הוצאות הממשלה חורגות מהצפי והסתכמו ב-98 מיליארד שקל

הוצאות הממשלה בפועל גבוהות ב-6% מההוצאה ב-2017, חריגה של 2% מהתכנון • מנגד, בגזרת ההכנסות ממיסים נרשמת עלייה בגבייה, אולם באוצר מצננים ציפיות ומדגישים שמדובר באירועים חריגים שאינם מייצגים

שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ
שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ

הוצאות הממשלה ממשיכות לגדול בקצב גבוה מהמתוכנן. מנתוני ביצוע התקציב לאפריל שמפרסם היום האוצר עולה כי סך ההוצאות של משרדי הממשלה הגיעו מתחילת השנה ל-98.3 מיליארד שקלים, עלייה של 6.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-6.6% והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-5.0%. באוצר מציינים כי בתקציב המקורי של משרדי הממשלה, תוכנן גידול בשיעור של 4.0% בסך ההוצאה (לעומת הביצוע בפועל בשנת 2017). בתקציבי המשרדים האזרחיים תוכנן גידול של 5.3% ובתקציב מערכת הביטחון תוכנן קיטון שנתי בשיעור של 0.5%- לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2017.

בהכנסות ממסים נמשכת מגמת הגידול: סך הכנסות רשות המסים באפריל הסתכמו ב-24.7 מיליארד שקל, לעומת 23.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו הכנסות רשות המסים ב-6%. מדובר בקצב הגידול הממוצע בגביית מיסם בחמש השנים האחרונות.

שר האוצר הצהיר על כוונתו ליזום הורדת מסים נוספת אם יתברר שקיים עודף בהכנסות ממיסים אולם נכון להיום קצב גביית המיסים עומד בתחזיות. ברבעון הראשון של השנה נרשם עודף מזערי של 0.7 מיליארד שקל, המהווה כ-0.9% מסך הגבייה ברבעון זה. בפירוט ההכנסות לפי סוגי המס השונים בולטת ירידה של 82% בהכנסות ממיסוי דיבידנדים, זאת בשל מבצע המס שנערך בשנה שעברה. בהכנסות ממיסי מקרקעין נרשמה מתחילת השנה ירידה של 1% בגבייה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממס חברות זינקו ב-16% על רקע "שומות גדולות למספר חברות". ההכנסות מגביית מס הכנסה ומע"מ גדלו בשיעורים של 5% עד 7% לעומת אפריל אשתקד. הגירעון התקציבי במצטבר ל-12 החודשים האחרונים ירד באפריל לשפל של 1.8% אך באוצר מדגישים כי יש לציין כי בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2017 היו הכנסות מיסים חריגות, ולפיכך החל מאוגוסט 2018 צפויה עלייה בגירעון המצטבר 12 חודשים.