פנייה בהולה לממשלה: לחקור את אתר הניתוח לבע"ח בראשל"צ

בעקבות חשיפת "גלובס" דורשים ח"כ יעל גרמן וראש עיריית ראשל"צ ממשרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה לבדוק האתר • מדענים: "האוהל הזמני לניתוח חיות - פצצת זמן מתקתקת"

האוהל בראשון לציון/ צילום: איל יצהר
האוהל בראשון לציון/ צילום: איל יצהר

ראש עיריית ראשל"צ דב צור וח"כ יעל גרמן פנו למשרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה, בדרישה לבדוק באופן מיידי את המתרחש באתר בו מבוצעות נתיחת גופות בעלי חיים בראשל"צ. הדברים באים בעקבות חשיפת "גלובס", לפיה בשטח משרד החקלאות בראשון לציון מתבצעות בששת החודשים האחרונים נתיחות גופות בעלי חיים שמתו ממחלות וטרינריות מידבקות המסוכנות גם לאדם - אנטרקס, כלבת, שחפת ועוד. הנתיחות מבוצעות באוהל פתוח באופן שיש בו סכנה בהפצת מחלות.

מדענים במשרד החקלאות מתריעים על כך שהאוהל הזמני שבו נערכות הנתיחות בבעלי חיים החשודים במחלות וטרינריות קשות, אינו עומד בסטנדרטים ראויים מבחינת הסטריליות הנדרשת, חשיפה לחומרים מסוכנים והטיפול בשפכים המכילים חומרים מסוכנים, וכי מצב זה עלול להימשך זמן ארוך הרבה יותר מהמתוכנן. לדבריהם, הנהלת המשרד קיבלה התרעות על המצב, אולם לא היה טיפול ראוי בטענותיהם.

"האוהל הזמני לניתוח חיות במכון הווטרינרי הוא פצצת זמן מתקתקת", התריע אחד המדענים, "נוצר מפגע בטיחותי חמור, כשגופות בעלי חיים מבותרות, חלקן עם מחלות מסוכנות, זרוקות במיכל פתוח, באוויר החופשי. צריך לזכור שחלק מגורמי המחלות, בעיקר אנטרקס, שחפת וברוצלוזיס, עמידים למשך תקופות ארוכות, אפילו של שנים".

"לא יכול להיות שלא תתרחש העברה והדבקה של מחלות על ידי חרקים, זה פשוט מתבקש לאור המצב של חלקי גופות חשופים במיכל וסניטציה גרועה", אומר מדען המכיר את המצב במתחם. "בעיקר מדובר בהעברה מכנית של מחלות, בהן גורמי המחלה מחזיקים מעמד תקופה מסויימת גם בפגר. אפשר בקלות לראות תסריט למשל של זבוב שבא לחגוג על חלקי גופה ולרגליו נדבק חיידק, ולמחרת הזבוב הזה מגיע לפצע אצל אדם, והחיידק עובר לאדם ומדביק אותו במחלה. זבובים מהאוהל עלולים בקלות להדביק אנשים במחלות כמו אנטרקס, קדחת מלטה ושחפת, וזה מפחיד".

ח"כ גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, פנתה בשאילתא דחופה לשר הבריאות ופנתה גם לשר החקלאות, בבקשה לקיים דיון דחוף בעקבות חשיפת "גלובס" על המחדלים הבטיחותיים והסניטריים במתחם משרד החקלאות בראשון לציון. לדברי גרמן, "הכתבה המזעזעת ב'גלובס' חושפת הזנחה פושעת שיש להפסיקה במיידית".

ראש העירייה דב צור פנה למנכ"לי משרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה, בדרישה "לבצע את כל הבדיקות הנחוצות, לרבות בדיקות ביולוגיות, כדי לוודא שאין השפעה כלשהי, בריאותית או סביבתית, לרבות בשפכים המוזרמים למערכת הביוב הציבורית, של אותו זיהום המתואר בכתבה".

יפעת מאירוביץ יפת, חברת מועצת העיר ראשון לציון ומחזיקת תיק איכות הסביבה והבריאות בעירייה, אומרת: "ההאשמות חמורות, ואם יתבררו כנכונות יש פה מחדל אדיר. על המדינה והעירייה לבדוק את הנושא מיידית וללא דיחוי".

ממשרד החקלאות נמסר: "אין כל שוני בטיחותי בעבודה המתבצעת במתקן הארעי לבין העבודה שהתבצעה בחדר הנתיחות הישן לפני השיפוץ. המתקן אושר על ידי המומחים המקצועיים לשימוש ולביצוע העבודות הנדרשות הקשורות בנתיחת בעלי חיים לאחר המוות, והפעילות בו הותאמה לעבודה בטיחותית. המתקן הארעי הוקם לאור צורך הכרחי בשיפוץ חדר הנתיחות הישן. לעניין השפכים, במתקן הארעי הותקנה מערכת המחסלת את החיידקים שבמי השפכים ולכן אין כל בסיס לטענות העולות מפנייתך. לעניין החשיפה לחומרים מסוכנים, העובדים מצוידים בציוד מגן כנדרש. שכן, טיבו של חדר הנתיחות, הארעי והקבוע, הוא ביצוע אבחון מחלות בעלי חיים, שטבען כרוך בחשיפה לחומרים מזוהמים והעובדים אינם חשופים לכל מחלה".