אמש: אלפים הפגינו בדרישה להפסקת "המשלוחים החיים"

המפגינים קראו לממשלה להפסיק את יבוא העגלים והטלאים מאוסטרליה באוניות, לאחר חשיפת התנאים הקשים שבהם נתונים בעלי החיים במשלוחים • לטענתם יש לייבא בשר טרי מיובא, המוערך ע"י משרד הכלכלה כזול יותר

הפגנה נגד המשלוחים החיים בתל-אביב / צילום: עדיאביקזר
הפגנה נגד המשלוחים החיים בתל-אביב / צילום: עדיאביקזר

כ-3,000 בני אדם השתתפו אמש (מוצ"ש) בצעדה למען בעלי חיים בתל-אביב, אשר קראה להפסקת המשלוחים החיים של עגלים וכבשים מאוסטרליה ואירופה המובאים לפיטום ושחיטה בישראל. את הצעדה ארגנו העמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות לקראת פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, לאחר שצילומים נדירים שפורסמו בתקשורת האוסטרלית והישראלית בחודשים האחרונים, חשפו את התנאים הקשים באוניות המשלוחים החיים.

בצעדה השתתפו חברי הכנסת שירן השכל (ליכוד), תמר זדנברג (מרצ), יעל כהן פארן (המחנה הציוני) מוסי רז (מרצ), נורית קורן (ליכוד), ודב חנין (הרשימה המשותפת). ח"כ שרן השכל, יו"ר משותף של השדולה למען בעלי חיים בכנסת, מסרה בתום הצעדה: "התעללות בלתי פוסקת ביצורים חיים במהלך מסעות הסבל המייסרים, תחת תנאים מחפירים של צפיפות וזוהמה, לא תואמים לחברה מוסרית, ערכית. אין כל יתרון למשלוחים החיים והמאבק בהם הוא מאבק על האנושיות והחמלה שבכולנו".

כזכור, לאחרונה פירסמה רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, סרטון בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, בו היא מביעה זעזוע מהצילומים שנחשפו ואומרת כי היא "שותפה מלאה לארגוני בעלי החיים שדואגים לזכויותיהם ולרווחתם של בעלי החיים בארץ ובעולם. פניתי לבעלי ראש הממשלה שיעשה ככל יכולתו כדי לעצור את הסבל הנורא הזה". ראש הממשלה הביע אף הוא בפוסט תמיכה בדבריה.

בשנת 2017 יובאו לישראל קרוב לחצי מיליון בעלי חיים ב"משלוחים החיים". בחודשים ינואר ופברואר 2018 יובאו לישראל 105,444 בעלי חיים במשלוחים החיים, נתון המהווה עלייה של 163% לעומת התקופה המקבילה ב-2017.

בחודש יולי 2017 הוציא בג"ץ צו על-תנאי בעתירה, שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס, המבקשת לאסור על המשלוחים החיים. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה החלטת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין חוק צער בעלי חיים, שהביעה עמדה עקרונית לפיה "ההובלות הבינלאומיות של בעלי חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי חיים".

במקביל למחאתן מול שר החקלאות, העמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות פועלות גם מול שר האוצר משה כחלון בקריאה לשינוי המדיניות לפיה יבואני המשלוחים החיים זוכים להטבות מכס נרחבות. לטענתן, המדיניות נותנת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים וקובעת מכס נמוך על יבוא טלאים, ומהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות.

לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה זולה יותר למשלוחים החיים: בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר. יבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס. משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 תכנית לפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס שתגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה (הצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי חיים ילידי ישראל).

הבוקר השיקו העמותות קמפיין פרסום חדש הקורא להפסקת ההתעללות עם הצילומים שנחשפו, על גבי אוטובוסים בתל-אביב ובירושלים. גם באוסטרליה אגב, התקיימה הפגנה הבוקר אל מול אוניה נוספת שיצאה בדרכה לישראל, עם עשרות אלפי כבשים ועגלים.