אלוביץ מערער על ההחלטה שלא להשיב לו את הרכוש שנתפס

שאול ואיריס אלוביץ הגישו ערר על החלטת בית משפט השלום שלא להשיב להם את התכשיטים וחפצי האמנות שנתפסו ע"י המשטרה במסגרת חקירת תיק 4000 • עורך הדין של הזוג: "ביהמ"ש חטא למצוות הדין ולמגמת פסיקתו של העליון"

שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף

בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ מערערים לבית המשפט המחוזי על החלטת בית משפט השלום להשאיר בידי המדינה את רכושם והכספים שלהם שנתפסו על-ידי המשטרה במסגרת חקירת "פרשת בזק" (תיק 4000): בערר שהגישו הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי, טוענים שאול ואיריס אלוביץ כי "בהחלטתו של בית משפט השלום נפלו טעויות מהותיות - בראש ובראשונה בכך שהכשיר את תפיסת חפצי האמנות והתכשיטים, על אף שזו נעשתה בניגוד לדין וללא צו תפיסה, ובכך הכשיר את תפיסת רכושה של איריס אלוביץ, מבלי שבוססה כלפיה טענה לעבירת הלבנת הון".

באמצעות עורכי הדין ז'ק חן, מיכל רוזן-עוזר, נועה פירר ותאיר בן שושן ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר, טוענים בני הזוג כי "החלטתו של בית המשפט משקפת רצון להיעתר לעמדת המשטרה ולאפשר לה לתפוס רכוש באופן רחב ככל הניתן, תוך הפרת הדין והתעלמות מוחלטת מהפגיעה הקשה בזכויות חשודים שחזקת החפות עומדת להם".

בכך, נטען בערעור, "חטא בית המשפט למצוות הדין ולמגמת פסיקתו של בית המשפט העליון שרק לאחרונה עמד על חשיבות ההקפדה על חובת המשטרה להוכיח את הצדקת התפיסה ולעמוד גם במבחן המידתיות". 

הנכסים של האלוביצים
 הנכסים של האלוביצים

בני הזוג מבקשים כעת מבית המשפט המחוזי כי יורה על שחרור התכשיטים וחפצי האמנות שנתפסו לטענתם שלא כדין, על שחרור חלקה של איריס אלוביץ ברכוש, היות ולטענתם לא נטענה כלפיה עבירה של הלבנת הון, ולכן אין סמכות לתפוס את רכושה וכן על שחרור חשבונות החיסכון שחסכו עבור ילדיהם.

הערר הוגש על החלטת שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עלאא מסארווה, מהשבוע שעבר, במסגרתה דחה את בקשתם של בני הזוג לשחרר לידם חלק מהרכוש והכספים שחולטו על-ידי המדינה במסגרת חקירת תיק 4000, שבו אלוביץ, בעל השליטה בבזק, חשוד במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו.

במסגרת החלטתו השופט מתח ביקורת על האופן שבו ביצעה המדינה חלק מהתפיסות והחזקת הרכוש של הזוג אלוביץ. "סבורני כי תפיסת התכשיטים וחפצי האמנות (של הזוג אלוביץ שנתפסו בעת חיפוש שנערך בביתם), לעומת חפצים אחרים כגון כספים שנמצאו בבית המבקשים או חפצים אחרים בעלי ערך, איננה יכולה להיעשות בשרירותיות. היה על היחידה החוקרת לחזור לבית המשפט ולקבל הוראות כיצד לפעול בעניין המשך החזקת החפצים", נאמר בהחלטה.

עם זאת, נקבע כי הפגם שנפל באופן תפיסת חפצי האמנות והתכשיטים במהלך החיפוש אינו יורד לשורש חוקיות עצם התפיסה, והוא מתבטא, כאמור, רק בכך שהיחידה החוקרת לא חזרה לבית המשפט לאחר החיפוש כדי לקבל הוראו כיצד לנהוג בתפוסים. "בנסיבות תיק זה ונוכח כובד המשקל האינטרס הציבורי שעומד מנגד, אין בנתון קיומו של פגם מוגבל כדי להביא לשחרור התפוסים", נקבע.

השופט גם דחה את בקשת אלוביץ לשחרור פוליסת הביטוח שלו על סך 46 אלף שקל, בקובעו כי הפתרון הזה שהוצע על-ידי סנגוריו של אלוביץ אינו מתאים לשלב הדיוני המוקדם בו מצוי ההליך המשפטי.

לעניין המכוניות של משפחת אלוביץ שנתפסו גם הן על-ידי המדינה במסגרת החקירה, הורה השופט לצדדים לבוא בדברים ביניהם לצורך קידום הסכמות. כמו כן הורה השופט על שחרור חשבון של אלוביץ בבנק הבינלאומי, אשר היתרה בחשבון זה בסך 38 אלף שקל תיוותר בידיו.

שאול ואיריס אלוביץ נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000 (פרשת בזק), אז פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי מיליוני שקלים. במסגרת החקירה הוצאו נגד הזוג אלוביץ 4 צווי תפיסת נכסים. בין היתר הוטל צו מניעה על 4 דירות של הזוג ברחוב יהונתן בתל-אביב וברחוב יואב בעיר ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ וחפצי אומנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

השניים חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר לכאורה קידם את ענייני בזק במשרד התקשורת בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק. זאת בנוסף לחשדות נגד בעל השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, לפיהם נהגו לכאורה בכספי החברה כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים.