הסדר החוב באפריקה ישראל בדרך לסיום: אושר מתווה הפשרה

מחזיקי האג"ח אישרו את מתווה הפשרה שקיבלה רשות המסים • הבקשה המתוקנת לאישור הסדר החוב תובא לדיון בביהמ"ש בשבוע הבא • לאחר השלמת ההסדר, יתחיל הליך משפטי סביב גובה החוב לרשות

מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי

הסדר החוב השני של קבוצת אפריקה ישראל, שבמסגרתו תימכר חברת ההחזקות לידי מוטי בן משה, מתקרב לכדי סיום. אתמול (ב') בשעות הערב אישרו אסיפות הנושים של אפריקה ישראל תיקון להסדר החוב, המקבל את הפשרה המוצעת בסכסוך מול רשות המסים, וזאת לאחר שהרשות עצמה כבר קיבלה פשרה זו.

בעקבות האישור, צפויה אפריקה ישראל להגיש כעת לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את הבקשה המתוקנת לאישור הסדר החוב. ביום רביעי הבא (9 במאי) יתקיים באולמו של נשיא בית המשפט, השופט איתן אורנשטיין, דיון באישור ההסדר, ולאור החלטת הנושים לתמוך בפשרה שהציע בית המשפט, קיים כעת סיכוי גבוה לאישורו של ההסדר.

החוב המקסימלי יופחת ביותר מחצי

לאפריקה ישראל, הנמצאת כיום בבעלות לב לבייב (48%) והציבור (52%), נותר כיום חוב של 3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו, כ"ז ו-כ"ח. במסגרת הסדר החוב השני, תעבור אפריקה ישראל לבעלותו המלאה של מוטי בן משה, כשבתמורה יקבלו מחזיקי האג"ח תמורות בשווי של כ-2.4 מיליארד שקל. בעלי המניות הקיימים יישארו ללא פיצוי, לאחר שהמניות שבידיהם יאוינו (יתבטלו ויימחקו).

אישור ההסדר יביא לסיומו של תהליך בן שנתיים, שהתחיל במאי 2016, כשאפריקה ישראל ביקשה לפתוח באופן רשמי במשא ומתן להסדר חוב שני עם מחזיקי האג"ח, על רקע "אי בהירות באשר ליכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה". מאז ניהלו מחזיקי האג"ח הליך ארוך למציאת משקיעים חדשים לחברה, שהסתיים בתחילת ינואר 2018 עם בחירה בהצעתו של בן משה.

עם זאת, לקראת אישורו של ההסדר באסיפות הנושים, הוציאה רשות המסים לאפריקה ישראל צו שומה בסך 245 מיליון שקל, שכלל גם ביטול הפסדים צבורים בסך 600 מיליון שקל. צו שומה זה, שניתן עבור פעולותיה של אפריקה ישראל ליישום הסדר החוב הראשון ב-2010, איים למוטט את ההסדר, ובחברה ביקשו את התערבותו של בית המשפט בעניין.

במארס האחרון התקיים דיון ראשון בעניין בפני השופט אורנשטיין, ובסיומו הוצעה לצדדים פשרה, שבמסגרתה ייקבע כי סכום החוב המקסימלי לרשות יופחת ביותר ממחצית ויעמוד על 120 מיליון שקל בלבד. עוד קבעה הפשרה כי מתוך התמורות המוקנות בהסדר החוב לנושים הבלתי מובטחים, יופקד סכום של 120 מיליון שקל בנאמנות עבור רשות המסים עד לבירור העניין בהליך משפטי.

בתום דיון נוסף בנושא, אישרה הרשות את המתווה המוצע, ובעקבות זאת אישרו גם מחזיקי האג"ח את המתווה ברוב שנע בין 78% ל-88% בכל אחת מהסדרות. בזכות הרוב המוחלט (מעל 75%), תמכו אמש נאמני האג"ח באופן מלא בהצעה שעלתה באסיפות הנושים, והיא עברה פה אחד.

המאבק הבא - מי יישא בעלות החוב?

עם זאת, הצעה נוספת של הנשיא אורנשטיין, שלפיה יסכימו הצדדים כי הוא יהיה הסמכות המשפטית לקביעת גובה החוב, נדחתה בידי מחזיקי האג"ח. בעקבות זאת, יושלם ההסדר, כשלאחריו יתחיל הליך משפטי סביב גובה החוב לרשות המס. במקרה שבו ייקבע כי לאפריקה אכן חוב מסוים למס הכנסה, עלול להיפתח הליך נוסף בין מחזיקי האג"ח לבן משה, בשאלה מי יישא בעלות החוב.