הסיבה לדשדוש המתמשך ואסטרטגיה שבועית מומלצת

משקיע הממתין לתנועה, ואין זה משנה לונג או שורט, צפוי להוסיף ולהתבדות שבוע אחר שבוע • החקירות של טראמפ והסדקים בתצהירים שמסר - לא מוסיפים לאופטימיות בשווקים

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

בסקירתנו האחרונה מהשבוע החולף הערכנו כי פנינו לשוק משעמם במיוחד בימים הקרובים. הערכה זו התאמתה עם טווח מסחר שבועי של פחות מ 1%, וטווח מסחר יומי עייף וחסר קורלציה לעולם - עניין שבא לידי ביטוי גם במחזורי המסחר הנמוכים. האסטרטגיה שהוצעה החלה להרויח שעות לאחר פרסום הסקירה, ולמעשה מדי יום ניתן היה לסגור ברווח כפול עת המדד גולש בדיוק ליעד שסימנו ומפלרטט עם רמת 1470.

קשה להאשים את המשקיעים בחוסר עניין בשוק ההון  המקומי. רבים נועצים את הסיבות לדשדוש בדולר הנמוך, בכלכלה היציבה אך הלא ממריאה ובשאר המצאות. בפועל, מי שרוצה לקבל רמז מדוע הבורסה המקומית מדשדשת עצמה אל מול תשואות מרשימות בשנים האחרונות בעולם מוטב שיציץ במועד הנפקת האופציות השבועיות.

עניין ידוע הוא ששחקני המעוף שואפים באופן תמידי לטווח מסחר צר המוביל לשחיקה. הבחירה בכיוון תנועה מורכבת הרבה יותר ויכולת ההשפעה בודאי שקיימת אך אינה יכולה אל מול ציבור מסתער. כהחלטה, שחקני המעוף המקומיים פועלים בעיקר באופציות החודשיות בשל מחזורי מסחר עדיפים לאין שיעור מאשר בשבועיות. יתכן ובמידה והאופציות השבועיות היו נזילות עשירית מהמצב ב-s&p לשלושה חודשים קדימה היינו מדברים אחרת אבל לא זה המצב. מאידך, אין וואקום בשוק ולנקודה זו, האופציות השבועיות, נכנסו כל מערכות האלגו ורובוטי המסחר. ברמה היומית לאזן את השוק נקודתית זהו עניין של מאות אלפי ₪ בלבד. בשעות הצהרים גם כמה עשרות אלפים בדקה יעשו את העבודה ואז חדי העין כבר התרגלו למדד בנקים יורד כשדואליות קופצות ולהיפך.

הוסיפו למשוואה זו את שחקני המעוף שאף הם דואגים ברמה החודשית "לאזן" את המדד ותבינו שעד שלא תגיע תנועה חריגה ביותר בניו יורק הדברים כאן יוסיפו להתנהל בעצלתיים. פה ושם יהיה ציבור מסתער שיתלהב עם חציית ה-1500 או עם שבירת 1400 אבל בשורה תחתונה שימו לב כמה מהר אנו שבים למרכז הפוזיציה הרב - שנתית סביבות 1430-1470: בחמישה עשר המקרים הבולטים האחרונים בפרק זמן של שבועיים כבר התכנסנו חזרה לגבולות המוכרים.

הצצה לניו יורק מגלה לנו כי גם בוול סטריט הלך הרוח מקשה על המדדים להתקדם. תנועה אלימה פה ושם קיימת גם קיימת אבל בסיכום שבועי זה תמיד זניח למדי, ואם האמריקנים לא מוציאים לדרך מהלך בודאי שהוא לא יתקיים בת"א. העצבנות בשוק בטווח מסחר שבועי צר למדי הפכה כבר למוסכמה שחיים איתה בניו יורק, ורמז לכך ניתן לראות בסטית התקן שאינה מתרגשת עוד מירידה של 1%, בבחינת ממילא מחר / מחרתיים העניין יתוקן.

מכאן שכל אסטרטגיה שמבצעים צריכה לצאת מנקודת הנחה כי טווח התנועה מוגבל. קניות רחוקות מחוץ לכסף, הימור לכשעצמו במצב רגיל, הן כמובן לא רלונטיות ולכן ניתן לבצע אסטרטגיות פשוטות למדי המניחות עמידה במקום עם טווח רחב לצד אחד וטווח מוגבל לצד ההופכי. דוגמה מצוינת לכך במדד הנוכחי (1478) הינה קנית PUT 1470 חודשי; וכתיבת PUT 1460 שבועי. ברור מאליו שירידה לסביבות 1470 - 1472 היא כבר רווח משמעותי ביותר אבל עמידה במקום תניב תשואה דו-ספרתית כמו גם האפשרות להמשיך ולכתוב השבועי העוקב. גם אם נניח עליה במדד, קידום השבועי בסטרייק מעלה, ולאחריו שוב כתיבה שבועית בסטרייק המקורי וחוזר חלילה מאפשרת טווח הגנה עד לרמת 1490. כאמור, איננו מעריכים כי זהו תרחיש סביר וברקע מזמזמת כל העת החקירה נגד טראמפ ותשלום ההשתקה המציב הנשיא האמריקני כפסע מתצהיר ועדות שקר. זה לבדו יבלום את וול סטריט מלהתקדם באופן ממשי, ובתורו יקרין על השוק המקומי להמשך דשדוש.

אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוות-דעת חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים ■