אורנשטיין הוציא צו איסור ביצוע פעולות בנכסי חברת פישמן

במסגרת אותה החלטה, ביהמ"ש קבע כי אין מקום בשלב זה למנות מפרק זמני לחברה במעמד צד אחד • חובותיו של אליעזר פישמן לבנק לאומי בלבד נאמדים בלמעלה ממיליארד שקל

אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: שלומי יוסף
אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: שלומי יוסף

במסגרת בקשה שהגישו בנק לאומי ונאמן נכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, למינוי מפרקים זמניים, הורה אתמול (ד') נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, על הוצאת צו רחב, האוסר כל דיספוזיציה (שינוי זכויות) בנכסי החברה שקרסה, בין במישרין ובין בעקיפין, לרבות שלא במהלך העסקים הרגיל.

יחד עם זאת, בית המשפט דחה את בקשתם של בנק לאומי ונאמן נכסי החייב אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, למנות את עו"ד רונן מטרי ואת בנקל עצמו כמפרקים זמניים לחברת נכסי פישמן ניהול (1988) בע"מ.

הבקשה, אשר הוגשה במעמד צד אחד, מפרטת כי חובותיה של החברה שקרסה נאמדים, לפי המבקשים (עו"ד בנקל והבנק), בסכום של למעלה ממיליארד שקל.

במקביל לבקשה למינוי מפרק זמני (שנדחתה), הגישו המבקשים בקשת פירוק כנגד החברה של פישמן, בגין חוב של החברה כלפי בנק לאומי בסכום אסטרונומי של למעלה ממיליארד שקל וכן חוב נוסף של החברה לקופת פשיטת הרגל של החייב בסך של 130 מיליון שקל.

בנוסף, הנאמן ציין כי מבדיקה שערך עולה כי קיימת נשייה מותנית של פישמן בחברה בסך כולל של למעלה מ-200 מיליון שקל. זאת, מכוח ערבויות שהעמיד החייב פישמן לטובת כיסוי חובותיה של החברה.

בהקשר זה ציינו המבקשים בבקשה לבית המשפט כי החייב מחזיק בכ-26% ממניות החברה, ולפי בדיקת עו"ד בנקל, פישמן הוא נושה של החברה וכן נושה על-תנאי מכוח ערבויות אישיות שהעמיד לנושי המשיבה, אשר בגינן הוגשו הוכחות חוב לקופת פשיטת הרגל בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

לאור האמור ציין עו"ד בנקל כי החברה של פישמן היא "חדלת פירעון באופן מובהק".

עו"ד בנקל פירט בבקשה כי לאחרונה נודע לו במסגרת תפקידו כי לחברה נכס נדל"ן המניב הכנסה של כמיליון שקלים בשנה מדמי שכירות ודמי ניהול, ולמבקשים אין כל מידע באשר לגורל הכספים הללו.

עוד נכתב בבקשה כי בנסיבות הללו ובשים לב לחובותיו העצומים של החברה של אליעזר פישמן, "יש לאפשר פיקוח מיידי על התנהלותה הכספית של החברה" ועל כלל הכספים המגיעים לה, כאשר גם מסיבה זו על בית המשפט לאשר מינוי מפרקים זמניים לחברה.

חרף האמור, בית המשפט דחה כאמור את בקשת המבקשים לעניין מינוי מפרק זמני, תוך שהוא מציין כי בעת הזו הוא לא רואה מקום להיעתר לבקשה זו במעמד צד אחד.

עם זאת, כאמור, השופט אורנשטיין הורה על הוצאת צו האוסר על כל שינוי בזכויות נכסי החברה שקרסה (צו איסור דיספוזיציה). הצו האמור חל על החברה ועל כל מי ממטעמה לרבות כל הפועל בשמה.

בית המשפט העביר את בקשת המבקשים ובכלל זו את בקשת הפירוק שהוגשה כנגד החברה לתגובת החברה. 

בא-כוחה של משפחת פישמן, עו"ד שלום גולדבלט, מסר: "הבקשה רצופה באי-דיוקים ובדיות שנועדו לשרת את מגישיה, עורכי הדין בנקל ומטרי. כל המידע עמד בפניהם תקופה ארוכה, ודבריהם כפי שנכתבו בבקשה כדי לקבל סעד זמני הם הטעיה שאינה במקומה, וחבל. החברות ומשפחת פישמן משתפות פעולה באופן גלוי ומלא (כפי שהעיד עו"ד בנקל עצמו בבית המשפט). התשובה המפורטת בעניין זה תינתן לבית המשפט".

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". באחרונה ביקשה חברת "מוניטין" להצטרף לבקשת הפירוק של חברת "השקעות כדאיות", שבבעלות משפחת פישמן, וההליך המשפטי בעניין עודנו מתנהל. כפי שהצהרנו באחרונה, "גלובס" מסקר, על-פי אמות-מידה עיתונאיות ועל-פי שיקולי מערכת, כל עניין וכל נושא הקשורים לנושאי משרה או בעלי שליטה בעיתון, בעבר או בהווה.