ממשל טראמפ על ההתקפה בגולן: אי אפשר לבטוח באיראן

דוברת הבית הלבן: לישראל זכות הריבון להגן על עצמה ואנו תומכים בכל מאמץ שלה למימוש זכות זו" • "ההתקפה מראה שטראמפ קיבל החלטה נכונה להתנער מההסכם עם איראן" • היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, לפני ההתקפה: איראן מקרבת את העולם למלחמה

ג'ון בולטון / צילום:  רויטרס, Joshua Roberts
ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

התקפת הרקטות של איראן על מוצבי צה"ל ברמת-הגולן מראה שאי-אפשר לבטוח באיראנים. ההתקפה הייתה תזכורת נוספת לכך שהנשיא דונלד טראמפ נקט את הפעולה הנכונה בהחליטו להתנער מההסכם הגרעיני עם איראן. כך אמרה אמש (ד') דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, בראיון לפוקס ניוז.

"כמדינה ריבונית, יש לישראל הזכות להגן על עצמה ואנו תומכים בכל מאמץ שלה לממש את הזכות הזו", אמרה הדוברת.

בהודעה ל"גלובס" מציין פקיד בסטייט דיפרטמנט, כי ארה"ב מודעת לכך שכ-20 רקטות נחתו ב"ישראל" - הניסוח הזה הוא אישור דה-פקטו לכך שממשל טראמפ רואה ברמת הגולן חלק משטחה של ישראל. ישראל החילה על הרמה את החוק הישראלי ב-1991 ולמעשה סיפחה אותה בפועל, אם כי המילה "סיפוח" אינה מצוינת בשום מסמך רשמי. בכל אופן, אף מדינה אחת בעולם אינה רואה ברמת-הגולן שטח ישראלי. ארה"ב מעולם לא הודיעה רשמית על הכרה כזו, אך הודעת משרד-החוץ האמריקאי אמש מלמדת שזו עמדתו בפועל של ממשל טראמפ.

בתגובתו על ההתקפה, מאזכר פקיד הסטייט דיפרטמנט התבטאות של שר-החוץ החדש, מייק פומפיאו, בירושלים בשבוע שעבר. פומפיאו אמר אז: "אנו ניצבים לימינה של ישראל במאבק נגד הטרור הזדוני של איראן ואנו תומכים ללא סייג בזכותה של ישראל להגן על עצמה כמדינה ריבונית".

כמה שעות לפני ההתקפה האיראנית, אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, בראיון ב-CBS, כי איראן מקרבת את העולם למלחמה. "הפעילויות התוקפניות של איראן בסוריה ובעיראק... התנהלותה הצבאית התוקפנית, לרבות הצבת טילים בסוריה - כל אלה מראים שאיראן היא איום ממשי", אמר בולטון, אחת מהדמויות הניציות ביותר בממשל טראמפ.