דן | בלעדי

דן לבד במטרונית: רכשה חזרה את מניות קרן נוי ו-SNCF

מחיר העסקה משקף שווי של כ-100 מיליון שקל לזכיינית פרויקט האוטובוסים בחיפה - הדומה לשווי שבו נרכשו ההחזקות לפני כחמש שנים

חברת האוטובוסים דן רכשה לפני מספר חודשים את חלקה של קרן התשתיות נוי (25%) וככל הנראה גם את של חברת הרכבות הצרפתית SNCF (המחזיקה בכ-15%) בזכיינית ההפעלה של פרויקט המטרונית בחיפה, תמורת סכום כולל של כ-40 מיליון שקל - סכום דומה לזה שבו מכרה להן את המניות לפני כחמש שנים. כך נודע ל"גלובס".

על פי ההערכות, רשמו שתי השותפות לשעבר, שהחזיקו בסה"כ 40% מהון הזכיין של המטרונית ובכ-60% מהזכויות לרווחיה, תשואה חיובית מסוימת מהשקעתן, וזאת בזכות חלוקות כספים שבוצעו על-ידי המטרונית במהלך שנות ההשקעה. עם זאת, נראה כי בקרן נוי, המנוהלת בידי פיני כהן (יו"ר), רן שלח וגיל-עד בושביץ (מנכ"לים משותפים), לא מצאו את הפרויקט מעניין או אסטרטגי דיו כדי להמשיך ולהחזיק בו.

המטרונית היא מערכת אוטובוסים מהירה שבה נעשה שימוש באוטובוסים ארוכים, הנעים לאורך רוב דרכם על מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית.

המטרונית, אשר משרתת את חיפה והקריות, היא מערכת תחבורה ראשונה מסוגה בארץ מסוג Bus Rapid Transit. העבודות להקמת הפרויקט החלו במהלך 2007, ונמשכו עד קיץ 2013, אז החלה תקופת הרצה בת מספר חודשים, ולאחריה, בדצמבר 2013, החלה ההפעלה המלאה.

זמן קצר לאחר שהחלה המטרונית לפעול, בינואר 2014, חשף דוח של מבקר המדינה שורה של ליקויים בניהול מערכת האוטובוסים המהירה, שממנו עלה, בין היתר, כי חברת "יפה נוף", חברה עירונית שבבעלות עיריית חיפה, אשר עמדה מאחורי הקמת הפרויקט, חרגה פי שלושה מאומדן עלויות ההקמה, שעמדו על כ-1.6 מיליארד שקל.