מהשנה הבאה: רו"ח יעמדו לדין משמעתי בפני ועדה עצמאית

זאת בגין התנהלות בלתי הולמת או רשלנית - כך עפ"י תיקון לחוק רואי החשבון שאושר אתמול בקריאה שנייה ושלישית • תיקון החוק משנה מהיסוד את הליך הדין המשמעתי לרואי חשבון, שעד כה התנהל בפני חברי מועצת רואי החשבון

מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף
מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף

החל משנה הבאה: רואי חשבון יעמדו לדין משמעתי בפני ועדה עצמאית בגין התנהלות בלתי הולמת או התרשלות. בין הסנקציות שהוועדה תוכל להטיל על רואי החשבון: התליית רישיון והטלת קנסות עד לסכום של כ-900 אלף שקל.

משרד המשפטים הודיע הבוקר (ה') כי במהלך השנה הקרובה תוקם ועדת משמעת עצמאית שתמונה על-ידי שרת המשפטים, אשר תדון בתלונות ובמידע שיגיע לידיעתה לגבי התנהגות שאינה הולמת מצד רואי חשבון וכן לגבי חוסר אחריות או רשלנות חמורה של רואי חשבון במסגרת עיסוקם. זאת, במסגרת תיקון לחוק רואי החשבון שאושר אתמול במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

מדובר בהצעת חוק שיזם וקידם משרד המשפטים באמצעות הלשכה המשפטית במשרד ובשיתוף-פעולה עם לשכת רואי החשבון בישראל.

הצעת החוק נועדה להסדיר מחדש את נושא השיפוט המשמעתי של רואי החשבון בישראל, בהתאם לאמות-המידה העדכניות ביתר המקצועות המוסדרים. תיקון החוק משנה מהיסוד את הליך הדין המשמעתי לרואי חשבון, שעד כה התנהל בפני חברי מועצת רואי החשבון. ההליך הקיים כיום יצר חוסר יעילות בטיפול בתלונות, שנבע מכך שלצורך דיון בכל תלונה נדרש היה לכנס את מליאת המועצה. בנוסף, במקרים רבים נאלצו חברי מועצה לפסול עצמם מלדון בתיקים מסוימים בשל החשש מפני ניגוד עניינים, דבר אשר פגע ביכולת לקיים דין משמעתי יעיל.

התיקון לחוק מסדיר גם את סמכויות ועדת המשמעת ואת סדרי העבודה שלה וכולל הסדרים חדשים, ובהם אפשרות להתליית רישיון עד לסיום ההליכים, הוספת אמצעי משמעת של קנס עד סכום של 75,300 שקל, דין משמעתי למתמחים בראיית חשבון וכן דין משמעתי למשרדי רואי חשבון, תוך אפשרות להטלת קנס עד סכום של 904,000 שקל למשרד וכן איסור על אימון מתמחים חדשים באותו משרד.

כמו כן, הוועדה תדון באפשרות להרשעת רואי חשבון בעבירות שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן אין הם ראויים לעסוק בראיית חשבון.

בנוסף לשינוי בתחום הדין המשמעתי, התיקון לחוק קובע סמכות למועצה לתת חוות-דעת מקדימות לרואי חשבון ומתמחים בכל הקשור באתיקה מקצועית.

עוד במסגרת התיקון הופחת באופן משמעותי שיעור הריבית שנדרשים לשלם רואי חשבון בגין תשלום באיחור של האגרה השנתית, המגיע כיום ל-100% לכל שנה, לצד קביעה כי אי-תשלום אגרה שנתית במועד ייחשב לעבירה משמעתית בחלוף 3 שנים ממועד התשלום.

מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, מסרה: "לצד המהלכים לשיפור הליכי הכניסה בשערי המקצוע, אנחנו משלימים היום מהלך חקיקה חשוב שנוגע לשמירה על איכות המקצוע ורמתם האישית והמקצועית של העוסקים בו. ההליך המשמעתי של מועצת רואי חשבון, כפי שהוא מתנהל כיום, לא נותן בידי המועצה כלים מתאימים לביצוע חקירות, והיא עלולה למצוא עצמה עם פערי מידע או עם חשש מפני ניגוד עניינים שמחייב חברי מועצה לפסול עצמם מלהשתתף בדיוני משמעת.

"ההליך החדש מתקן את הקשיים הללו ומיישר קו עם הסטנדרטים המקובלים בתחום הדין המשמעתי. ההליך יהיה עצמאי, אובייקטיבי ויעיל יותר, יפחית את משך זמן הטיפול בתלונות ואת החשש מניגוד עניינים, ובכך יצמצם את הפגיעה ברואי החשבון ויגביר את אמון ציבור רואי החשבון בדין המשמעתי ובמועצה. אני מודה ללשכה המשפטית במשרד המשפטים על קידום החוק ולנשיא הלשכה, רו"ח יזהר קנה, על הסיוע בעיצוב החקיקה וסלילת הדרך לאישורה בכנסת". 

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, מסר כי "מדובר בכלי חקיקתי שימנע את הפגיעה ברואות ורואי החשבון ומיטיב בכל הנוגע לדין המשמעתי. ההליך כולל בתוכו, בנוסף לשינויים שהוצעו על-ידי הלשכה, גם שינויים שנדרשו גם בעקבות לקחים מעבודת מועצת רואי החשבון ופסיקה בנושא. ההחלטה על הקמת מעין 'טריבונל משפטי' עצמאי ובלתי תלוי תאפשר לרואי החשבון לקבל הליך ענייני, נקי ויעיל בכל הנוגע לטיפול בתלונות. 

"מועצת רואי החשבון המורכבת ברובה מרואי חשבון חברי הלשכה (מהמגזר הפרטי, הממשלתי והאקדמי) תתפנה כעת לעסוק בשורת נושאים חשובים המקודמים על-ידי מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור".