רשות החברות דורשת מראשי תע"א הבהרות על הבחירות לוועד

רכז התעשיות הביטחוניות ברשות החברות הממשלתיות: "הבחירות לוועד העובדים בתע"א נעשות בניגוד לנוהל" • תע"א: "אנו מנועים מהתערבות בעניינים פנימיים של הוועד"

 

 

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

רשות החברות הממשלתיות פנתה ליו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, ולמנכ"ל היוצא של החברה, יוסי וייס, בבקשה לקבל הבהרות על מדיניותה ביחס לבחירות הצפויות בה ביום רביעי, ובהן אמור להיבחר יו"ר ועד עובדים חדש שיחליף את היו"ר הפורש, אהוד נוף. שני המועמדים המרכזיים לתפקיד יו"ר הוועד הם יאיר כץ, בנו של היו"ר לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ; ועובד החברה, מוטי פרץ.

במכתב ששיגר רכז התעשיות הביטחוניות ברשות, יאיר בקמן, נטען כי בחירות אלה נעשות בניגוד לנוהל ארגון העובדים בחברה, שכן העובדים יתבקשו לבחור יושב ראש בלבד ולא את 64 חברי מועצת העובדים.

על רקע ההליך החריג, רשות החברות ביקשה מלוקר ומוייס להסביר אם קיימת מצד התע"א מחויבות לעלויות כלשהן כתוצאה מהבחירות - כמו תשלום עבור הזמן שבו עובדי החברה משתתפים באספות עם המתמודדים לראשות הוועד.

בנוסף, הרשות ביקשה מראשי תע"א פרטים אודות מהלכים שנקטו, כמו פרסום נוהל סדור להתנהלות העובדים בחברה בזמן הבחירות או צמצום הפגיעה בעבודה השופטת בעקבות ההליך.

בנוסף להליך לבחירת יו"ר לוועד העובדים, שכאמור צפוי להתקיים ביום רביעי הקרוב, יש בכוונת ועד העובדים לקיים בקרוב הליך נוסף, לבחירת 64 חברי המועצה שלו. רשות החברות הבהירה ללוקר ולווייס כי עליהם לוודא כי לא יושתו על החברה עלויות עודפות כתוצאה מקביעת שני מועדי בחירות.

התעשייה האווירית מסרה בתגובה כי "ההחלטות על קיום הבחירות למזכיר ארגון העובדים בנפרד מהבחירות למועצת העובדים ועל מועדיהן התקבלו על-ידי ההסתדרות וארגון העובדים בלבד ובהתאם לתקנונים שלהם. החברה מנועה על-פי הדין מהתערבות בעניינים פנימיים של ארגון העובדים.

"הנהלת התע"א הוציאה הנחיות מפורטות לעובדים באשר להתנהלות סביב הבחירות ועוקבת מקרוב אחר התהליך, כדי לוודא שלא ייעשה שימוש במשאבי החברה ורכושה לצרכי בחירות, שלא תיגרמנה הפרעות לעבודה התקינה ושהפגיעה בזמן העבודה תהיה מינימלית".

ובתוך כך, מאז שעות הצהריים מקיימת רשות השיפוט של ההסתדרות הכללית דיון על בקשתו של המועמד לתפקיד יו"ר הוועד בתע"א, פרץ לדחות את הבחירות ולאפשר את קיומן תוך בחירת יו"ר וחברי מועצה, וזאת בעוד כחודש וחצי. פרץ טען כי ההליך שבמסגרתו הוחלט לקיים את הבחירות במתכונת הנוכחית- אינו תקין. עם זאת, במטהו של יריבו, יאיר כץ הדגישו כי פרץ בעצמו תמך בקיום הליך הבחירות במתכונת זו. 

במשך 6 שעות דנה רשות השיפוט של ההסתדרות הכללית בעתירה שהגיש המועמד לתפקיד יו"ר ועד העובדים בתע"א, מוטי פרץ, במטרה להוביל לדחייתן ולקיים אותן לצד הבחירות לחברי מועצת העובדים. פרץ טען כי קיום של שתי מערכות בחירות נפרדות אינו תקין ומשית על התע"א עלויות של עשרות מיליוני שקלים בשל אובדן שעות עבודה.

מנגד, במחנה של יאיר כץ מבהירים כי קיום הבחירות בעת הזאת הכרחי בשל פרישתו לגמלאות של היו"ר היוצא, אהוד נוף, וכי פתיחת הליך בחירות כללי לוועד יטלטל את החברה כולה.

הדיון הממושך שבו הצדדים הרחיבו והעמיקו בטענותיהם, בלי שניתנה החלטה, והיא תינתן ככל הנראה מחר (ג').