קרקע משלימה תוקצה למתחמי פינוי-בינוי בלוד ובגבעת שמואל

מדובר בשני מתחמים שיעלו לאישור קבינט הדיור כדי להעבירם לטיפול הותמ"ל ובקרקעות משלימות בהיקף של כ-1300 יחידות דיור • מתחם פינוי-בינוי נוסף שיעלה בקבינט הדיור, בבית שמש, כולל כ-80 דירות דיור ציבורי

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור ידון מחר (ב') בשלושה מתחמי פינוי-בינוי בערים לוד, גבעת שמואל ובית שמש. כדי ששניים מהמתחמים יהיו כלכליים לביצוע פרויקט פינוי-בינוי, הוחלט מראש כי הם יכללו קרקעות משלימות. נזכיר כי קרקע משלימה היא קרקע אותה מקצה המדינה ליזמים בסמיכות למתחם הפינוי-בינוי ועליה ניתן להתחיל ולבנות את הפרויקט ולא להסתמך רק על הקרקעות שהבניינים הישנים מפנים.

בעיר לוד, במתחם העיר העתיקה, עתידות להיבנות 4,717 יחידות דיור חדשות במקום 1,777 יחידות דיור ישנות הקיימות במתחם היום. כדי שפרויקט זה יוכל להבשיל, התוכנית שתעלה לקבינט הדיור כוללת גם קרקע משלימה שתוקצה במסגרת הסכם הגג שנחתם עם העיר לוד בהיקף של כ-1,000 יחידות דיור. הקרקע המשלימה ממוקמת בשכונות החדשות של העיר. מתחם נוסף בו כוללת התוכנית קרקע משלימה הוא המתחם בגבעת שמואל, בשכונת 'גיורא'. מתחם זה עתיד על פי התוכנית לכלול 1,500 יחידות דיור חדשות שייבנו במקום 552 יחידות דיור ישנות. במקרה הזה המתחם יכלול קרקע פנויה והן קרקע משלימה בהיקף של כ-300 יחידות דיור.

במקביל, מתחם פינוי-בינוי נוסף שעתיד לעלות לקבינט הדיור ממוקם בבית שמש, ושם כולל המתחם היצע לא קטן של דירות דיור ציבורי. מדובר במתחם 'רמת לח"י' בו עתידות להיבנות 1,143 יחידות דיור במקום 176 יחידות דיור ישנות. כמחצית מיחידות הדיור הקיימות במתחם מיועדות לדיירי הדיור הציבורי שמתגוררים כעת במקום ויהיו זכאים לחזור לדירה החדשה שתיבנה, לאחר סיום הפרויקט.

״במקום של צפיפות אוכלוסייה וחוסר במשאבי קרקע כמו זה הקיים בישראל, התחדשות עירונית של שכונות ישנות ומוזנחות והפיכתן לאזורים פורחים ואטרקטיביים במרכזי הערים, הינה רכיב חשוב בהגדלת היצע הדירות", כך שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, "חלקה של ההתחדשות העירונית ילך ויגדל בשנים הקרובות בכל רחבי הארץ. התוכניות החדשות שיאושרו תבאנה לבנייתן של 7,360 יחידות דיור חדשות לטובת בני המקום הוותיקים ולמען דיירים חדשים. אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ במטרה לקדם תהליכי התחדשות עירונית בערים נוספות ברחבי הארץ".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן הוסיף: "מדובר בבשורה כלכלית וחברתית גדולה. שלושת המתחמים שיקודמו יוסיפו אלפי יחידות דיור לשוק, וכן יביאו למתחמים הישנים בגבעת שמואל, בית שמש ובלוד אוכלוסייה חדשה. בדרך זו, נצמצם פערים חברתיים וסביבתיים בין השכונות החדשות והוותיקות בערים".

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, אמר בנושא התוכנית בלוד: "מדובר בצעד נוסף בהתפתחותה של העיר. לוד צועדת אל העתיד. בתוך מספר שנים נכפיל את העיר מבחינת כמות התושבים, מבחינת התשתיות ומבחינת השטח. שיתוף הפעולה הממשלתי עם העירייה, החברה הכלכלית לוד ומנהלת ההתחדשות העירונית בעיר הוא מבורך".