מחקר של משרד הכלכלה: עצמאיות מרוויחות פחות מעצמאים

המחקר הוצג במסגרת יום העסקים הקטנים והבינוניים שנערך היום בכנסת • מהנתונים עולה כי גם במקומות שבהם לנשים אין בעיה למצוא עבודה כשכירות - בקרב העצמאיות הסיפור קצת שונה

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

במסגרת יום העסקים הקטנים והבינוניים שיערך היום (ג') בכנסת, הונחו בפני הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי נתונים מעניינים בנוגע ליזמות בעסקים עם דגש על ההבדלים בין יזמיות נשים ליזמים גברים. המידע, שהוכן על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, מצביע על כך שניכרים פערים מגדריים בכל המדינות המפותחות בהן יש שוקי עבודה המתפקדים היטב (כלומר, שווקים שהם קרקע חופשית ליזמות).

דווקא במקומות שבהם לא מסובך לנשים למצוא עבודה כשכירות (בהשוואה למדינות מתפתחות), העולם של היזמות מציב בפניהן חסמים מורכבים. לפי ממצאי המחקר, נשים עצמאיות בישראל עובדות בממוצע כ-31.6 שעות שבועיות לעומת גברים עצמאים, העובדים בממוצע 43% יותר, 45.1 שעות שבועיות. בעוד היחס בין שעות העבודה השבועיות של עצמאים ועצמאיות בישראל עומד על 1.4, במדינות ה-OECD יחס זה נמוך יותר ועומד על 1.2 שעות שבועיות בלבד.

עוד על פי המחקר, כאשר משווים את המצב של העצמאים והעצמאיות מול השכירות בישראל ובמדיניות ה-OECD, ניתן לראות כי בעוד שבעולם הן הנשים העצמאיות והן גברים העצמאים עובדים יותר משכירים, בישראל גברים עצמאים עובדים יותר משכירים ואילו נשים עצמאיות פחות משכירות.

עוד גילה המחקר כי בהיבט של הכנסה לפי שעה, נשים עצמאיות מרוויחות בממוצע 56 שקל לשעה, בעוד גברים עצמאים מרווחים 68 שקל - פער של כ-21%. בחינת הסיבות להכנסה הנמוכה של עצמאיות בהשוואה לעצמאים בהתבסס על התפלגות העסקים לפי ענפי פעילות מעלה כי חלק גדול מהעסקים שבבעלותם של נשים מתרכז בענפי השירותים האישיים והטיפוליים. ענפי אלו המאופיינים בהשקעה נמוכה ופריון נמוך ושיעור עסקים מסוג זה בקרב נשים הינו הגבוה ב-OECD. הסבר אפשרי נוסף לפערים הוא הגודל הממוצע של העסקים בבעלות נשים, הקטן יותר מהנתון המקביל עבור גברים, עם ייצוג גבוה מאוד של עסקים ללא מועסקים (העסקה עצמית).

הדוח כולל פרטים מעניינים רבים נוספים והוא יעלה היום לדיון בוועדה בהשתתפות שר הכלכלה אלי כהן, ויו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן. מאחורי הזמנת הדוח וביצוע הבדיקה עמדה גם ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני).

הדוח מציין שאחרי בדיקה של מאפייני יזמות נשים, תמריצים פסיכולוגים, סוציו-חברתיים וכלכליים המשפיעים על החלטת נשים לפתוח עסק ולנהל אותו, הם מצאו שבהשוואה ליזמים גברים, הסיבות העיקריות למוטיבציה אצל נשים יזמיות הן שעות עבודה גמישות ורצון לפתח כישרונות שונים.

"כאשר נשים וגברים נשאלים האם הם מצפים להקים עסק בשנה הקרובה, שיעור גבוה יותר של גברים מדווח על ציפייה כזו לעומת נשים. ההבדלים הגדולים ביותר בציפייה להקים עסק הם בגיל העבודה הצעיר והבדלים אלו מצטמצמים בגיל העבודה הבוגר יותר, למרות שהם קיימים בכל הגילים. הפער הגדול, בציפייה להקים עסק, בקרב נשים בגילאי 18 - 35 יכול להצביע על קושי בהקמה מקבילה של עסק ומשפחה" נכתב בדוח.

עוד צוין שהחסמים הפסיכולוגיים המרכזיים העומדים בפני נשים להקים עסק עצמאי הם חשש "ממחסור בכישורים לניהול עסק, בדגש על אוריינות פיננסית, ופחד מכישלון העסק. בעוד התפיסה הסובייקטיבית רק של 27% מהנשים היא שיש להן את הכישורים לניהול עסק, הרי שבקרב גברים כ-43% מעריכים כי יש להם כישורים כאלו".

הדוח מסכם: לא רק שנשים מעריכות שיש להן כישורים פחותים לניהול עסק, הן גם חוששות יותר מכישלון במקרה ויפתחו עסק וחששות אלו מאפיינים בעיקר את הגילים הצעירים.

חלק ממסקנות המחקר הן שמציאת איזון בין הבית לעסק הקטן הנו פרמטר מרכזי בהשפעה על יזמות של נשים. השיקולים של נשים בהקשר של אי הוודאות במהלך של פתיחת עסק ויזמות הם חשש מאי וודאות כלכלית, בהשוואה לתעסוקה של שכירה.

לקראת הדיון אמר שר הכלכלה כהן שצמצום הפערים בהיבט של השתתפות נשים ביזמות ובעסקים קטנים - "הנו הכרחי לצמיחת המשק". ח"כ פולקמן אמר ש"קידום נשים בעסקים הוא נושא חשוב ערכית ומעשית. נדרוש מהממשלה לנקוט צעדים ישימים להסרת החסמים ולהתמודדות עם האתגרים העומדים בפני נשים להקים ולקיים עסקים קטנים. שוויון הזדמנויות מגדרי הוא אתגר בעל חשיבות לאומית שעלינו להתמודד איתו כחברה מתוקנת."