מבחן מכשיל: פרטים של 3 מיליון משתמשי פייסבוק דלפו לרשת

שאלון אישיות שרץ ברשת החברתית הבטיח שהדאטה תועבר באופן אנונימי לחוקרים, אולם המידע היה זמין לכולם באמצעות חיפוש בגוגל • אירוע זה מגיע מיד לאחר הטלטלה שחוותה פייסבוק בפרשת קיימברידג' אנליטיקה

מארק צוקרברג / רויטרס
מארק צוקרברג / רויטרס

פרטים על 3 מיליון משתמשי פייסבוק התפרסמו באתר שלא אובטח כראוי, כך פורסם באתר New Scientist. מקור הדאטה אודות המשתמשים היה במבחן אישיות בשם myPersonality. המשתמשים שנכנסו למבחן אמנם סיפקו הרשאה לכך שהדאטה ישותף עם חוקרים באופן אנונימי, אך לפי הדיווח, כל אחד יכול היה לקבל גישה לשם משתמש וסיסמה לאתר בו פורסם בקלות, באמצעות חיפוש פשוט של "פחות מדקה" באינטרנט.

הפרטים שפורסמו כללו את תשובות המשתמשים במבחן, גילם, המגדר וסטטוס מערכת היחסים שלהם. אצל 150 אלף מהמשתמשים, צורפו לפרטים גם סטטוסים שפרסמו ברשת החברתית. לדברי New Scientist, למרות שהדאטה הייתה אנונימית, ולא צורפו אליה שמות המשתמשים, ניתן היה לזהות בקלות למי שייכים הפרטים.

כזבור, גם קיימברידג' אנליטיקה השיגה גישה לדאטה על 87 מיליון משתמשים באמצעות בוחן אישיות של החוקר אלכסנדר קוגן, שהעביר אליה את הפרטים בניגוד למדיניות פייסבוק. לפי הדיווח הנוכחי, קוגן היה מעורב גם במבחן myPersonality עד 2014. דובר פייסבוק אמר לאתר כי האפליקציה נמצאת כעת תחת בדיקה שעלולה להביא להחרמה שלה מפייסבוק.

במקביל, פייסבוק פרסמה פוסט בבלוג הרשמי שלה לפיו 200 אפליקציות שעברו בדיקה כזו כבר הושעו בשל חשד לשימוש ברעה במידע על משתמשים. פייסבוק התחייבה לערוך בדיקה נרחבת על כל אפליקציות הצד השלישי בפלטפורמה והדרך בה הן עושות שימוש בדאטה של משתמשים בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה.

לפי הפוסט, היא בדקה כבר אלפי אפליקציות. "יש עוד הרבה עבודה שצריך לעשות כדי למצוא את כל האפליקציות שאולי השתמשו לרעה בדאטה של המשתמשים, וזה ייקח זמן" נכתב בפוסט.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר בחודש מארס האחרון כי החקירה תסייע לחברה לאתר שחקנים רעים, אבל לא תוכל להגיד לאן הדאטה הגיעה בסופו של דבר ובאיזו דרך השתמשו בה.