ועדת הכספים אישרה: תעודות הסל יהפכו לקרנות עד סוף השנה

רשות ני"ע מסמנת 'וי' - הפיכת תעודות הסל לקרנות סל תחל באוקטובר ותתבצע בשורת פעימות, עד שתסתיים בשלהי דצמבר השנה • למדריך קרנות נאמנות

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

רפורמת הפיכת תעודות הסל לקרנות נאמנות, שרשות ניירות ערך מובילה באמצעות תיקון 28, התקרבה אתמול (ג') צעד משמעותי נוסף להשלמתה עוד השנה, לאחר שאתמול אישרה ועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של ח"כ הרב גפני, את התקנות שיאפשרו את יישום המהלך.

החוק שמאפשר את השינוי אושר כבר בחודש אוגוסט האחרון, ובתחילה המהלך היה אמור להיכנס לתוקף כבר באפריל השנה. מדובר במהלך דגל עבור רשות ניירות ערך. הרוח המובילה מאחורי הרפורמה היא דודו לביא, ראש מחלקת ההשקעות ברשות ניירות ערך, שיכול לסמן עתה 'וי'.

חברי ועדת הכספים, שבראשות היו"ר ח"כ משה גפני, אישרו את הנוסח של הרשות, שלפיו הרפורמה תיכנס לתוקף באופן מדורג ב-3 באוקטובר השנה. עם זאת, ההסבה של התעודות לקרנות תתבצע ב-11 פעימות - הראשונה תתבצע ב-4 באוקטובר והאחרונה ב-20 בדצמבר, ותסתיים לקראת סוף השנה הנוכחית.

"במהלך תקופה זו יוסבו כ-700 מוצרים - תעודות סל וקרנות מחקות - לקרנות סל", והפעימות יכללו מוצרים המשתייכים לקבוצות סיווג דומות בכל פעימה.

ברשות מסבירים כי "צמיחתו המהירה של שוק תעודות הסל" שמתאפיינות בסיכון היציבותי הגלום בפעילותן כנכס מתחייב, "לצד מערך התמריצים המובנה לנטילת סיכונים, עלולים להביא לידי התממשות של סיכון מערכתי בשוק ההון".

על כן, במסגרת ההסדר החדש תבוטל ההתחייבות של תעודת הסל להשיג את תשואת הנכסים אחריהן היא עוקבת, מה שיביא לנטרול הסיכון היציבותי אשר לו חשופה החברה המנפיקה את תעודת הסל. נוסף על כך, יתאפשר למנהלי קרנות הסל, ככל שירצו בכך, לספק למשקיעים מעין "רצועת ביטחון" בשיעור מוגבל באופן שימנע התממשותו של סיכון מערכתי בשוק ההון.

"רצועה זו תתבטא באפשרות לגבות, נוסף על דמי הניהול הקבועים, דמי ניהול משתנים בשיעור מוגבל של 0.1%-0.3% בהתאם לסיווג הקרן", אומרים ברשות.

בתעודות הסל מנוהלים יותר מ-90 מיליארד שקל, בעוד שבקרנות הנאמנות המחקות מנוהלים עוד כ-30 מיליארד שקל. סך שוק קרנות הנאמנות מסתכם בכמעט רבע טריליון שקל בנכסים.