מכללת עזריאלי להנדסה ובית החולים הדסה יפתחו ציוד רפואי

במסגרת שיתוף-הפעולה יפעלו מהנדסים וחוקרים בכירים מהמכללה לפתח מכשור רפואי מתקדם בהתאם לדרישות הצוות הרפואי • הפיתוח הראשון יתמקד בצנתר שיוכל לשהות זמן רב בווריד ללא דלקות וללא סתימות

צנתר/ צילום: שאטרסטוק
צנתר/ צילום: שאטרסטוק

בית החולים הדסה והמכללה האקדמית עזריאלי להנדסה בירושלים, החלו במימוש שיתוף-הפעולה עליו חתמו לפני כשנה. שני הגופים החלו בפיתוח משותף של ארבעה פרויקטים שהמשותף ביניהם הוא שכולם נותנים מענה לצרכים רפואיים באמצעות חידוש הנדסי.

תמר רז, מנכ"ל הדסית, חברת המסחור של בית החולים, מסרה כי בשנה האחרונה קיימו הצדדים שורה של מפגשים, סיורים ושולחנות עגולים בהשתתפות חוקרים בכירים מהדסה וחוקרים ומהנדסים בכירים מהמכללה. במפגשים הציגו רופאי בית החולים את הצרכים המקצועיים בהם הם נתקלים, וחוקרי ומהנדסי עזריאלי הצעות לפתרונות. לאחר הליך חשיבה וסינון משותפים נבחרו ארבעת הפרויקטים עליהם יעבדו המהנדסים במשותף.

הפרויקט הראשון מיועד לפתח צנתר לוריד פריפרי, פרויקט של ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה לאונקולוגיה וגריאטריה, וד"ר היתם קאסם מהמחלקה להנדסת מכונות, נפגשו כדי לפתח צנתר המוחדר לורידי הגפיים אשר יוכל לשהות זמן ממושך בוריד מבלי לגרום לדלקת או להיסתם. פיתוח כזה עשוי להקטין את מספר הדקירות והחדרות העירויים לחולים הנזקקים לטיפולים תוך ורידיים ממושכים בבית החולים או בטיפול ביתי.

הפרויקט השני נועד לשפר את הניתוחים הזעיר פולשניים. 15 מיליון ניתוחים מבוצעים ברחבי העולם ללא פתיחת חלל הבטן, אלא באמצעות החדרת מכשירי ניתוח דרך חורים קטנים בבטן או דרך פתחי הגוף הטבעיים, כשהמנתח רואה את התמונה של המתרחש בתוך הגוף על גבי מסך וכך יודע כיצד לכוון את כליו.

הפרויקט, עליו עובדים, של ד"ר רם אלעזרי, מומחה לכירורגיה בריאטרית וזעיר פולשנית בהדסה, וד"ר היתם קאסם מהמחלקה להנדסת מכונות במכללת עזריאלי נועד לשפר את החדירה הראשונית בתחילת הניתוח, אשר עדיין מהווה גורם סיכון לפציעות תוך בטניות, משום המנתח למעשה מחדיר מכשור לדופן הבטן עדיין ללא יכולת לראות את מתמונת החלל.

הפרויקט השלישי שואף לפתח מכשיר להסרת גבס בצורה ידידותית. אחד מכל חמישה ילדים יחווה שבר בילדות. ד"ר ולדימיר גולדמן, אורתופד ילדים בבית החולים הדסה, וד"ר ויטלי חסלבסקי מהמחלקה להנדסת מכונות מפתחים מכשור אשר יקל על ביצוע הגיבוס והסרת הגבס בילדים.

בפרויקט הרביעי, ד"ר אלחנן פריד, מנהל יחידת טיפול נמרץ בהדסה הר הצופים, וד"ר ויטלי חסלבסקי מהמחלקה להנדסת מכונות פועלים לפתח שיטה שתאפשר לקבל מידע על משקלו של המטופל, כבר במיטת החולה. כיום מדידת המשקל של החולה עלולה להיות שגויה בשל טעויות אנוש, זאת בשל מכשור ישן ולא מכוון ובעיות בהיענות מצד אוכלוסיות מסוימות. מדידת משקל מדוייקת נחוצה בכדי לקבוע את דרכי הטיפול, מאזן הנוזלים, מינוני תרופות ואפילו אבחון. מידע מדויק ורציף על משקלו של החולה יסייע באופן משמעותי בשיפור הטיפול הרפואי בחולים הנזקקים להזנה ובמעקב אחרי יעילות הטיפול בהם.

חברת הדסית תהיה אחראית למסחור כל קניין רוחני או מוצר שיופקן מן הפרויקטים.

פרופסור רוזה אזהרי, נשיאת מכללת עזריאלי מסרה: "אנו שמחים להיות מרכז ידע ייחודי בהנדסה בירושלים ולנצל את המומחיות בהנדסה של חברי הסגל שלנו לפתרון בעיות אמיתיות שבהן נתקלים רופאים בבית החולים. שיתוף-הפעולה בין רופאים מובילים לבין חוקרים בתחומי ההנדסה מוביל ליצירתיות ולחדשנות ואנו מקווים ששיתוף-הפעולה עם הדסה יתרחב ויניב פרויקטים נוספים".