פורטיסימו רוכשת את "הכבשה השחורה" של תשובה ב-40 מ' ש'

הקרן תרכוש מקבוצת דלק את חברת גדות ביוכימיה, שבשנים הקודמות הסבה לדלק הפסדים בהיקף של מאות מיליוני שקלים • בין 2010-2015 השקיעה קבוצת דלק בגדות כ-136 מיליון דולר

אסתר אלדן, מנכ"לית גדות ביוכימיה ודלק ישראל / צילום: איל יצהר
אסתר אלדן, מנכ"לית גדות ביוכימיה ודלק ישראל / צילום: איל יצהר

קבוצת דלק מוכרת את חברת גדות ביוכימיה, שהסבה לה הפסדי-עתק בשנים האחרונות. דלק , שבשליטת יצחק תשובה, עדכנה הבוקר (ג') כי חתמה על הסכם למכירת גדות ביוכימיה לידי קרן פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, תמורת כ-40 מיליון שקל (11 מיליון דולר), בכפוף להתאמות. המכירה לא כוללת את הקרקע עליה פועל המפעל של גדות, במפרץ חיפה, בסמוך לנחל הקישון, אותה רכשה קבוצת דלק לפני החתימה על ההסכם בינה לבין פורטיסימו, בשווי מוערך של כ-32 מיליון שקל (כ-9 מיליון דולר) - סכום שיקוזז משטרי הון שהנפיקה גדות לדלק.

עוד עדכנו בדלק כי את עיקר התמורה, 8 מיליון דולר, תשלם פורטיסימו במזומן במועד סגירת העסקה, ויתרת התמורה תועבר לה בשישה תשלומים שווים רבעוניים, לאחר מועד הסגירה. השלמת העסקה צפויה כשבועיים לאחר עמידה בכל התנאים המתלים להם היא כפופה, בהם קבלת אישורים רגולטוריים.

עיקר עיסוקה של קבוצת דלק מתרכז בתחום האנרגיה בישראל ובחו"ל, וגדות נחשבת להחזקה קטנה שלה, אולם אחת מההשקעות שהסבו לה הפסדים משמעותיים, המוערכים בסכום מצטבר של כמה מאות מיליוני שקלים.

גדות ביוכימיה עוסקת בשיווק וייצור חומצת לימון ומלחי חומצת לימון המשמשים לתעשיות המזון, התרופות והדטרגנטים, וכן בשיווק ומכירת חומר הגלם פרוקטוזה, המשמש לתעשיית המזון כתחליף סוכר וכ"ממתיק פרימיום". בשטח המפעל שלה נמצאים מתקני הייצור, שטחי האחסון ומשרדי החברה. מנכ"לית החברה היא אסתר אלדן, המשמשת גם כמנכ"לית דלק ישראל.

בסיכומה של 2017 הכנסותיה של גדות נשחקו ב-15% ל-45 מיליון דולר, אולם הרווח הגולמי שלה טיפס ב-26% ליותר מ-8 מיליון דולר. בשורה התחתונה עברה גדות לרווח נקי של כ-5 מיליון דולר (17 מיליון שקל), אחרי הפסד של כ-6.5 מיליון דולר ב-2016. בסוף 2017 חתמה גדות על הסכם למכירת קרקע של כ-15 דונם מתוך 54.5 דונם בהם היא מחזיקה, תמורת כ-5.5 מיליון דולר, ממנה היא צופה רווח של קרוב ל-5 מיליון דולר.

בסך הכול, בין 2010-2015 השקיעה קבוצת דלק בגדות כ-136 מיליון דולר, במסגרת השתתפות בהנפקות שונות וכן באמצעות הלוואות שהומרו לשטרי הון. סכום הערבויות של דלק לגדות עמד בסוף 2017 על 32 מיליון שקל.

נמחקה מהמסחר ב-2010

בשנים קודמות סבלה גדות מהשפעות שליליות בתחום פעילותה, מהשקעה גדולה מהצפוי בהקמת המפעל שלה וכן ממחיקת ערך בפעילות שניסתה לפתח בסין, שהסבו לה אז הפסדי ענק שהצטברו לכ-120 מיליון דולר תוך שנתיים (2010-2011). ב-2010 מחקה דלק את מניות גדות מהמסחר, אחרי שצנחו בקרוב ל-90% מרמת השיא, ולאחר שרכשה את חלק שותפתה בגדות, חברת האנרגיה בזן.

ב-2012 סיכמה דלק על מכירת השליטה בחברה לקרן פימי של ישי דוידי, אולם בסופו של דבר עסקה זו לא יצאה לפועל, וגם עסקאות מול מועמדים נוספים ששמם נקשר לרכישה אפשרית של גדות מאז לא נחתמו. לפני כשנתיים עלתה החברה לכותרות עם תכניותיה לפטר כ-50 מתוך כ-110 עובדים שהיו לה, כחלק מתכנית התייעלות נרחבת שאימצה.

קרן פורטיסימו היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות והמצליחות בשוק המקומי, שעד היום גייסה כ-1 מיליארד דולר במסגרת ארבע קרנות. ברכישת גדות ביוכימיה נכנסת פורטיסימו לחברה תעשייתית נוספת הנמצאת בקשיים, וזאת בדומה לרכישות שביצעה בשנים האחרונות ביצרנית הזכוכית פניציה וביצרנית הכבלים סינרג'י.