איראן רומזת על חזרה לשולחן המו"מ לקראת הסכם חדש

טהראן הגיבה אמש בתקיפות ובחמיצות מובנת • בפועל היא לא מגיבה באופן מעשי ולא מודיעה על ביטול ההסכם • הממשל האיראני מגביר כעת את המאמצים הדיפלומטים מול אירופה לבחינת המצב החדש ולצמצום מירבי של נזקי העיצומים הכלכליים המחודשים עליה

נשיא איראן חסן רוחאני / צילום: רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני / צילום: רויטרס

את הודעות התגובה של מדינות האזור הערביות ושל איראן להצהרת טראמפ ניתן לפרש כהכנה לחידוש המשא-ומתן על הסכם חדש, ובוודאי לא כחיסולו המלא של ההסכם, בדרך להסלמה אזורית.

את אנחת הרווחה שנשמעה הלילה בריאד בירת סעודיה, שמעו עד וושינגטון, ועם הסעודים כל מדינה ערבית סונית בסביבה בין אם בקול ובין אם בלחש, מריעה לטראמפ. חאלד בין סלמאן שגריר סעודיה בוושינגטון פרסם שרשרת ציוצים שלא הייתה מביישת את נתניהו, ובין השאר כתב כי איראן השתמשה בהכנסותיה מהסרת העיצומים לחיזוק כוחה הצבאי ולהגברת תמיכתה בטרור באזור.

הודעות תמיכה נוספות יצאו מבחריין ומאיחוד הנסיכויות. סעודיה ומאחוריה המדינות הסוניות האחרות דורשות כי אם אכן יפתח משא-ומתן מחודש, מי שינהל אותו מול איראן יעלה על השולחן את הדרישה כי הסיוע האיראני לטרור בסוריה, בתימן ובמקומות האחרים יפסק.

טהראן עצמה הגיבה בתקיפות ובחמיצות מובנת, אבל בפועל היא לא מגיבה להצהרת טראמפ באופן מעשי, קרי לא מודיעה על ביטול ההסכם מצידה. הממשל האיראני מגביר כעת את המאמצים הדיפלומטים מול אירופה לבחינת המצב החדש ולצמצום מירבי של נזקי העיצומים הכלכליים המחודשים עליה. שר החוץ ג'אוואד זריף, צייץ בשעה האחרונה כי קיבל הנחיה לנהל מערכה דיפלומטית מול שאר השותפות להסכם קרי האיחוד האירופי רוסיה וסין, ורק לאחר שיובהרו תוצאות המערכה, כותב זריף, תחליט איראן על תגובתה להתנתקות האמריקאית. התגובה הזו מעידה יותר מכל כי לאיראן אין הרבה שפנים בכובע, והלחץ האמריקאי פוגע בה במקום רגיש, בכלכלה שבקשיים גוברים והולכים. שערו של המטבע האיראני הריאל צלל היום מ-56 אלף ריאל לדולר לעד 65 אלף במסחר בשוק השחור, על אף הניסיונות של הבנק המרכזי למנוע זאת. אתמול נפגש המנהיג הרוחני חמינאי עם ראשי תעשיית הנפט וניסה להבטיח שיהיה בסדר, תעשייה זו, ענף הכלכלה המרכזי של איראן, תהיה הראשונה להיפגע מהעיצומים המחודשים.

בטהראן קיבלו מסרים גלויים וסמויים מכמה ממדינות המערב ובראשן צרפת כי יסייעו כל שניתן למזער את הנזקים מחידוש העיצומים של ארצות-הברית. סוכנות הידיעות האיראנית מיהרה לצטט את פדריקה מוגריני הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, שבהודעתה כתבה כי יש להצטער על הודעת טראמפ וכי נסיגת ארה"ב מההסכם אינה חוקית. צרפת שלה אינטרסים כלכליים עמוקים באיראן ניסתה להגיע להבנות עם טראמפ לצמצום העיצומים, והיא תנסה למצוא דרכים עוקפות למניעת החרמת חברות צרפתיות שימשיכו לסחור עם איראן.

בימים הקרובים צפויים האירופים לצד הגינויים לטראמפ לנסות ולבדוק את מרחב ההתדיינות, ולהפוך למעין מתווכים בין הדרישות האמריקאיות להסכם תובעני הרבה יותר, לסירוב האיראני לפתוח אותו. שלושת החודשים עד חצי שנה הזמן שניתן עד חידוש העיצומים, הם חלון הזמן לחידוש משא-ומתן כזה, וטראמפ איש העסקים האגרסיבי, נתן כאן למעשה אולטימטום לאיראן ולאירופה.