באזילה שלחה ללקוחותיה "אזהרת פייסבוק"

החברה הישראלית לניתוח שיח ברשת, שבשירותיה נעזרים משרדי הממשלה, היא אחת הנפגעות מהחלטת הרשת החברתית להגביל חברות חיצוניות בעקבות משבר קיימברידג' אנליטיקה • המנכ"ל ירון מור כתב: "מבצעים מאמץ מרוכז כדי למצוא פתרונות"

שינויי המדיניות של פייסבוק על רקע משבר קיימברידג' אנליטיקה משפיעה גם על ההייטק הישראלי: ל"גלובס" נודע כי חברת הניטור והמחקר באזילה שלחה ללקוחותיה מייל ובו היא מבקשת להבהיר להם את המצב.

השינויים מתייחסים לאפשרות של חברות חיצוניות להשתמש בנתונים הנאספים מהרשת החברתית וסגירת האפשרות לשאוב מידע בחופשיות מקבוצות פומביות. הדבר משפיע על חברות ניתוח שיח ישראליות כמו ויגו, מכ"ם ובאזילה - אחת הבולטות שבהן, שאף זכתה במכרז לניתוח השיח המקוון בארץ ובחו"ל עבור כל משרדי הממשלה.

"לאחרונה", כתב מנכ"ל החברה ירון מור ללקוחות, "ה-API של פייסבוק (הממשק שדרכו מתחברים מפתחים חיצוניים לרשת החברתית), שדרכו אנו מקבלים את הנתונים, הפסיק לשחרר מידע בנוגע לקבוצות פתוחות ולדפי אירוע". מור הבהיר כי מדובר במהלך חד-צדדי שנעשה ללא התראה מוקדמת, והבהיר ללקוחותיו שהפסקת סריקת הקבוצות והאירועים לא נובעת מתקלה טכנית. "מבדיקה שערכנו כל חברות הניטור בעולם נאלצו להודיע על הפסקת הסריקה", הוא ציין. מור הוסיף כי "באזילה מבצעת מאמץ מרוכז בכדי למצוא פתרונות הולמים לעניין זה".

דרושים אישורים

המכתב של מור חושף את מאחורי הקלעים של אחת התעשיות שמושפעות מניסיונות פייסבוק להתמודד עם משבר קיימברידג' אנליטיקה, שבו דלפו פרטיהם האישיים של עד 87 מיליון גולשים. ב-4 באפריל שינתה הרשת החברתית את תנאי השימוש ב-API, כשמבחינת חברות הניטור המכה המשמעותית הייתה בהגבלת האפשרות לנטר קבוצות - אחת הזירות המרכזיות שבהן פייסבוק מתמקדת כיום, ובה צפות תדיר התבטאויות בנודע לחברות, מותגים ופוליטיקאים. גרוע מכך, מבחינת באזילה ומתחרותיה: ייתכן שבתקופה הקרובה תסגור הרשת החברתית גם את האפשרות לסרוק עמודים עסקיים.

פייסבוק מתכוונת להחזיר בהדרגה לחלק מהחברות את ההרשאה להשתמש במידע, אך לשם כך היא יש לעבור תהליך אישור הכולל הגשת מסמך המתאר במה החברה עוסקת, מה הצעת הערך ללקוחותיה, המודל העסקי וכדומה. צוותי פייסבוק יבחנו את הבקשות ויאשרו את חלקן מחדש. לחברות הניטור הובהר שמכיוון שיש ריבוי פניות הטיפול עלול להתעכב, ואין עדיין לוחות זמנים למועד מתן האישורים. 

ניטור שיחה ברשתות חברתיות הוא כלי חשוב למחלקות התקשורת והשיווק בארגונים. לדוגמה, לקוח שנפגע מנותן שירות בחברה כלשהי עשוי לכתוב פוסט זועם באחת הקבוצות שבהן הוא משתתף. ניטור וטיפול מהיר עשויים לפתור את הסיטואציה, שאחרת עלולה להתלקח.

לחשב מסלול מחדש

לפי שעה, בבאזילה החליטו לנטר ידנית את הקבוצות ודפי האירוע במקרים שבהם מוערך כי המידע הוא קריטי, גם במחיר של עלויות נוספות. חברה בסדר הגודל שלה יכולה להרשות זאת לעצמה לתקופה מוגבלת, אך אם המצב יימשך לאורך זמן היא ומתחרותיה עשויות לספוג נזק אמיתי.

"באזילה שמה לעצמה חובה לפעול על-פי החוק והאתיקה לשמירה על עצמה ועל לקוחותיה", אמר ירון מור ל"גלובס", "אין ספק שמדובר באירוע חריג בנוף המידע הגולמי, אך עם זאת מבורך וחשוב לשמירה על פרטיות המשתמשים. זה עידן חדש ובו הזדמנויות לחשב מסלול מחדש".