פרשת אריה דרעי: מקורב לשר הפנים עוכב לחקירה באזהרה

המקורב, המתמודד בימים אלה על תפקיד בכיר ברשות מקומית בצפון, היה מעורב בבניית הווילה של משפחת דרעי במושב ספסופה שבגליל, שעומד במרכז החקירה נגד שר הפנים

שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

מקורב לשר הפנים אריה דרעי, המכהן בתפקיד ציבורי, עוכב היום (ג') לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בביצוע העבירות שבהן חשוד דרעי.

המקורב, שבניגוד לפרסומים באחד מכלי התקשורת, לא נעצר (לפחות בינתיים) אלא כאמור רק עוכב לחקירה, היה מעורב בבניית הווילה של משפחת דרעי במושב ספסופה שבגליל. הבית רחב-הידיים בגליל עומד במרכז החקירה נגד דרעי.

המקורב מתמודד בימים אלה על תפקיד בכיר ברשות מקומית בצפון. במקביל לעיכובו לחקירה הגיעו חוקרי להב 433 לביתו והחרימו מסמכים לצורכי החקירה. 

חקירת החשוד היום נעשית במסגרת הישורת הסופית של החקירה נגד השר דרעי. כפי שנחשף ב"גלובס" בדצמבר 2017, החשדות לביצוע עבירות מס נגד דרעי הולכים ומתבססים. זאת, בזמן שהחשד שדרעי קיבל כספים בניגוד לחוק, באמצעות תרומות שקיבלו עמותות שבראשן עמדה רעייתו יפה דרעי, לא התבסס בינתיים בראיות.

דרעי, שבנוסף על משרד הפנים עומד גם בראש תיק פיתוח הגליל, הנגב והפריפריה, נחקר בחשד לביצוע עבירות מס ועבירות על טוהר המידות, כבר יותר משנה וחצי. שר הפנים, שהורשע בעבר בשוחד וריצה עונש מאסר, נחקר 6 פעמים במשרדי יחידת להב-433 של המשטרה.

לפי המידע שבידי "גלובס", החשד הראשון שנחקר ושבו דרעי מסובך מאוד מבחינה ראייתית נוגע לעסקאות נדל"ן שחשפה הכתבת שלומית צור ב"גלובס", ושנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם.

המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של זכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול בירושלים מהזוג אריה ויפה דרעי לאחיו של השר, עו"ד שלמה דרעי.

לפני יותר מ-3 שנים, ערב כניסתו לתפקיד שר בממשלה, בתחילת 2015, הגיש דרעי הצהרת הון למבקר המדינה, שלפיה יש לו דירה אחת שבה הוא מתגורר ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. באוקטובר 2015 חשף "גלובס" כי שנתיים לפני כן מכר השר דרעי לאחיו, עו"ד שלמה דרעי, זכויות בנייה להקמת 5 דירות בשכונת גבעת שאול בירושלים תמורת 4.2 מיליון שקל. נכון למועד הכתבה היו הדירות - שכבר הוקמו, ושוויין מוערך ב-15 מיליון שקל - רשומות עדיין על-שם אריה ויפה דרעי.

בתגובה לחשיפה בכתבה, טען עו"ד שלמה דרעי כי רכש את הזכויות מאחיו אריה ביולי 2013, וכי הן מיועדות לילדיו. לדברי האח שלמה, הסיבה לאי-רישום הדירות על-שם ילדיו היא טכנית, והוא הצהיר כי הדירות עתידות לעבור על-שמם של ילדיו בעתיד.

המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של הזכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול, בחשד כי הדבר נעשה כדי לחסוך תשלום מס בניגוד לחוק.

בנוסף, דרעי חשוד כי הווילה שלו ביישוב ספסופה נבנתה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. לפי ההערכותף, חקירת החשוד שנעצר היום מתמקדת בנושא הזה. עוד נשאל דרעי על כספים שקיבל או קיבלו מי מבני משפחתו מגורמים בחו"ל.

החשד המרכזי השני שנחקר נגד דרעי נוגע לפעילות של שתי עמותות, שבהן הייתה מעורבת יפה דרעי, "יהודה יעלה" ו"מפעלות שמחה".

לפי החשד, כספים מהעמותות הללו הועברו לזוג דרעי ולקרובי משפחתם, בני משפחת זילבר; ובנוסף הועברו כספים ממשרד הנגב והגליל, בעת שהשר דרעי נמצא במצב של ניגוד עניינים, לאור היותו השר הממונה, ובעת שבני משפחה של דרעי עובדים בעמותות תמורת שכר.

באחד המקרים שחוקרת המשטרה אישר המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שעליו ממונה דרעי, העברה של כחצי מיליון שקל לעמותה שבניהול יפה דרעי. בסופו של דבר ההעברה לא יצאה לפועל, בעקבות התערבות של גורמים משפטיים שמנעו אותה.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הזוג דרעי טוען כי כספים מהעמותות מעולם לא יצאו למשפחת דרעי, לא ליפה דרעי ולא לאריה דרעי. לטענתם, בסך-הכול הועברו כמה עשרות אלפי שקלים מהעמותה לזוג דרעי, כהחזר של הלוואה שנתנה משפחת דרעי לעמותה.

לגבי כספים שהועברו מהעמותה לקרובי משפחתם, משפחת זילבר, לטענת יפה דרעי מדובר בדמי שכירות עבור מבנה שבו עשתה העמותה שימוש. לטענת יפה דרעי, סכום נוסף הועבר למשפחת זילבר, שמתעסקת בנדל"ן, כמקדמה לרכישת מבנה לפנימייה בשם העמותה. לטענתה, הכסף הועבר לזילברים לצורך העסקה עבור העמותה, והוחזר לעמותה כי העסקה נכשלה, והכול תועד ונעשה באופן חוקי וכשר.

עוד טוענת יפה דרעי כי היא מעולם לא משכה כסף מהעמותות, על אף שהיא עבדה בהן והשקיעה שעות רבות של עבודה, והייתה יכולה למשוך כספים לו רק הייתה רוצה בכך. יתר על כן, לטענת הזוג דרעי, בעבר הם נתנו הלוואות נוספות לשתי עמותות שלא הוחזרו, כך ש"דרעי רק הפסיד כסף".

נציין כי העמותה שעמדת במרכז החקירה "מפעלות שמחה" הוקמה לפני 18 שנה, והיא מפעילה רשת של מוסדות חינוך שבהם לומדות 800 תלמידות. הרשת, שתקציבה יותר מ-10 מיליון שקל בשנה, כוללת את תיכון "מרגלית" שבו לומדות 240 נערות לתעודת בגרות מלאה; ואת סמינר "שבילי בית יעקב", שבו לומדות 400 נערות.

השר דרעי מיוצג בידי עו"ד ירון ליפשס ממשרד רם כספי. יפה דרעי מיוצגת בידי עו"ד טל שפירא. התיק מנוהל בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).