקקים, כי הוא יוצא מוקדם בבוקר. כ"ץ הוסיף כי "אני גאה במה שנעשה כיום בתחום התשתיות - כל הכבישים לא רק הכבישים החדשים, כוללים תשתיות מתקדמות. לא רק בפריפריה אלא בכל המקומות".

לשאלת המנחה האם בממשלה הבאה הוא ירצה להיות שר התחבורה, כ"ץ התחמק מתשובה ישירה וצחק. נזכיר כי כ"ץ מכהן כשר התחבורה קדנציה ארוכה במיוחד של 9 שנים.