עד שדירקטורים לא יועמדו לדין - הבריחה מאחריות תימשך

דירקטור בחברה ציבורית הוא הג'וב הכי-הכי. הכי הרבה כסף, כבוד, נגישות וסושי - תמורת הכי מעט עבודה והכי פחות אחריות • ומה קורה כשהדירקטור מפשל? לא הרבה • פרשנות

דירקטוריון / צילום: שאטרסטוק
דירקטוריון / צילום: שאטרסטוק

1. דירקטור בחברה ציבורית הוא הג'וב הכי-הכי. הכי הרבה כסף, כבוד, נגישות וסושי (פעם זה היה גפילטע פיש), תמורת הכי מעט עבודה והכי פחות אחריות.

לא סתם יושבים שם מיטב הנוער שבגר. מיני וסוגי פרופסורים, עורכי דין ורואי חשבון צמרת, פקידים בכירים, מנהלים גדולים, דירקטורים שיצא להם "שם טוב" אצל בעלי שליטה ומנהלים. אלה עוברים מחברת-האם לחברות-הבת ולדירקטוריונים של החברים והעמיתים. "עבודה" לחיים.

2. סאמט את סאמט, למשל. היא, ציפי סאמט, גדלה באוצר, הייתה הממונה על שוק ההון וב-15 השנים האחרונות הפכה ללהיט דירקטוריונים. הוא, חיים סאמט, עורך דין בעל שם וקשרים. היא ישבה בדירקטוריון של אפריקה ישראל, קופות הגמל של מנורה וגם בדיסקונט, שם יצא שמה לטובה. אז בתום הקדנציות, כשאי-אפשר היה להיבחר שוב לדיסקונט, מונתה לדירקטוריון לאומי.

עורך הדין היה דירקטור בבנק הפועלים. בעלת הבית ונציגותיה שמכוונות את החוטים היו מאוד מרוצות, גם המנהלים - וכך קרה שבתום מגבלת הקדנציות בפועלים הוא הגיע לכהן כדירקטור בלאומי.

3. מה זה שבעל שליטה ומנכ"ל מרוצים מדירקטור? ישער כל אחד לעצמו באופן חופשי ותמיד ייקח בחשבון את הוועדות שהכי חשובות להם בדירקטוריונים של חברות ציבוריות: תגמול וביקורת. 'כמה תאשרו לשלם לי, לבני ולמנהל העושה את דבריי, ואיך תנסחו את דיוני הביקורת ואת המקרים הקשים באופן שהחברה, בעליה ומנהליה ייצאו תמיד צחים'.

4. מי שמחפש תביעות נגד דירקטורים, ימצא עשרות תביעות ייצוגיות, נגזרות, אישיות. כמה הגיעו לכדי מיצוי? בודדות. כמה דירקטורים נמצאו אשמים? ספורים. כמה ישבו בבית הסוהר? כנראה אף אחד. הכול נגמר בעסקאות טיעון שקטות, הביטוח משלם, ובמקרים הקשים, כשיש תגובה ציבורית חריפה - גם נדרשים כמה שקלים מכיסם של הדירקטורים האחראים למפולת.

זה התחיל מהתמוטטות הבנק למסחר ב-2002. אתי אלון התייצבה במשטרה והודתה, בית המשפט גזר עליה 17 שנות מאסר (ישבה 14.5), בנק ישראל מימן את הקריסה מכספי הציבור. מה קרה לדירקטורים? הם נתבעו, כונס הנכסים הרשמי פירט במדויק ובחומרה את אחריותם לקריסת הבנק, אבל אחרי למעלה מעשור הסתיימה התביעה בפשרה. חברת הביטוח תשלם 2.5 מיליון דולר, וכל דירקטור - 250 אלף שקל.

מאז הפך מדד האחריות האפסית הזו לסרגל הצדק של מערכת המשפט. את התוצאה הישירה ראינו בינואר השנה, בפשרה העלובה בפרשת הדיבידנדים של אי.די.בי שקרסה על בעליה נוחי דנקנר. בית המשפט אשרר את נוסחת-חוסר-האחריותיות הקבועה: הביטוח משלם את מרבית התביעה, הדירקטורים - אגורה וחצי.

5. דבר אחד בטוח: עד שלא יועמדו דירקטורים לדין ויישבו בבתי הסוהר - תימשך המריחה והבריחה מאחריות.