עלייה של 6.5% ביצוא הסחורות ברבעון הראשון

היקף היצוא, ללא יהלומים, עמד על 12.6 מיליארד דולר • היצוא החלקאי ירד ב-9% ברבעון הראשון של השנה

ברבעון הראשון של 2018 חלה עלייה של 6.5% בהיקף יצוא הסחורות מישראל, ללא יהלומים, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כך, עולה מנתונים שמסרו היום (ג') משרד הכלכלה והתעשייה ומכון היצוא. מהנתונים עולה כי בתקופה זו הסתכם היצוא מישראל בכ-12.6 מיליארד דולר, ויצוא הסחורות כולל יהלומים עמד באותה התקופה על כ-14.5 מיליארד דולר.

במהלך הרבעון הראשון של השנה חלה ירידה בשיעור של 9% ביצוא החקלאי ביחס לרבעון הראשון של 2017 והוא הסתכם בכ-435 מיליון דולר. יצוא הרכיבים האלקטרוניים רשם ברבעון עלייה חדה של 60%. זאת לאחר שבמהלך השנה שעברה הענף רשם ירידה של כמעט 20%, שיוחסה לעבודות השדרוג של קווי היצור במפעל אינטל בקריית גת.

עלייה של 18% חלה ברבעון האחרון גם ביצוא של כימיקלים, והוא עמד על 2.3 מיליארד דולר. לצד עלייה זו, חלה ברבעון הראשון של השנה ירידה של 14% ביצוא התרופות מישראל לכ-1.5 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהיקף היצוא של פרמצבטיקה האמיר במהלך כל השנה שעברה והסתכם בסופה בשיא של כ-7.5 מיליארד דולר.

ברבעון הראשון חלו עליות ברוב ענפי היצוא מישראל, אך ירידה חדה חלה ביצוא של כלי טיס והובלה - ענף שנתון לתנודתיות רבה בשל אופי העסקאות שנחתמות בתחום זה. בחודשים הראשונים של השנה הוא הסתכם בכ-715 מיליון דולר, לאחר שרשם ירידה של כמעט 30%.

בסוף 2017 עמד יצוא הסחורות מישראל על יותר מ-100 מיליארד דולר ועל רקע חציית רף זה - שהוגדר במשרד הכלכלה ובמכון היצוא כיעד ליצואנים הישראליים - נקבע יעד חדש של יצוא בהיקף של 120 מיליון דולר עד שנת 2020. שר הכלכלה אלי כהן אמר בהתייחס לנתוני היצוא ברבעון הראשון כי "הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים לפני היצואנים הישראליים, אך תכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה מסייעות להם להתמודד עם מורכבותם של אותם אתגרים בשווקים השונים".

מנכ"ל מכון היצוא, גדי אריאלי, אמר כי נתוני הרבעון מצביעים על הימשכות הצמיחה המואצת ביצוא, שבאה לידי ביטוי כבר בנתוני היצוא בשנת 2017.