שוק המזון גדל ב-2.8% בשליש הראשון; החלק של תנובה קטן

בשליש הראשון של 2018 גדל היקף רכישות המזון והמשקאות בכ-2.8% לסך של כ-12.1 מיליארד שקל • עם זאת נראה שהפער נובע משינוי בתמהיל ומכירת יותר מוצרי פרימיום

אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

בשליש הראשון של 2018 גדל היקף רכישות המזון והמשקאות בכ-2.8% במונחים כספיים לסך כולל של כ-12.1 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבארבעת החודשים הראשונים ב-2017 הסתכם היקף הרכישות בכ-11.8 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". במארס השנה נרשם היקף המכירות הגבוה ביותר במונחים כספיים בכל אחד מהחודשים לפחות מאז ינואר 2015, והוא עמד על כמעט 3.3 מיליארד שקל בעיקר הודות לתזמון של חג הפסח.

פסח הוא אחד המועדים בשנה שבהם הקניות נוסקות והמכירות של יצרניות המזון והמשקאות גדלות מהותית. השנה זה קרה במארס, ולכן נתוני אפריל שבמהלכו יצרניות המזון והמשקאות מכרו בכמעט 3 מיליארד שקל מראים עוצמה. כיצד? באפריל 2017 לא חל חג הפסח בעוד שבכל אחת מהשנים 2015, 2016 ו-2017 החג חל באפריל, והמכירות הכספיות של מוצרי המזון והמשקאות הסתכמו בחודשים הללו בכ-2.99 מיליארד שקל (בדומה לאפריל 2018), בכ-2.97 מיליארד שקל ובכ-3.08 מיליארד שקל, בהתאמה. 

מהנתונים של סטורנקסט עולה עוד כי השלישון הראשון ב-2018 גבוה יותר מהתקופות המקבילות של ארבעת החודשים הראשונים ב-2016 ו-2015, אז הסתכמו המכירות הכוללות בשוק המזון והמשקאות בכ-11.4 מיליארד שקל ו-11.65 מיליארד שקל, בהתאמה.

נתחי השוק של שש יצרניות המזון והמשקאות הגדולות בישראל - ינואר-אפריל 2018
 נתחי השוק של שש יצרניות המזון והמשקאות הגדולות בישראל - ינואר-אפריל 2018

מדובר בנתון שגבוה בכ-150 מיליון שקל מהמכירות הכספיות של מוצרי המזון והמשקאות שנרשמו בחודשים ספטמבר עד דצמבר ב-2017. האם זה אומר שהשוק עלה על דרך המלך של גידול ברכישות המזון? לפי נתוני הלמ"ס, מחירי המזון ללא ירקות ופירות לא השתנו בשיעור שאפילו מתקרב לגידול האמור מאז תחילת מאי ועד סוף מארס השנה (נתוני אפריל טרם פורסמו וסביר שלא יציגו גידול אדיר) - כך שעל פניו הגידול אינו נובע רק מעליית המחירים אלא מגידול כמותי.

עם זאת, הצמיחה של קטגוריות הפרימיום שנרשמה בתקופה האחרונה מצביעה על יותר מכירות של מוצרים יקרים יותר, וזאת ככל הנראה במקביל ליציבות ואף ירידה קלה במחירים בקטגוריות הבסיס, כך שהפער נובע משינוי התמהיל.

ומה לגבי ספקיות המזון הגדולות השונות? תנובה ממשיכה לאחוז בכתר יצרנית המזון הגדולה עם נתח שוק של כ-15.6%; כשהבאה התור - קבוצת שטראוס - מחזיקה בנתח שוק של כ-12.2%; והשלישית - אסם - אוחזת בנתח של 9.6%. ואולם, גם בסופו של חודש אפריל בתנובה לא יכולים להרשות לעצמם לנוח. היקף המכירות השקליות שלה החברה אמנם גדל בשלישון הראשון בכ-1.4% לעומת השלישון המקביל ב-2017 לכ-1.9 מיליארד שקל, אך המכירות הכספיות של המתחרות הגדולות הבאות צמח בשיעור חד הרבה יותר.

שטראוס הציגה בארבעת החודשים הראשונים גידול של כ-5% במכירות הכספיות שהסתכמו בכמעט 1.5 מיליארד שקל, כשנתח השוק שלה גדל מ-11.9% ב-2017 לכ-12.2% השנה. באותה התקופה הצליחה גם אסם להגדיל את המכירות הכספיות בכ-6% לקצת פחות מ-1.2 מיליארד שקל, כשהנתח שלה מהשוק גדל לכ-9.6%. את הגידול של אסם ניתן ליחס, בין היתר, למשבר שהיה לה עם רשת השיווק אושר עד והסתיים באפריל אשתקד, שבמהלכו היא לא מכרה סחורה לרשת באופן שפגע בהיקפי המכירות שלה.

החברה המרכזית למשקאות קלים וחברת נטו (ללא בשר ודגים טריים), מציגות בשלישון הראשון של השנה עלייה צנועה יחסית במכירות הכספיות, בסדר גודל של הגידול שהציגה תנובה ובשיעור נמוך ממנו, כשנתחי השוק שלהן לא טיפסו מעלה. נכון לארבעת החודשים הראשונים אוחזת החברה המרכזית בקצת פחות מ-6.8% מהשוק, לעומת כ-6.9% בתקופה המקבילה אשתקד; כשנטו מחזיקה באותו נתח בשתי התקופות, בשיעור של 3.8%.

ומי עוד בולטות בצמרת ספקיות המזון? על-פי נתוני סטורנקסט, היצרנית השישית בגודלה היא יוניליוור עם נתח שוק של כ-3.6%; כשאחריה ניצבות בסדר יורד טמפו שלה נתח של כ-2.1% (יציבות ביחס ל-2017); דיפלומט - כ-2% (בדומה לזה שהיה לה בתקופה המקבילה אשתקד); ויפאורה תבורי, שבצל הערכות כי אולי תגיע לבורסה בעתיד הנראה לעין ותהפוך לחברה ציבורית, מתברר שמכירותיה צמחו בארבעת החודשים הראשונים של השנה בכ-7.5% במונחים כספיים, כשנתח השוק שלה עלה לכ-1.8%.

עוד נציין, כי הנתונים מלמדים שישנן כמה יצרניות שחוו ירידה בהיקפי המכירות הכספיים שלהן בארבעת החודשים הראשונים של 2018. מדובר בעיקר בליימן שליסל, שהמכירות הכספיות שלה בשלישון הראשון ירדו בכ-3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד; מאפיית אנג'ל, עם ירידה פחות מהותית שמסתכמת בפחות מחצי אחוז; וסוגת, עם ירידה של יותר מ-6.5% במכירות הכספיות.