אפשר להתגאות בקבלת האחר

הנה מקרה אחד שמלמד על הכלל וכמה התקדמנו בנושא בשנים האחרונות

בעלי מוגבלויות / צילום: Shutterstock
בעלי מוגבלויות / צילום: Shutterstock

עשרות שנים היו בארץ אוכלוסיות "נורמטיביות" שסירבו לקבל לשכונתם ילדים ובוגרים חריגים. עד כדי יציאה להפגנות. לא שיש להם משהו נגד ילדים חריגים או חולי נפש "רק לא בחצר שלנו". אולם בשנים האחרונות מסתמן שינוי ניכר בקבלת השונה והאחר. כמי שעוסקת בשילוב סטודנטים לקויי למידה ובעלי מוגבלויות בחברה ובאקדמיה, וכמי שליוותה ומלווה מאות מהם, אוכל להצביע על שינויים ביחס שלנו לנושא.

היום, בשנת ה-70 למדינה ישנה קפיצה בשילוב "חריגים" בלימודים, בתעסוקה ובחברה כולה. לעתים מדובר גם באנשים עם יכולות מרשימות, רק צריך לתת ולאפשר להם לבטא אותן.

אביא דוגמה מהשטח, מתחום עבודתי. לפני כשלוש שנים, לפני תחילת שנת הלימודים, הגיע אליי לפגישת ייעוץ בחור נכה צה"ל שנעזר בקביים. הבחור שכב שנתיים במיטה בעקבות פציעתו, למעט נסיעות לטיפולי שיקום בבית-חולים. כעת הוא התלבט אם יצליח להשתלב במוסד האקדמי שבו אני עובדת, וללמוד חשבונאות, כפי שחלם בעבר. עודדתי אותו להירשם ללימודים, ויחד עם הצוות החינוכי בנינו ותפרנו לו מעטפת סיוע בהתאם למוגבלותו, הכוללת תמיכה לימודית, הנגשה פיסית בקמפוס והתאמות במבחנים.

בשנה הראשונה ללימודיו, הוא התקשה להשתלב. והירבה לדבר ולקטר על מצבו הרפואי. הבנתי שעליי "להוציא אותו החוצה" מהרחמים העצמיים ולסייע לו לפרוץ את מעגל הפציעה, הנכות והמסכנות.

על מנת ליישם זאת נרתמנו למלא את עולמו בדברים חיוביים, להסיט את המיקוד שלו בחיים לעשייה חיובית, וזאת, בין היתר, על ידי הטלת תפקיד ואחריות. המשימה הייתה להפוך אותו לנותן שירות ולעוזר לאחרים במקום מקבל שירותים. היות שנקודות החוזקה שלו היו הישגיו הלימודיים, ביקשנו ממנו לסייע לשני סטודנטים לקויי למידה, תמורת מלגה. ברגע זה, ראשו הזדקף וניצוץ קטן נדלק בעיניו. חשתי, שאנו מתחילים בדרך חדשה.

מאותו יום, הביקורים השבועיים שלו אצלי הדיבורים על עניינים רפואיים נדחקו הצידה לטובת דיווחים על התקדמות החניכים שלימד. מפגישה לפגישה הוא קיבל יותר ביטחון עצמי ונראה מאושר מהעשייה שלו. בעקבות ההשקעה בחניכיו, זכה הסטודנט גם בתואר חונך מצטיין מטעם ארגון החונכות פר"ח.

לאחר כמה חודשי עבודה עם החניכים, וכן תמיכה וסיוע לסטודנטים אחרים, הוא סיפר לי שהכיר בחורה במכללה, ושהיא בת זוגו.

הסטודנט "הנכה" הזה הוא דוגמה אחת מני רבים. השינוי שעבר היה הדרגתי ומדהים. הוא התבטא גם בחייו האישיים וגם בהישגיו הלימודיים - לרבות קבלת תעודת הצטיינות על הישגיו הלימודיים.

נקווה לשמוע עוד סיפורים חיוביים רבים כאלה של השתלבות חריגים ובעלי מוגבלויות באקדמיה, במשק, בעבודה ובחברה בכלל.

■ הכותבת היא מומחית בשילוב סטודנטים לקויי למידה ועם צרכים מיוחדים מהמכללה האקדמית אשקלון