מה לשידורי קשת ולחברת הביטוח הדיגיטלית החדשה?

חברת התקשורת שמוביל אבי ניר, ושבתו של תשובה נמנית עם בעליה, מחזיקה כ-5% בליברה • עוד משקיעים: דסק"ש, האחים נוימן ומיקי דורסמן

מנכ"ל קשת, אבי ניר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל קשת, אבי ניר / צילום: איל יצהר

לא רק חברת דסק"ש, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, משקיעה בחברת הביטוח הדיגיטלית החדשה של אתי אלישקוב: ל"גלובס" נודע כי גם חברת התקשורת שידורי קשת, איש העסקים מיקי דורסמן והאחים נוימן מקבוצת אלון, נמנים עם המשקיעים בחברת הביטוח הדיגיטלית ליברה, שקיבלה באחרונה את אישורה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ושאמורה להתחיל למכור ביטוח לציבור הרחב כבר ביולי הקרוב.

עוד נודע כי פרט לאלישקוב, אף אחד מהגופים האלה, כמו גם שאר בעלי המניות המשקיעים, לא מחזיק יותר מ-5% ממניות החברה החדשה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בליברה יש בסך-הכול 31 משקיעים, ובראשם המנכ"לית ובעלת השליטה אלישקוב. רובם משקיעים לא מוכרים לציבור הרחב, אבל כמה מהם נמנים עם צמרת אנשי העסקים, ושניים מהם מחזיקי בקשר עקיף לעולם הביטוח המסורתי.

דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, העניקה לפני כשבועיים את ההיתר לחברת ליברה בראשותה של אלישקוב, שבעבר ניהלה את חברת הכשרה ביטוח. החברה החדשה תפעל רק בתחומי הביטוח הכללי, והיא קיבלה רישיון מבטח בתחומי ביטוח רכב חובה, ביטוח רכב רכוש (המוכרים כביטוחי המקיף וביטוחי צד ג') וביטוח מקיף לדירות ובתי עסק.

ברשות שוק ההון ובלשכת שר האוצר משה כחלון תולים תקוות רבות בחברה החדשה וכן בעוד מתחרה דיגיטלית שצפויה להצטרף אליה בקרוב - "ווישור" של אמיל וינשל וניצן צעיר הרים. ברשות ובלשכת השר מסרו באחרונה כי "פעילות של חברות חדשות בתחומי הביטוח הכללי צפויה להגביר את התחרות ולהפחית בעלויות הביטוח".

השקעה כוללת של עשרות מיליונים

מדובר בהשקעה כוללת של כמה עשרות מיליוני שקלים, הן עבור ההון העצמי המזערי הנדרש לקבלת רישיון מבטח, הן עבור הוצאות פרסום וניהול, והן עבור הוצאות מיכון ועוד.

כבר ביום הדיווח על מתן האישור, חשפנו באתר "גלובס" כי חברת דיסקונט השקעות, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, שכיום מחזיק ב-34.8% ממניות החברה האחות כלל ביטוח באמצעות אי.די.בי פתוח, נמנה עם הבעלים בחברת הביטוח החדשה.

עתה אנו חושפים כי עם בעלי המניות בחברה נמנים גם שידורי קשת, בעלת ערוץ הטלוויזיה "קשת 12", שבניהול אבי ניר ושבבעלות משפחת ורטהיים ובתו של יצחק תשובה (ששולט, בשרשור ובין היתר, בקבוצת הביטוח הפניקס), גל נאור. לא מדובר בהשקעה הראשונה של קשת במיזם הפועל בתחום הטכנולוגיה והדיגיטל.

קשת מחזיקה בכ-5% מליברה, בדומה להחזקות חברת י. חץ אחזקות, שנמצאת בבעלות האחים צחי וחן נוימן. קבוצת אלון גרופ של משפחת נוימן חולשת על רשת של כ-20 מוסכים לאוטובוסים, משאיות ורכבי עבודה נוספים בפריסה ארצית. נוסף על כך, נכנסה הקבוצה גם לתחום יבוא הרכב וביצעה השקעות בהייטק.

בעלי מניות מוכרים אחרים הם איש העסקים מיקי דורסמן, שהיה בעבר הבעלים של מועדון הכדורסל הפועל חולון ושבעבר היה נשוי לשרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים ובשיכון ובינוי. עוד משקיעים שמחזיקים בכ-5% מהחברה כל אחד הם פוטו מאסטר וחברת מיכמן בס"ד, כשגם ערן סלע מסלע בינוי ויוגב ראי מדיזיינאיט מושקעים בחברה החדשה.

בליברה הצהירו כי החברה "תפעל לשינוי כללי המשחק בענף הביטוח ולשבירת מעגל אי-אמון המאפיין אותו", ואלישקוב הבטיחה כי היא רואה במבוטחים "שותפים שלה, ולכן גם תשתף אותם ברווחיה". החברה החדשה היא הראשונה שפועלת בתחומי הביטוח הכללי שהוקמה בישראל זה כעשור, מאז הקמתה של שלמה ביטוח בשנת 2008. בין לבין הוקמה בשלהי 2013 פסגות ביטוח, שפועלת בתחומי ביטוח החיים, ושבימים אלה מוכרת את פעילותה לקבוצת איילון.