המדינה: הקפאת הכשרת הגברים החרדים תגרום לביטולה

ביה"ד האזורי לעבודה קבע לפני שבועיים כי המדינה צריכה להוסיף נשים להכשרת גברים לשירות הציבורי, אחרת ההכשרה תוקפא • המדינה: עלולה להיות פגיעה קשה באמון הקהילה החרדית

שילוב חרדים / צילום: תמר מצפי
שילוב חרדים / צילום: תמר מצפי

הקפאת הכשרת גברים חרדים לשירות הציבורי, כפי שקבע בית הדין האזורי לעבודה, תוביל בסופו של דבר לביטול הקורס - כך טוענת המדינה בתשובה שהגישה לבית הדין הארצי לעבודה. הכשרת הגברים, כחלק מתוכנית "משפיעים", החלה בחודש ינואר האחרון ובסוף הקיץ הקרוב צריך להיפתח קורס נוסף להכשרת נשים חרדיות.

התגובה של המדינה היא חלק מהליך משפטי שהחל בעקבות עתירה של שדולת הנשים כנגד ההפרדה המגדרית הנהוגה בקורס. לפני כשלושה שבועות קבע בית הדין האזורי לעבודה כי המדינה צריכה להוסיף 10 נשים להכשרת הגברים בתוך חודש, ואם המדינה לא מתכוונת לעשות זאת - הקורס יוקפא החל מה-22 באפריל, כלומר יום ראשון האחרון. במוצאי שבת הגישה המדינה בקשה לעיכוב ביצוע של ההחלטה, ולמעשה להמשיך את הקורס. בית הדין הארצי לעבודה קיבל את הבקשה, אך דרש מהמדינה לספק תשובות בנושא עוד השבוע. בית הדין האזורי, שדן גם כן בסוגיה בסוף השבוע, מתח ביקורת על המדינה על כך שלא ביססה את הטענה כי לא ניתן לשלב נשים בקורס הנוכחי. גם בתשובה הנוכחית לבית המשפט לא הציגה המדינה את הצעדים אותם ניסתה לעשות, אלא רק ציינה כי "אין היתכנות מעשית" לשילוב הנשים בהכשרה. המדינה גם הגישה בקשה לערעור על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, ודיון בנושא יתקיים ב-1 במאי. עוד קודם לכן צריכים שני הצדדים להגיש את התייחסותיהם בנושא.

המדינה הסבירה במסמך שהגישה אתמול לבית הדין הארצי לעבודה כי משמעותה של הקפאת הקורס היא ביטולו מכיוון "שהמדינה אינה יכולה לדרוש מן העמיתים להמתין תקופה ארוכה ובלתי מוגדרת, בחוסר מעש מבלי יכולת להתקדם בתהליך שהחלו - עד למתן החלטה בתובענה". במדינה העריכו כי ההליך עלול להימשך למעלה משנה, והתייחסו לכך שהגברים החרדים עזבו את מקום עבודתם לטובת התוכנית, וכן קשיים נוספים עמם הם התמודדו: "חלק מן העמיתים פעלו בתנאים שאינם קלים, כנגד רצון משפחותיהם והסביבה הקרובה להם. עלינו להיזהר מלפגוע בהליך שהחלו לשילוב ולפתיחות".

"גם הפגיעה באמון הקהילה החרדית עלולה להיות קשה. החלטתו של בית הדין עוררה הדים רבים. כתבות וטורי דעה העוסקים בהחלטה פורסמו הן בכלי התקשורת הכלליים והן באתרים המקוונים החרדיים - אתרים, שרבים מאלו הנחשפים אליהם הינם קהל יעד להכשרה, שילוב ויציאה לשוק העבודה. ישנו אף חשש שאינו מבוטל, שנסיבותיה של פרשה זו והחלטת בית הדין שניתנה בעניינה, ישמשו כר פורה לטענותיהם של המתנגדים הקיצוניים שבקהילה החרדית לכל שילוב ופתיחות", נכתב בתשובת המדינה, וכן הודגש כי "נוכח כל אלה, לא ניתן לחלוק כי הפגיעה שתיגרם למבקשת ולצדדים שלישיים, עולה עשרת מונים על הפגיעה שמנגד".

עוד הדגישה המדינה כי כבר הודיעה על כך שבעתיד תהליכי ההכשרות של הנשים והגברים החרדים ייערכו במקביל, וכן כי בין המרצות בקורס יש גם נשים. כמו כן, לאחר ההכשרה הגברים ישתלבו במקומות עבודה מעורבים.