חולים או בחופשת לידה? אולי תקבלו דחייה בתשלום המשכנתא

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר בקריאה ראשונה הצעת חוק שמחייבת את הבנקים לתת דחייה בתשלומי המשכנתא ללווים במקרים נקודתיים • ריבית משכנתא - נתונים עדכניים

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה הצעת חוק שתכליתה מתן דחייה בתשלומי המשכנתא ללווים בשל מקרים נקודתיים כמו אבטלה, מחלה או חופשת לידה. מדובר בהצעת חוק לתיקון חוק הבנקאות, שיזם חברת הכנסת ויו"ר סיעת כולנו בכנסת רועי פולקמן. בניסוח הצעת החוק סייעה עמותת ידיד.

על פי הצעת החוק, הבנקים למשכנתאות יחוייבו להציע מסלולי 'גרייס' ללקוחות נוטלי משכנתא וזאת במקרה והלקוחות אינם מסוגלים לעמוד בתשלום החודשי עקב מצב של אבטלה, מחלה או חופשת לידה. בפרקטיקה הנהוגה היום, חלק מהבנקים פועלים כך אך לא בכל המקרים, והצעת החוק מבקשת לקבוע כי הדבר יהיה כחלק בלתי נפרד מזכויות נוטלי המשכנתאות. חשוב לציין כי הצעת החוק אמנם עברה את אישור ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה, אולם היא עוד צפויה לעבור דיון נוסף להכנה לקריאה שנייה ושלישית ואז את אישור הכנסת, כך שהדרך לאישורה הסופי של הצעת החוק עוד ארוכה.

הבנקים יציעו שני מסלולים

במסגרת הדיון בוועדת הכלכלה הוחלט כי הבנק יציע ללקוח שני מסלולים, עם ובלי גרייס. במקביל נקבע כי החוק יחול על לקוח מובטל לאחר סיום קבלת דמי אבטלה, לקוח חולה לאחר סיום קבלת דמי מחלה ולקוחה בחופשת לידה שסיימה לקבל דמי לידה. עוד נקבע כי תקופת ה'גרייס' תהיה לפרק זמן שלא יפחת משלושה חודשים, אלא אם כן הלקוח ביקש אחרת, ושההטבה האמורה לא תינתן יותר מפעם בשנה ולא יותר משלוש פעמים במהלך תקופת ההלוואה. עוד נקבע שהבנקים יצטרכו למסור ללקוחות מידע על התנאים של דחיית התשלום, ובכלל זה עלות המהלך. כמו כן, אושר כי ההצעה תחול רק על הלוואות שיינטלו לאחר מועד כניסת החוק לתוקף.

במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) כי: "מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שמעניקה ללקוח סוג של ביטוח מפני מצבים קשים, וגם אם תסייע רק לחלק מהאנשים מדובר בשינוי גדול ומשמעותי עבורם. חשוב שהלקוחות ידעו בדיוק מה התנאים עוד לפני שהם מממשים את האופציה".

סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, אמרה בדיון כי: "ההצעה מקובלת על בנק ישראל, אך צריך להחיל אותה גם על נותני הלוואות חוץ בנקאיות לדיור, ולא רק על הבנקים". נציג רשות שוק ההון בדיון, אוהד מעודי, אמר: "כיום יש רק חברת אחת (כלל) שנותנת הלוואות לדיור ויתר התאגידים החדשים לא עוסקים בכך. עם זאת, הנושא ייבדק לקראת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית".

ח"כ פולקמן אמר לאחר אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה כי: "משכנתא היא התחייבות לטווח ארוך עם קשיחות בתנאי הפירעון, בעוד החיים הם דינמיים ומלאי תהפוכות בלתי צפויות. ברמה האנושית לאפשר למובטלים, כאלה שבחופשת מחלה או לנשים בחופשת לידה 'גרייס' בתשלומי משכנתא, זה הוגן וערכי. החוק ייתן "אוויר לנשימה" למי שהכי זקוק לו".

סמנכ"ל "ידיד", רן מלמד הוסיף: "בעמותת "ידיד" מברכים על אישור ההצעה ואומרים כי מדובר בעוד צעד הבא להגן על נוטלי המשכנתאות המתחייבים לסכומים גדולים ואשר במקרים לא מעטים זקוקים לעזרה במקרים לא צפויים כמו אבטלה ומחלה וכן בתקופה בה מוארכת חופשת הלידה".