כדאי להכיר: קרנות הסל שבוחנות אופקי השקעה בישראל

לצד EIS ו-ISRA, קרנות סל ותיקות המציעות חשיפה לחברות טכנולוגיה ישראליות, כדאי לשים לב לקרן ITEQ החדשה יותר, שנהנית מביצועי יתר בשנתיים האחרונות • מדריך קרנות נאמנות

בניין צ'ק פוינט בביצרון / צילום: תמר מצפי
בניין צ'ק פוינט בביצרון / צילום: תמר מצפי

באחרונה חגגה מדינת ישראל את יום העצמאות ה-70. בתקופה הקצרה היחסית מאז הקמתה הפכה ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם ולמעצמה טכנולוגית מוערכת בזירה הגלובלית. זוהי ההזדמנות להסתכל על הכלים המאפשרים חשיפה לחברות הטכנולוגיה והביומד הישראליות, שפועלות בשווקים גלובליים ונהנות מביצועים נאים.

בשנים האחרונות חל שיפור במידת החשיפה של חברות הטכנולוגיה הישראליות בתיקי משקיעים גלובליים. הדבר בא לידי ביטוי גם בהשקת קרנות סל חדשות, המתמקדות בתזת השקעה בישראל. הסנונית הראשונה הייתה קרן iShares MSCI Israel Capped ETF (סימול: EIS) של בלקרוק, שהושקה כבר במארס 2008, ומספקת חשיפה למדד MSCI Israel. קרן זו גדולה מסך קרנות הסל הישראליות הנסחרות בארה"ב, והיא בעלת היקף נכסים של יותר מ-100 מיליון דולר.

עם זאת, העובדה שקרן זו עוקבת אחרי מדד MSCI הישראלי הופכת אותה לקשורה במידה רבה לבורסה המקומית, כשהיא מונה בין החזקותיה את הבנקים הישראליים, שאינם נסחרים בחו"ל, וגם מחזיקה בחשיפה גדולה מאוד למניית טבע (נתח של כ-15% מנכסי הקרן) - דבר שהעיק על ביצועי הקרן בשנתיים האחרונות.

שיתוף פעולה עם בורסת תל אביב

קרן נוספת המאפשרת חשיפה לחברות הישראליות היא VanEck Vectors Israel ETF (סימול: ISRA), שהושקה חמש שנים לאחר EIS, מבית חברת ניהול ההשקעות ואן-אק. קרן זו עוקבת אחר מדד ישראלי אחר, המכונה BlueStar Israel Global Index, המורכב גם הוא ממניות רבות הנסחרות בבורסת תל אביב (כמו מניות הבנקים, חברות החזקה ואנרגיה), אבל גם כולל מניות חברות טכנולוגיה מובילות, כמו צ'ק פוינט (CHKP) ואמדוקס (DOX).

נוסף על שתי הקרנות האלה, המהוות שילוב של החברות הישראליות המסורתיות (שמניותיהן נסחרות בבורסה המקומית) עם חברות הטכנולוגיה החדשניות, יש שתי קרנות סל חדשות יחסית, המתמחות בחברות הטכנולוגיה והביומד הנסחרות בחו"ל (אם כי, חלקן בעלות מניות דואליות) - קרן ITEQ וקרן IZRL.

הקרן שהציגה את הביצועים המירביים היא BlueStar Israel Technology ETF (סימול: ITEQ), שהושקה בנובמבר 2015 בשיתוף עם בורסת תל אביב. הקרן עוקבת אחר מדד אחר של חברת בלוסטאר, המכונה BIGITech Index (TASE-BlueStar Israel Global Technology Index). חשוב לציין כי למרות שיתוף הפעולה עם בורסת תל אביב, מרבית נציגות הקרן אינן נסחרות בבורסה זו, אלא בארה"ב, בבריטניה, באוסטרליה ובהונג קונג.

בחלוקה הסקטוריאלית של קרן ITEQ, כ-72% מהחזקותיה שייכות לסקטור הטכנולוגיה, כ-12% לסקטור הבריאות וכ-7% לסקטור התעשייה. נציגות הקרן הגדולות הן מובילות הטכנולוגיה הישראלית, כמו ספקית הפתרונות האנליטיים נייס (NICE, כ-8% מנכסי הקרן), ספקית מערכות המידע לענף התקשורת אמדוקס (DOX, כ-7% מהקרן), מובילת תחום הסייבר צ'ק פוינט (CHKP, כ-7% מהקרן), ספקית פתרונות לחוות שרתי הענן מלאנוקס (MLNX, כ-5% מהקרן) וחברת האינטרנט וויקס.קום (WIX, כ-5% מהקרן) - מניות המומלצות גם במחלקת המחקר של אופנהיימר.

שאר נציגות קרן ITEQ כוללות את חברת התעשייה הביטחונית אלביט מערכות (ESLT), ספקית פתרונות האנליטיקה והסייבר ורינט (VRNT), יצרנית השבבים טאואר סמיקונדקטור (TSEM), ספקית הציוד לשבבים ולאלקטרוניקה אורבוטק (ORBK), שנרכשה באחרונה, וחברת האנרגיה החלופית אורמת (ORA). נציין כי מייסדי חברות צ'ק פוינט ואורמת זכו השנה לפרסי ישראל בגין תרומתם לפיתוח החדשנות בישראל.

קרן ITEQ הציגה מאז השקתה בסוף 2015 ביצועי יתר לעומת שאר קרנות הסל הישראליות: תשואה חיובית של כ-40% בשנתיים האחרונות, תשואה של כ-17% ב-12 החודשים האחרונים ותשואה של כ-3% מתחילת 2018.

למרות ביצועי יתר מרשימים, הקרן עדיין נמצאת מתחת לרדארים של המשקיעים, עם היקף נכסים של כ-40 מיליון דולר בלבד וסחירות נמוכה יחסית. דמי הניהול השנתיים של קרן ITEQ עדיין גבוהים יחסית, ועומדים על 0.75%, אם כי אין מדובר בפערים גדולים בהשוואה לדמי הניהול בשאר קרנות הסל הישראליות הנסחרות בחו"ל.

קרן הסל BlueStar Israel Technology ETF
סימול
: ITEQ

מועד השקת הקרן: נובמבר 2015
המדד הנעקב: BIGITech Index (BlueStar Israel Global Technology Index)
תשואה: 40% בשנתיים האחרונות; 17% ב-12 החודשים האחרונים; 3% מתחילת 2018
היקף נכסים מנוהלים: 40 מיליון דולר
דמי ניהול שנתיים: 0.75%

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם