בדקה ה-90: ארה"ב דחתה את הטלת המכס על האיחוד האירופי

ההחלטה על הדחייה עד 1 ביוני תאפשר לאיחוד - ולקנדה ומקסיקו, שקיבלו דחייה גם הן - לנהל מו"מ על הסכמים שיפטרו אותם ממכס על יצוא פלדה ואלומיניום לארה"ב

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ הקל אתמול (ב') את הלחץ על בעלות ברית חשובות של ארה"ב והעניק לאיחוד האירופי ולכמה מדינות נוספות יותר זמן לנהל מו"מ על הסכמים שיפטרו אותם ממכס על יצוא פלדה ואלומיניום לארה"ב.

הבית הלבן מסר שהמכסים הכלליים בשיעור 25% על פלדה מיובאת ו-10% על אלומיניום, שכבר נכנסו לתוקף לגבי סין, רוסיה, יפן ועוד, לא ייכנסו לתוקף היום (ג') כפי שתוכנן תחילה. אירופה תקבל חודש נוסף להמשיך לשוחח עם ארה"ב על הסכמים חדשים שימנעו את המכסים הללו.

כצפוי, קנדה ומקסיקו קיבלו גם הן דחייה במתן תוקף למכסים החדשים עד 1 ביוני, והשיחות על ניסוח מחדש של הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי, נאפט"א, נמשכות.

הבית הלבן הודיע שיש לו הסכמים עם ארגנטינה, ברזיל ואוסטרליה לביטול מכסים על היבוא מהן. הפרטים עדיין לא הושלמו, אך המדינות הללו הסכימו למכסות יצוא, והיצוא שלהן יהיה פטור ממכס אמריקאי, מסר מקור בכיר בממשל.

ממשל טראמפ תומך במגבלות רחבות על המסחר במתכות כדי להגביל האפקט הישיר והעקיף של הפקת הפלדה והאלומיניום בסין על השוק האמריקאי. "בכל השיחות הללו, הממשל מתמקד במכסות שיגבילו את היבוא, ימנעו משלוחים מוסווים ממקומות שלישיים ויגנו על הביטחון הלאומי", מסר הבית הלבן בהודעתו.

פקידי הסחר הבכירים בממשל נועדו עם טראמפ אתמול אחר הצהריים כדי להחליט איך לפעול כאשר מועד כניסת המכסים המתוכננת לתוקף, שעת חצות, התקרב. כמה בעלות ברית של ארה"ב לא ידעו עד הרגע האחרון למה עליהן לצפות ממנה.

האי ודאות הייתה גדולה בייחוד באיחוד האירופי. הנשיא עמנואל מקרון והקנצלרית אנגלה מרקל ביקרו שניהם בזה אחר זה בבית הלבן בשבוע שעבר, אך עזבו ללא הבטחות או ויתורים של טראמפ בנושאי הסחר הטראנס-אטלנטי. "ההחלטה היא של הנשיא", אמרה מרקל במסיבת העיתונאים עם טראמפ.

הטלת המכסים הייתה מסלימה את המתיחות בין ארה"ב לבעלות הברית האירופיות כאשר דיונים חשובים נוספים מתנהלים - כמו עסקת הגרעין עם איראן, העיצומים נגד רוסיה וגיבוש מדיניות כלכלית מול סין.

טראמפ הכריז על המכסים החדשים במארס, בניסיון לעודד את תעשיות הפלדה והאלומיניום בארה"ב, שנפגעו בשנים האחרונות מתחרות זולה של יבוא. עודפי הפקה בסין מצאו את דרכם דרך שווקים עולמיים שונים לארה"ב, תוך עקיפת חסמי הסחר מול סין.

ניצי המסחר בממשל טראמפ ראו בהטלת מכסים על מגוון רחב של עמיתות סחר דרך להגן על התעשייה האמריקאית מהכוחות הגלובליים הללו. איגודי עובדים, תעשיית הפלדה המקומית ותומכיה רוצים להגביל את המדינות שמקבלות פטור מהמכסים בכל מקרה.

האיחוד האירופי איים בתגמול נגד יבוא אמריקאי בשווי יותר מ-3 מיליארד דולר בשנה. האיום הזה בתגמול יוקפא לפי שעה, אך הוא עלול להתחדש אם שני הצדדים לא יגיעו לכלל עסקה בחודש הקרוב.

באירופה, תעשיית הפלדה נערכה לגרוע מכול, והיו שהתלוננו על אי ודאות שנובעת מקבלת ההחלטות ברגע האחרון בממשל האמריקאי.

נציגי שני הצדדים יצטרכו כעת לחפש מכנה משותף כדי שהפטור מהמכס האמריקאי יהיה קבוע. כמה דוברים אירופים אמרו שהאיחוד לא ינהל מו"מ תחת איומים, וכמה יועצים למסחר בוושינגטון הביעו ספק בכך שהשבועות הקרובים יספיקו לגיבוש עסקה בין ממשל טראמפ לאיחוד האירופי.

נקודת מחלוקת עיקרית היא סירובן של מדינות אירופה עד כה להסכים למכסות יצוא מתכות לארה"ב. האירופים טוענים שמכסות כאלה מפירות את חוקי ארגון הסחר העולמי.

דרום קוריאה, לעומת זאת, הסכימה להגבלות יצוא כאלה, שהיא כינתה "הגבלות יצוא וולונטריות", וזכתה בתמורה בפטור ממכסים לטווח ארוך. סיאול הסכימה מוקדם יותר בדיונים על מסלול למניעת המכסים, והבית הלבן הודיע אתמול שההסכם הסופי איתה כבר הושג.