השווקים אדישים והשקל עולה. האם זה הזמן להתחיל לדאוג?

האנליסט יונתן כץ מלידר: "אי הוודאות גברה. השווקים לא מפנימים את זה"

המגמה בשווקים חיובית / תמונה: שאטרסטוק
המגמה בשווקים חיובית / תמונה: שאטרסטוק

"אפשר להיות רגועים", זה המסר, בגדול, שמשדרים שורה של כלכלנים, לגבי ההשפעות של עימות צבאי על מצב המשק. המסר הזה מקבל תהודה בשווקים - צה"ל מפציץ כוחות איראניים בסוריה והשקל מתחזק מול הדולר והאירו. הייתכן? התשובה היא שמצבנו הכלכלי, לפחות על פי נתוני המאקרו, מעולם לא היה טוב יותר: חוב ציבורי בשפל, יתרות מט"ח בשיא, השקל חזק, האינפלציה חלשה, האבטלה אפסית, ייצוא ההייטק איתן ועמיד לזעזועים וכך הלאה. לפי מדד מלניק שהוצג היום במסגרת כנס הרצליה של המרכז הבינתחומי המשק הישראלי פיתח בשנים האחרונות חוסן שמאפשר לו לעמוד בקלות יחסית במשברים ביטחוניים.

פרופ' רפי מלניק, האיש שמאחורי המדד הגיע למסקנה הזאת כשהסתכל על שורת העימותים הצבאיים שהתרחשו כאן בשנים האחרונות. מלניק גילה שאין כמעט קשר בין חומרת האירוע לבין ביצועי המשק בשנה שבה התרחש: המשק רשם את שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר דווקא בשנים שבהם התרחשו העימותים הקשים יותר - מלחמת לבנון וצוק איתן (ראו טבלה).

לכלכלנים יש יכולת לנתח אירועי עבר אך כפי שהעיר, ובצדק שר האוצר משה כחלון, יכולתם לנבא את העתיד מוגבלת. האם העימות ההולך ומתהווה מול איראן יהיה עוד אחד בשורת העימותים הצבאיים שהכרנו בשנים האחרונות - מה יהיו גבולותיו בפרמטרים של זמן הלחימה, עוצמת הלחימה והיקף הנזק - אלה שאלות שקשה לענות עליהן.

צמיחה גבוהה דווקא בשנים של עימותים
 צמיחה גבוהה דווקא בשנים של עימותים

מבחינת ההשפעות הכלכליות האפשריות אפשר להתייחס לטווח רחב מאוד של תרחישים. המשך העימות בעצימות הנוכחית עוד חודשים או אפילו שנים היא התרחיש הקל ביותר, שהשפעתו על המשק נמוכה עד אפסית. עליית מדרגה לכיוון של עוד מבצע צבאי מוגבל היא משהו שהמשק יוכל להתמודד איתו בקלות יחסית. מלחמה כוללת מול החיזבאללה וצבא לבנון בצפון בתוספת מליציות וכוחות צבאיים בגולן - זה כבר סיפור אחר. המשק מעולם לא התנסה בירי טילים בהיקפים שיש היום בידי הכוחות איראניים ובעלי בריתם. בכל הסבבים הקודמים לא נפגעו בישראל מרכזי אוכלוסייה ומתקני תשתית חיוניים, תנועת המטוסים לא הושבתה ליותר מכמה שעות. היתרון מבחינת ישראל בעימות עם איראן ולבנון הוא שיהיה מדובר, במלחמה סימטרית, לראשונה מאז 1973.

העובדה שהשקל התחזק היום במסחר בשווקים מדאיגה כלכלנים ותיקים כמו יונתן כץ מלידר. "אי הוודאות ללא ספק גברה בעקבות אירועי הימים האחרונים, אבל נראה שהשווקים לא מפנימים את זה", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". "התחושה שלי היא שזה ממש לא סוף הסיפור. כשהצד השני מקבל מכה הוא מחזיר מכה לא פחות כואבת", אומר כץ.