חברי הפלג החרדי "קהילת המתמידים" קיבלו במרמה מיליוני ש'

בהכרעת הדין שניתנה היום קבע בית המשפט כי הנאשמים הונו את המדינה ואת מוסדותיה וקיבלו במרמה ממשרד החינוך כספי תמיכה בעמותות בסך 24 מיליון שקל

חרדים מצייצים / צילום: רויטרס
חרדים מצייצים / צילום: רויטרס

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, הרשיע היום (א') 25 עמותות ו-9 נאשמים חברי הפלג החרדי "קהילת המתמידים". הנאשמים הורשעו בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במאות מסמכים ותעודות זהות מזויפות, עבירות הלבנת הון בהיקף של מיליוני שקלים; ושני נאשמים הורשעו בעבירות שיבוש מהלכי משפט, הטרדת עדים והפרת הוראה חוקית.

בהכרעת הדין שניתנה היום קבע בית המשפט כי הנאשמים הונו את המדינה ואת מוסדותיה וקיבלו במרמה כספי תמיכה בעמותות בסך של 24 מיליון שקל.

הנאשמים הגישו למשרד החינוך בקשות כוזבות רבות לתמיכה במוסדות תורניים השייכים ל"קהילת המתמידים". הבקשות הכוזבות הוגשו בשם עמותות שונות הנמצאות כביכול בשליטת אנשים שונים ופועלות ממקומות שונים, כשבפועל כל העמותות הופעלו על-ידי הנאשמים והיו בשליטתם הבלעדית.

לבקשות הכוזבות צירפו הנאשמים מסמכים מזויפים שייצרו מצג-שווא כאילו העמותות פועלות כדין ועומדות בדרישות הסף של משרד החינוך לקבלת כספי תמיכה, והן כללו בנוסף גם מצג שקרי על אודות כמות התלמידים במוסדות העמותות, כמות אותה הגדילו על-ידי שימוש בפרטים של מי שאינם תלמידים בפועל בעמותות הללו.

בנוסף הורשעו הנאשמים בזיוף מאות תעודות זהות עם תמונות של מתחזים מטעם חברי הקהילה, דבר שנועד להבטיח שמצג-השווא ביחס למספר התלמידים המדווח לא ייחשף על-ידי המדינה. במקרה של ביקורת מצד המדינה באחת העמותות, דאגו הנאשמים להזעיק למוסדות הרלוונטיים את המתחזים, ציידו אותם בתעודת הזהות המזויפת המתאימה לדיווח הכוזב שהועבר למשרד החינוך ביחס למוסד נשוא הביקורת והנחו אותם להציג אותן בפני המבקרים. 

עו"ד רעות גורדון-כץ מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מסרה: "בית המשפט הרשיע 25 עמותות ו-9 נאשמים. מדובר בפרשת המרמה הגדולה ביותר שנחשפה בתחום התמיכות בכלל, ובתחום התמיכות למוסדות תורניים בפרט, בסך כולל של 24 מיליון שקל.

"חשיפת הפרשה, העמדתם לדין של המעורבים בעבירות המרמה והכרעת הדין שניתנה - מעידות על נחישותם של הפרקליטות ושל גורמי האכיפה לחשוף את עבירות המרמה גם כאשר הן מבוצעות בקהילה סגורה, שאנשיה לעתים אינם משתפים פעולה עם הרשויות. הכרעת הדין מעבירה מסר ברור וחד-משמעי כי יש להוקיע את מעשיהם של אלה אשר הונו את המדינה וקיבלו כספים במרמה על חשבון גופים אחרים הפועלים כדין".