מחכה לביבס: נתניהו לא הולך לבחירות בגלל השלטון המקומי

ההנחה הרווחת כעת היא שראש הממשלה רוצה בחירות בהקדם, אבל משום מה זה עדיין לא קורה • אחת מהסיבות לכך היא כנראה ראשי הערים והמתמודדים האחרים בבחירות לרשויות המקומיות, שלא רוצים שיגנבו להם את הפוקוס • פרשנות

רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס

אחת השאלות המסקרנות כרגע (או בעצם תמיד) בפוליטיקה הישראלית היא מתי ייערכו הבחירות הבאות לכנסת.

ההנחה הרווחת כעת היא שראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה בחירות בהקדם - לפני המלצות היועץ המשפטי ואחרי התנופה וזמן המסך שצבר בשטף האירועים הביטחוניים והלאומיים האחרונים - אבל משום מה זה עדיין לא קורה.

אחד ההסברים המעניינים לדחיית הקדמת מועד הבחירות, גורס שזה בגלל הבחירות לרשויות המקומיות, שאמורות להתקיים בסוף אוקטובר הקרוב. ראשי הערים והמתמודדים האחרים כבר נמצאים במרוץ, משקיעים לא מעט כספים, ולא מתאים להם שבחירות כלליות יטרפו פתאום את הקלפים, יגנבו מהם את כל הפוקוס ואולי גם ידחו את מועד הבחירות שלהם. נתניהו לא ממש רוצה להסתכסך עם אותם נציגים מקומיים. לכן, לפחות לפי שעה הוא מוכן לגמול להם בהמתנה נוספת עד שתגיע העת ולא יהיה מנוס מפירוק הממשלה ומהקדמת הבחירות לכנסת.

הסיפור הזה חשוב בשביל להזכיר לנו שוב את הכוח של השלטון המקומי. להזכיר לנו שהממשלה יכולה לומר שוב ושוב שהיא כמובן הרשות המבצעת, אבל בפועל היא משקשקת מראשי הערים וראשי המועצות (ולא רק משופטי בית המשפט העליון). רק בשבוע שעבר חשפנו ב"גלובס" שעיריית הרצליה החליטה לעצור את אישור תוכניות תמ"א 38 המקודמות בעיר, עד אחרי הבחירות. למה? כי היא יכולה. למרות שמדובר בתוכנית מתאר ארצית (תמ"א), מה שאומר לכאורה שהמדינה היא זו שקובעת את הכללים, אף אחד לא באמת יכול להפעיל שרירים על הרשויות המקומיות החזקות. במקביל, גם עיריית חיפה כבר רומזת ליזמים שעדיף להם לחכות עם התוכניות הגדולות עד אחרי אוקטובר, כי גם היא לא רוצה להרגיז את התושבים הקיימים החוששים מצפיפות והסתרת הנוף.

והנה עוד אנקדוטה ליחסי הכוחות המורכבים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי: יו"ר השלטון המקומי הוא ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, שגם שימש ראש מטה הבחירות של נתניהו בבחירות האחרונות. ביבס הוא בן דודה ומקורבה של אורלי לוי-אבקסיס, הכוכבת הגדולה כרגע בשמי הפוליטיקה הארצית (אמו של ביבס היא אחות אשתו של השר לשעבר וחתן פרס ישראל, דוד לוי), שבינתיים חוזרת ואומרת שתשב עם נתניהו סביב שולחן הממשלה, אם וכאשר, אחרי הבחירות. וביבס הוא כמובן גם בן דודו של אחיה ז'קי לוי, סגן שר השיכון מהליכוד. אם נתניהו ילך על הראש של השלטון המקומי (ושל ביבס), הוא עלול לייצר לא מעט גלים גבוהים מדי גם בסביבתו. לפחות כרגע, זו יכולה להיות סיבה מספיק טובה להמתין עם הבחירות הכלליות.