55 הרוגים ו-2,410 נפגעים בעימותים בעזה; צה"ל תקף ברצועה

(עדכון) - משרד הבריאות הפלסטיני מסר על נפגעים רבים מקרב המפגינים בגבול עם ישראל, ולפי צה"ל לפחות 40 אלף איש משתתפים בהפרות סדר ב-12 מוקדים • שלושה שניסו להניח מטען באזור רפיח נורו ונהרגו, וחיל האוויר תקף עמדות של חמאס בעקבות ירי לעבר כוח צה"ל • במצרים ובטורקיה מגנים

העימותים בעזה היום / צילום: רויטרס
העימותים בעזה היום / צילום: רויטרס

55 פלסטינים נהרגו היום (ב') ויותר מ-2,410 נוספים נפגעו בעימותים בין כוחות צה"ל למפגינים על גבול רצועת עזה - כך דיווח משרד הבריאות הפלסטיני. זאת במסגרת המחאה נגד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, שהושלמה בטקס חגיגי. זה היום הקטלני ביותר בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014.

לפי צה"ל, לפחות 40 אלף פלסטינים מפגינים ב-13 מוקדים לאורך הגדר, ומשתמשים באמצעים אלימים. עוד נמסר כי שלושה מחבלים שניסו להניח מטען על הגדר באזור רפיח נורו ונהרגו. חיל האוויר תקף לפחות 7 עמדות של חמאס, כולל 5 מטרות במחנה אימונים בצפון הרצועה.

עוד נמסר מצה"ל כי הכוחות מגיבים בהתאם להוראות פתיחה באש, וכי "צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר ונחוש לעמוד במשימת ההגנה והביטחון של אזרחי ישראל וריבונותה, ככל שיידרש".

הממשלה הפלסטינית ברמאללה האשימה את ישראל ב"טבח נורא", והיא תכנס במהלך הערב דיון חירום. אש"ף קרא לשביתה כללית מחר ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה. 

צה"ל אמר כי המפגינים משליכים מטענים ובקבוקי תבערה לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל , כשהם מבעירים צמיגים, מיידים אבנים ומשגרים חפצים בוערים, בהם עפיפונים ובלונים, במטרה להבעיר שריפות בתוך שטחה של ישראל. כתוצאה מכך פרצו 3 שריפות בשדות הסמוכים לכפר עזה ולמפלסים. צוותי כיבוי פועלים באזור להשגת שליטה בלהבות.

בעקבות העימותים והמתיחות לקראת ציון יום הנכבה מחר, קיים הרמטכ"ל הערכת מצב עם מפקדים באוגדת עזה. 

בטורקיה גינו בחריפות את "הטבח" שביצעה ישראל ברצועת עזה. משרד החוץ באנקרה מסר כי "גינויים לא מספיקים, ויש לנקוט צעדים".

השב"כ חשף את שיטת הפעולה של החמאס

לצד הפעילות על הגדר, שירות הביטחון הכללי (שב"כ) חשף היום את שיטות הפעולה של חמאס, זאת לאחר שצעירים פלסטינים שנעצרו בעת ניסיון לחדור לשטח ישראל מעזה, העידו כי הארגון מעודד מפגינים להגיע לגבול כדי לבצע פעולות אלימות. כמו כן, הצעירים שנחקרו העידו כי איראן מעניקה מימון לחמאס על מנת לבצע את הפעולות הללו.

כך למשל עלה מחקירתו של יחיא ע'ילה, בן 19 שנעצר בסוף חודש אפריל בעת שניסה לחדור לשטח ישראל כדי לגנוב מצלמת אבטחה ולחבל בגדר הגבול. בין השאר נמצא כי חמאס מתדרך את אנשיו הגדר ולגנוב את מצלמות האבטחה כדי לסייע במשיכתה והפלתה של הגדר ולשבש את פעילות צה"ל לקראת יום הנכבה.

הפעילים נטמעים בין אזרחי הרצועה, ולוקחים חלק במחאות האלימות בעודם נושאים בקבוקי בנזין ואמצעי חיתוך. בין שלל תפקידיהם - לספק צמיגים לאזרחי הרצועה ולסייע בהבערתם, להתסיס את התושבים ולשכנעם בצדקת ההפגנות, לסייע בהכנת בקבוקי תבעירה ועפיפונים. עוד עולה מהחקירה כי קיים איסור לפעילים עצמם להתקרב לגדר, מחשש שייהרגו או ייתפסו על ידי כוחות צה"ל, אלא אם הגדר נופלת ואז עליהם להיכנס חמושים לישראל בחסות ההמון ולבצע פיגועים.

עצור אחר, סלים אבו דאהר, בן 21 שחדר לישראל כדי להצית שדות תושב רצועת עזה, סיפר בחקירתו כיצד פעילי חמאס לבושים בגדים אזרחים מספקים חומרי תבערה, זאת כדי להצית את ה שדרות בשטח ישראל. בחקירה אחרת בה תושאל פלסטיני נוסף שניסה לחדור לישראל, סיפר כי הפעילים אף מנסים לעודד ילדים לנסות ולחצות את גדר המערכת לצורך גניבת ציוד צה"לי.

שר הביטחון ליברמן התייחס לאירועים ברצועת עזה, ואמר כי כוחות הביטחון נערכו לכלל התרחישים האפשריים. "בודדים הרגעים בחייה של אומה כמו הרגע בו המעצמה החזקה בעולם מכירה בריבונותנו על בירתנו ירושלים", אמר. "אנחנו ערוכים אל מול איומיו של חמאס לשבש את החגיגות. אני מציע לתושבי עזה: אל תסתנוורו מסינוואר ששולח את ילדיכם להקריב את חייהם ללא תוחלת. נגן על אזרחינו בכל האמצעים ולא נאפשר חצייה של הגדר".

"האחריות - על החמאס"

הבית הלבן הטיל על חמאס את האחריות למותם של 55 מפגינים ופציעתם של אלפים במהומות לאורך הגבול בין ישראל לעזה. בתדרוך היומי לכתבים אמר סגן דובר הבית הלבן, ראג׳ שאה: "האחריות למקרי המוות הטרגיים האלה מוטלת ישירות על חמאס. ארגון זה הצית באופן ציני ומכוון את תגובת ישראל".