ענקית התקשורת בריטיש טלקום בדרך לפטר 13,000 עובדים

במסגרת תכנית התייעלות של החברה, בכוונתה לבצע מספר שינויים מבניים לרבות פיטורי ענק, ופריסת התחייבויות פיננסיות • על רקע הטלטלות בקבוצה, מניית החברה ירדה בשנה האחרונה ב-22%

מגדל BT בלונדון/ צילום: שאטרסטוק
מגדל BT בלונדון/ צילום: שאטרסטוק

ענקית התקשורת הבריטית, קבוצת BT , תקצץ 13,000 משרות הנהלה ומשרות בק-אופיס, וכן תעבור למטה מצומצם יותר בלונדון, כך דווח בסכונות הידיעות - רויטרס. הדברים נעשים מתוך ניסיונות של המנכ"ל לשקם את הקבוצה, לאחר שנקלעה לטלטלה חשבונאית - פיננסית וחוותה ירידה דרסטית בהיקפי המסחר של המנייה.

מנכ"ל החברה, גאבין פטרסון, מנסה לרצות את המשקיעים באמצעות שימור מדיניות הדיבידנדים, והציג תכנית חדשה למימון ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה לעובדיה. אולם, התחזיות צופות מעבר לצמיחה ברווח רק בעוד כשלוש שנים. לנוכח הדברים, הגיבה המנייה בירידה של 9%.

לדברי משקיעים, ביצועיה הפיננסים של החברה בשנה החולפת לא תאמו את התחזיות, כאשר האכזבה העיקרית נוגעת להכנסות הרבעון הרביעי בשנה החולפת. נתונים אלה ממחישים את האתגרים עמם מתמודד המנכ"ל פטרסון, אשר שואף לשקם את קבוצת הענק המעסיקה תחתיה 100,000 עובדים.

BT, מחזיקה בבעלות גם במפעיל הסלולר הגדול בבריטניה, EE. לדברי גורמים בקבוצה, בכוונתה לגייס 6,000 עובדים בתחומי ההנדסה ושירות הלקוחות, זאת על מנת לאפשר את פריסה אפקטיבית של רשת התקשות 5-G.

לדברי פטרסון, המכהן בתפקיד מאז 2013, תכנית השיקום של החברה תתמקד באספקת שירותים חיוניים הנדרשים ע"י לקוחות פרטיים ועסקיים.

"אנחנו חייבים לוודא שאנו נשאר תחרותיים בעתיד. זאת על מנת שנוכל לספק מוצרים ושירותים ללקוחותינו, במחירים הנכונים", דברי פטרסון לעיתונאים.

"אם אנחנו משווים איך אנחנו מנהלים את העסק יחד עם הצוותים שלנו, אנחנו בהחלט במבנה מורכב ולא יעיל. זה מאוד משמעותי עבורנו."

מצד פטרסון, יישום האסטרטגיה החדשה מהווה את ההזדמנות האחרונה שיקבל מהמשקיעים, זאת לאחר שזכה לתשואות מוקדמות מדי מצדם, לאחר שהכניס את החברה לעסקי שידורי הספורט והמובייל.

התמיכה של המשקיעים בפטרסון החלה להיסדק בינאור 2017, לאחר שהקבוצה פרסמה אזהרת רווח משמעותית, הנובעת בין היתר מפריסה בינלאומית של הקבוצה, ובפרט לאור גילוי הונאה בשלוחה באיטליה.

מניית החברה ירדה בשנה החולפת ב-22%, לרמות מסחר הנמוכות ביותר מאז 2012.

קיצוץ המשרות הצפוי, נחשב לגדול ביותר בבריטניה מאז 2008, והוא צפוי לחסוך לקבוצה 1.5 מיליארד ליש"ט, על פני 3 שנים. עם זאת, יישום תכנית השיקום של החברה צפוי לעלות 800 מיליון ליש"ט.

החברה הסכימה לתכנית מימון פנסיה חדשה אשר תיפרס על פני 13 שנה, וצפויה להציב את החברה בגירעון של 11.3 מיליארד ליש"ט כבר ביוני הקרוב. לפי התכנית החדשה, תשלם החברה 2 מיליארד ליש"ט בפריסה עד 2020, ולאחר מכן תשלם עוד 2 מיליארד ליש"ט, אותם תממן באמצעות הנפקת אג"ח.

התכנית יוצאת לפעול לאחר שהקבוצה דיווחה על ירידה של 3% בהכנסות החברה לרבעון הרביעי ביחס לתחזיות האנליסטים. הכנסות החברה ברבעון זה הסתכמו לסך של 5.967 מיליארד ליש"ט. עם זאת, רווחי החברה ברבעון הסתכמו ב-2.083 מיליארד, המשקפים עלייה של 1%.

בקבוצה חוזים כי בהסתכלות של שנה קדימה, עד סוף חודש מרס, צפויות הכנסות החברה לרדת ב-2%, כאשר הרווח המתואם צפוי לרדת לטווח של 7.3-7.4 מיליארד ליש"ט, מרמה של 7.5 מיליארד ליש"ט במהלך 2017.