מבקר המדינה יחליט על גובה הפיצויים לחושף השחיתות בתע"א

תע"א הודיעו למבקר על נכונות להסדר פיצוי למיכאל מירב, שחשף פרשת שחיתות בחברה ופוטר • מירב: "דורש צו הגנה שיהדהד בכל בית בישראל וישדר מסר שצריך למגר את השחיתות"

מיכאל מירב / צילום: איל יצהר
מיכאל מירב / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, צפוי להחליט על גובה הפיצויים שיקבל מיכאל מירב, חושף השחיתות בחטיבת הבדק בתעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה תע"א למבקר המדינה, כי בהמשך לפגישה בה המליץ המבקר לתע"א לשקול להחזיר את מירב לעבודה, או לחילופין להגיע למנגנון של פיצוי, תע"א מוכנה לפצות את מירב בהסדר שבו יכריע מבקר המדינה.

פרשת מיכאל מירב נחשפה בסדרת תחקירים ב"גלובס". מירב היה הראשון שחשף עוד ב-2011 בפני חוקרי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) חשדות לשחיתות בתע"א בקשרים עם ספקים שונים. בעיקר מדובר במידע שמסר על חברת א.ב. שירותי תעופה, בשליטת משפחת ביראני, שהעומד בראשה כיהן כחבר בסיעת "עוז" בהסתדרות בראשות חיים כץ. יום אחרי מסירת המידע זומן מירב לשימוע לפני פיטורין, אשר נומקו בהמשך ב"תיפקוד לקוי", על יסוד מסמכים שהוכנסו לתיקו האישי בדיעבד. בראש הוועדה שפיטרה את מירב במאי 2012 עמד ראש מינהל משאבי אנוש בחטיבת הבדק רמי גראור, שהובא על-ידי שר הרווחה כץ לתפקיד מנכ"ל שירות התעסוקה.

העדויות והמידע של מירב הועברו בהמשך לפרקליטות ולמשטרה והיוו את אחד מכיווני החקירה העיקריים בלהב 433, בפרשה המכונה 630. המשטרה הודיעה לפני חודשיים על המלצה להגשת כתבי אישום נגד בכירים בתע"א בפרשה זו, הן במישור חשדות לשחיתות ושוחד ביחסים עם ספקים, והן במישור של התנהגות ועד העובדים.

בישיבה אצל מבקר המדינה בסוף חודש מארס, הציע המבקר לתע"א לשקול את החזרתו של מירב לעבודה בתנאים מסוימים, וכחלופה הציע הסכמה על פיצוי, שהוא יקבע את גובהו. מירב, המיוצג על-ידי עו"ד יעקב אברמוביץ' ונתמך על-ידי התנועות לאיכות השלטון ולטוהר המידות, לא קיבל עד כה מעמד פורמלי של חושף שחיתות. מבקר המדינה הסביר זאת בכך, שבפעם הראשונה שמירב פנה אליו, בשנת 2012, החוק לא אפשר מתן הגנה על יסוד חשיפת אי תקינות מינהלית, אולם החוק שונה ב-2014 והוא מאפשר מתן הגנה במקרים כאלה. המבקר יתבקש להעניק למירב בדיעבד מעמד של מי שהיה זכאי להגנה כחושף שחיתות.

התעשייה האווירית מסרה: "אין הצדקה למעורבות מחודשת של מבקר המדינה בנושא. יחד עם זאת, ולפנים משורת הדין, מוכנה החברה לשקול הגעה להסדר בעניין פיצוי מר מירב, בחסותם של מבקר המדינה ושל נציב תלונות הציבור, על-מנת לסיים את הפרשה".

מירב ורעייתו ענתי רוגובסקי אומרים: "אנחנו עדיין מחכים, מצפים ודורשים מכבוד המבקר לתת למיכאל צו הגנה על חושף שחיתות, אבל לא סתם צו הגנה על חושף שחיתות, אלא, צו שיהדהד בכל בית בישראל וישדר מסר ברור להנהלות הארגונים והחברות, שיש למגר את תופעת השחיתות מהשורש".

מבקר המדינה מסר: "התעשייה האווירית אכן מסרה את התייחסותה בעניינו של מר מיכאל מירב. מדרך הטבע אין ביכולתנו להשיב האם ניתן יהיה לתת לו הגנה כחושף שחיתות אם לאו, עד החלטתו הסופית של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור. יובהר, כי הואיל ומר מירב אינו עובד התע"א, בקשתו הנוכחית נבחנת בהיבט שונה, קרי הגנה על זכויותיו ולא מניעת פיטוריו".