וושינגטון: מיום ב' יתחילו לעבוד 50 איש מהשגרירות בירושלים

ביתו של הנשיא טראמפ, איוונקה, ובן זוגה, ג'ראד, ינכחו בטקס הפתיחה של השגרירות ביום ב'

מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה / צילום: אמר אווארד, רויטרס
מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה / צילום: אמר אווארד, רויטרס

במבנה הגדול של שגרירות ארה״ב בתל-אביב ערכו היום בבוקר (ו׳) הרמת כוסית. המכובדים שנכחו שם, כולל השגריר האמריקאי בישראל דיוויד פרידמן, אמרו שזו היא פרידה מן הבניין הוותיק בתל-אביב.

שגריר ארה"ב בישראל, פרידמן, שתידרך עיתונאים היום אחר הצהריים אמר שבממשל מתרגשים מאוד לקראת פתיחת השגרירות ביום שני אחר הצהריים בשכונת ארנונה בירושלים. ״עובדי השגרירות ישובו לעבוד ביום שני אחרי סוף השבוע, יעשו זאת כבר מירושלים״ הוא אמר.

בשלב הראשון, החל מיום שני הקרוב יעבדו מן המשרדים בארנונה כ-50 אנשי צוות כולל המחלקה הקונסולרית. בהמשך, בקצב סביר יעברו עוד מחלקות לירושלים. בסוף התהליך, שייקח כמה שנים ובניית מבנה קבע בירושלים תתנהל השגרירות האמריקאית כולה מעיר הבירה. מקום מגוריו של השגריר ישאר בשלב הזה בהרצליה, אך כאשר הוא יקיים פגישות עבודה בירושלים, הוא לא יצטרך לשכור חדרים ממלון קינג דיוויד אלא יוכל לערכן במבנה הזמני של השגרירות אשר יפתח ביום שני.

השגריר האמריקאי פרידמן / צילום: רויטרס
 השגריר האמריקאי פרידמן / צילום: רויטרס

כ-800 איש הוזמנו לטקס הפתיחה, והנשיא דונלד טראמפ יישא ברכה בוידאו לנוכחים. המשלחת האמריקאית כוללת את בתו של הנשיא איוונקה טראמפ, את בן זוגה, ג׳ראד קושנר, את השליח האמריקאי למזרח התיכון ג׳ייסון גרינבלט, ומספר רב של סנטורים וחברי קונגרס.

ככל הידוע, לאף אחד מהם לא מתוכננת פגישה עם בכירי הרשות הפלסטינית. ביום ראשון בערב תיערך הרמת כוסית חגיגית בבניין משרד החוץ בירושלים, אירוע אליו הוזמנו עשרות שגרירים זרים המוצבים בישראל, וכ-35 אישרו הגעתם, לא כולל שגרירי מדינות אירופה שמסתייגים מן המהלך האמריקאי.

בממשל בוושינגטון מתגאים בכך שהליך פתיחת השגרירות התרחש מהר מן הצפוי. ״אנחנו מצליחים לבצע זאת תוך הקדמת לוח הזמנים ובתקציב מופחת ממה שדובר בתחילה״ אמר היום פרידמן.

בעת התדרוך לקראת אירועי יום ב׳, הדגיש פרידמן שפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים הינה בראש ובראשונה אינטרס אמריקאי, והיא לא נעשתה כחלק מאיזה משא ומתן או בתמורה למהלך ישראלי כלשהו.

באשר למאזן הכוחות באזור המזרח התיכון, הדגיש בכיר הממשל שלמרות שיש מי שאינם מאושרים מן המעבר של השגרירות, ״עדיין מוקדם מדי למדוד את התגובות ברחבי המזרח התיכון. בטווח הרחוק אנחנו בטוחים שיש לכונן הסכם שלום על בסיס המציאות בשטח ולא על בסיס פנטזיות״ הוא אמר. בוושינגטון מפנים את תשומת הלב לציוץ של שר החוץ של בחריין בנוגע לזכותה של ישראל להגן עליה, כאות חיובי באשר ליחס אל ישראל. ״זה שינוי שמתרחש כבר שנים. הצהרת שר החוץ של בחריין חשובה מאוד, בשים לב על המועד שהיא מגיעה, כמה ימים לפני אירוע העברת השגרירות״ הוא אמר.