אלי כהן | בלעדי

"נטו עסקים": בעלי עסקים קטנים יציעו למדינה פתרונות

הוועדה המשותפת של משרדי האוצר והכלכלה תפתח אתר ייעודי, שבו יתבקשו בעלי העסקים לפרט אודות הבעיות איתן הם מתמודדים בשטח

רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי

הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה והתעשייה לגיבוש התכנית "נטו עסקים" מתכוונת ללמוד מבעלי העסקים הקטנים  והבינוניים על החסמים, שגורמים לקשיי הצמיחה שאיתם הם מתמודדים. זאת, לקראת גיבוש המלצותיה שצפוי בחודשים הקרובים.

הקמת הוועדה אושרה בממשלה בתחילת השנה והיא צפויה להגיש את המלצותיה לשר האוצר משה כחלון ולשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן עד סוף חודש יולי. בראש הוועדה עומדים מנכ"לי שני המשרדים, שי באב"ד ושי רינסקי. המלצות הוועדה צפויות לעסוק בהקלות בנטל הרגולטורי, הסרת ביורוקרטיה, בחינת האפקטיביות של כלי הסיוע שמוצעים כיום בידי הסוכנות לעסקים ובינוניים למגזר זה, כמו גם בחינת הנגישות של בעלי עסקים אלה למימון, היבטים של מיסוי ועוד.

בימים הקרובים תאפשר הוועדה לבעלי העסקים והקטנים והבינוניים גישה אליה באמצעות אתר ייעודי שייפתח ברשת, ובאמצעותו הם יתבקשו לפרט אודות הקשיים שאיתם הם מתמודדים מדי יום, ולהעלות פתרונות אפשריים: "נרצה לשאול את בעלי העסקים מה החסמים והקשיים העיקריים שעומדים לפניהם ובנוסף, איזה צעד שנעשה בשנים האחרונות השפיע לחיוב על מצבם. הנשאלים יתבקשו לפרט על החוויות האישיות אך גם להציע צעדים קונקרטיים - בעלי השפעה משמעותית על המשק", אמר היום (א') בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל משרד הכלכלה, רינסקי.

דיוני הוועדה החלו לפני פסח, ושותפים להם צוותים מטעם רשות המסים, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, נציגי רשות ההגבלים העסקיים ועוד. עד כה הופיעו בפני חברי הוועדה נציגי לשכת העצמאים ובעוד שבועיים יופיעו נציגי ארגוני יציגים אחרים של מגזר העסקים הקטנים. "ראוי שגם לבעלי העסקים הקטנים תהיה במה ייצוגית שתאפשר להם להעלות לפני כלל גורמים הממשלה את האתגרים שאיתם הם מתמודדים, ועל הממשלה יהיה לבחון את הסרת החסמים באופן שיאפשר למגזר הזה לשגשג יותר בעתיד", אמר מנכ"ל האוצר, באב"ד.

על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבראשות רן קויתי, 99.5% מכלל העסקים במגזר העסקי הם קטנים ובינוניים, והם מספקים כ-60% מהמשרות במגזר העסקי ומייצרים 52% מהתוצר. בכל שנה בממוצע, במהלך 5 השנים האחרונות, סיפק מגזר זה כ-41 אלף מקומות עבודה חדשים במשק.

במשרדי הממשלה השותפים לפעילות הוועדה התקשו להעריך היום את ההיקף הכספי של כלי הסיוע שיגובשו על ידה. על פי הערכות שהועלו בעבר, הוועדה תציע תכנית שיטיבו עם מגזר זה בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים.

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר שמשרדי האוצר והכלכלה השלימו בסוף השנה שעברה גיבוש של תכנית סיוע רב שנתית למגזר היצרני, "נטו תעשייה" וזאת בניסיון להסיר חסמים, להקל בנטל הרגולטורי, להעלות את הפריון במשק ועוד. היקף התכנית הוא כ-1.15 מיליארד שקל.