״אל תתלוננו״ העצות של ג’ק מא ליזמים צעירים

מא, יו"ר עליבאבא מתארח היום במפגש שאלות-תשובות עם סטודנטים באוניברסיטת ת"א

ג'ק מא באונ' תל אביב / צילום: חן גלילי
ג'ק מא באונ' תל אביב / צילום: חן גלילי

"אנחנו תומכים בחברה באנשים צעירים, בעסקים קטנים ובנשים ולכן אנחנו מצליחים. כדי להצליח יותר אנחנו צריכים לתמוך בעוד אנשים צעירים, נשים ועסקים קטנים", אמר מייסד ויו"ר עליבאבא ג'ק מא הערב. לכן אנחנו בונים כלכלה שיכולה לתמוך בקבוצות האלה, ליצור 100 מיליון מקומות עבודה בעולם. נכון להיום ייצרנו 30 מיליון מקומות עבודה בסין". הדברים נאמרו במסגרת מפגש שאלות-תשובות בין מא לסטודנטים ובוגרים באוניברסיטת ת"א, שמא מקיים לפני הטקס בו יקבל תואר ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה.

מא סיפר את הסיפור מאחורי ההקמה של עליבאבא, "הייתי כל כך גרוע בבית הספר, נכשלתי שוב ושוב במבחנים אז מעולם לא חשבתי שאהיה מורה. אז כשסיימתי את לימודי ההוראה והפכתי למורה באוניברסיטה הבנתי שאת כל מה שלימדתי את הסטודנטים שלי למדתי מספרים, ולכן החלטתי שאי חייב לצבור ניסיון לפני שאחזור להיות מורה. כשהגעתי לארה"ב לא הצלחתי למצוא שום עבודה, אפילו במלון אמרו שאני לא נראה מספיק טוב. גיליתי שאין באינטרנט אינפורמציה על סין והבנתי שאם אצליח להעלות אינפורמציה כזו זו תהיה הזדמנות טובה. לא ידעתי שהאינטרנט יהיה כל כך גדול - פשוט חיפשתי עבודה". רגע משעשע במפגש היה כשמא למד את המילה "סבבה" ובעקבות זאת אמר "זה כמו עליבאבא!".

לשאלה שהגיעה מסטודנטית - מהי העצה הטובה ביותר שהוא יכול לתת לאנשים צעירים מא השיב כי "אל תתלוננו הרבה, זה לא פותר שום בעיה. תתייחסו לדברים כאל הזדמנויות במקום להתלונן עליהם. אל תפחדו מכישלונות ואל תוותרו. אם יהיה ספר שאכתוב הוא יהיה על 101 הטעויות של עליבאבא. אנשים אומרים שהיה לנו מזל אבל עשינו גם הרבה טעויות. זה כמו ישראל, במשך 70 שנה בניתם מדינה מכלום ועשיתם הרבה טעויות וזה עושה אתכם מיוחדים".

כשנשאל אם לדעתו צריך לעדכן את מערכת החינוך הוא ענה כי "מדאיג אותי שאנחנו מלמדים ילדים איך לחשב מהר יותר ולזכור יותר דברים, ואת זה מכונות יוכלו לעשות. אנחנו צריכים ללמד אנשים איך להיות יותר יצירתיים וחדשניים", והוסיף כי "שימו לב לאנשים מתחת לגיל 30, הם נולדו לתוך האינטרנט והם ישנו את העולם".

בנוסף, מא אמר כי "אם אתם מסיימים תואר באוניברסיטה גדולה, בבקשה תכבדו את אלה שלמדו באוניברסיטאות עניות יותר. אנחנו מאמינים שבוגרים של אוניברסיטאות גדולות צריכים ללכת לעבוד בעסקים קטנים, ולהעצים אותם, ולא אצלנו".

בנימה אישית מא אמר כי "ג'ק מא המנכ"ל של עליבאבא, זה לא אני. זו רק העבודה שלי. כשכותבים על ג'ק מא דברים טובים או רעים - אני מרגיש שזה לא אני. ואני רוצה לפרוש מוקדם כדי שאוכל לחזור להיות עצמי".

מא נפגש אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים. במהלך הפגישה רה"מ נתניהו ברך את מא: "נפלא לקבל את פניך בישראל... אתה מנהיג מצליח מאוד בעסק מאוד תחרותי, ובעולם מאוד תחרותי, והעולם שייך לאלה שמחדשים וישראל היא אומת החדשנות" ואילו מא אמר לנתניהו כי "אני חושב שבזכות מנהיגותך, אנחנו מגלים שהמדינה הזאת היא כל כך הרבה יותר שלווה ממה שחשבנו וגם הכלכלה חזקה וגם הביטחון". עוד ציין מא כי הוא מבקר בישראל בליווי 28 נשיאים צעירים של קבוצת עליבאבא וכי הוא מתרשם מההזדמנויות העסקיות שנמצאות בארץ.

במסגרת הביקור בארץ מא קיים גם סדרת פגישות בקרן ההון-סיכון JVP שמוגדרת ע"י שני הצדדים כשותפה אסטרטגית של עליבאבא בישראל והם משקיעים בה מזה שנתיים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. בכירי עליבאבא ביקרו אתמול גם במשרדי חברת אורקם שהקימו מייסדי מובילאיי שמפתח מוצר שישפר את חייהם של עיוורים באמצעות ראייה מלאכותית.

ג'ק מא באונ' תל אביב / צילום: אורי ברקוביץ'
 ג'ק מא באונ' תל אביב / צילום: אורי ברקוביץ'