חגיגות העברת השגרירות לי-ם נצבעו בגוון פוליטי חד-צדדי

ירושלים אמנם בקונצנזוס, אבל החגיגה הייתה של הצד הרפובליקני האמריקאי ושל הצד הימני של המפה הפוליטית הישראלית • בכיר דמוקרטי: "זה נורא. הדמוקרטים בקונגרס מזהים לגמרי את ישראל עם הרפובליקנים" • פרשנות

איוונקה טראמפ, ג'ארד קושנר והשגריר דיוויד פרידמן בנתב"ג היום / צילום: רויטרס
איוונקה טראמפ, ג'ארד קושנר והשגריר דיוויד פרידמן בנתב"ג היום / צילום: רויטרס

יומיים של אירועים יפהפיים בירושלים מסתיימים הערב (ב'), ולמרות ההקפדה הרבה על הטקסים, הנאומים, הכיבוד וההפקה, אי-אפשר היה שלא לשים לב שהחגיגה הייתה בעיקר חגיגה של הצד הרפובליקני האמריקאי ושל הצד הימני של המפה הפוליטית הישראלית.

פוליטיקאים מן השמאל-מרכז, חברי הכנסת יצחק הרצוג וציפי לבני, אשר רצו ודרשו להשתתף במגוון אירועים, נכחו בכל מקום ב-48 השעות הללו בירושלים, אך במקביל אתמול בקוקטייל הפתיחה של משרד החוץ בלטו בהיעדרם חברי כנסת של מפלגת יש עתיד, ובראשם יאיר לפיד. גם יו"ר העבודה אבי גבאי לא היה שם.

מן הצד האמריקאי, הגיעו השבוע לירושלים ארבעה סנטורים בכירים מן המפלגה הרפובליקנית - טד קרוז, לינדזי גרהאם, מייק לי, דין הלר והסנטור לשעבר ג'ו ליברמן, שהיה חבר המפלגה הדמוקרטית עד לשנת 2006 ומאז עבר צד. אך אפילו הם, הסנטורים האמריקאים מן הצד הרפובליקני, הופתעו מן החד-צדדיות של הטקס. בשיחה סגורות בישראל הם הביעו את תדהמתם מכך שנציגים בכירים של המפלגה הדמוקרטית לא השתתפו בחגיגות.

אחד מהם אמר היום: "זה נורא. הדמוקרטים בקונגרס מזהים לגמרי את ישראל עם הרפובליקנים". ל"גלובס" נודע, שבצד האמריקאי של הסיפור, כמו גם בצד הישראלי, כל פוליטיקאי דמוקרטי (שם) או מן השמאל-מרכז (פה) אשר רצה מאוד להצטרף, יכול היה, אך לא נשלחו הזמנות אישיות ולא נעשה מאמץ להעניק לאירוע הזה נופך על-פוליטי.

כך למשל, הסנטור היהודי הדמוקרטי צ'אק שומר, המכהן בתפקיד הבכיר ביותר בסנאט - מנהיג המיעוט הדמוקרטי - לא הוזמן. שומר התייצב לצידו של הנשיא טראמפ בתמיכה ברורה במהלכיו בנוגע להסכם הגרעין עם איראן והוא נחשב תומך גדול של נתניהו. למרות זאת הוא לא הוזמן באופן אישי לחגיגות בישראל.

השגריר האמריקאי לשעבר, דן שפירו, שליחו לשעבר של ממשל אובמה בישראל, המתגורר כיום ברעננה ועובד במכון למחקרי ביטחון לאומי, גם הוא לא הוזמן על ידי השגריר המכהן דיוויד פרידמן ליטול חלק בטקס היום בערב. שפירו התייצב נרגש בקוקטייל החגיגי אתמול של משרד החוץ וסיפר ל"גלובס" כמה הוא שמח על ההחלטה להעביר את השגרירות ועל תמיהתו על כך שלא נמצאה הדרך להזמינו לאירוע של 800 איש.

בזירה הפוליטית הישראלית, העניינים מורכבים לא פחות. בקוקטייל החגיגי שנערך אמש במשרד החוץ נכחו חברי כנסת אשר עשו מאמץ להיות מוזמנים. בלטו שם הרצוג ולבני וגם חברי הכנסת יואל חסון, איילת נחמיאס ורבין ואיתן ברושי ממפלגת העבודה. אך שאר חברי האופוזיציה נעדרו, כולל יאיר לפיד העומד בראש מפלגת יש עתיד, המפלגה שעשויה לגדול באופן משמעותי בבחירות הבאות.

גם הדמויות שנבחרו לשאת דברים בטקסים היום מזוהות באופן עמוק עם הימין האבנגליסטי האמריקאי.

הכומר רוברט ג'פריס, שנבחר לשאת את ברכת הפתיחה של האירועים היום אחר הצהריים, הוא תומך של הנשיא טראמפ, ומטיף טלוויזיוני שנוי במחלוקת בשל התבטאויות קשות שלו נגד מוסלמים, נגד מורמונים ואף נגד יהודים. מיט רומני, המתמודד לשעבר על נשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית, צייץ אתמול אחר הצהריים: "קנאי דתי כמו ג'פריס לא אמור להיות האדם שמקבל את הכבוד לפתיחת השגרירות שלנו בירושלים. הוא אמר 'אדם לא יכול להינצל אם הוא יהודי', 'הדת המורמונית היא כפירה מן הגיהנום'ודיבר באופן דומה גם על האיסלם", כתב רומני.

את הטקס תחתום תפילה של הכומר ג'ון הייגי, מייסד הארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל" ודמות בולטת בתמיכה האבנגליסטית האמריקאית בישראל. הייגי נחשב אף הוא לדמות שנויה במחלוקת עד כדי כך שרפובליקנים בכירים בעבר (כמו ג'ון מקיין) התנערו פומבית ממנו ומעמדותיו.

רק איימן עודה לא הוזמן

באשר לאירוע הרשמי היום בערב, השגרירות האמריקאית בישראל בחרה שלא להזמין את יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה והוא מצידו אמר היום ברדיו, שהוא העדיף שלא להיות מוזמן. מבחינתו, הזיהוי שלו כ"פרסונה נון-גרטה" בקרב ממשל טראמפ וממשל נתניהו, הוא מצב הדברים הטבעי.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה במספר הזדמנויות בשבוע האחרון, כי על אף שהוזמנה, כמו יתר ראשי המפלגות להוציא עודה, העדיפה שלא להגיע. זנדברג הסבירה שבעוד שהיא שמחה על פתיחת השגרירות בירושלים, האירוע מרחיק את הסיכויים שהפלסטינים ישובו למו"מ.

אל הטקס הרשמי היום בערב, הוזמנו ויגיעו יאיר לפיד, אבי גבאי, בוז'י הרצוג.