קטנות ובריאות: מניות ה-Small-cap מציגות ביצועים מרשימים

השוואת ביצועי המניות בסקטור הבריאות הרחב של ארה"ב אל מול ביצועי חברות ה-Small-Cap האמריקאיות בסקטור זה מעלה תמונת מצב מפתיעה במיוחד

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

האמרה הידועה "קטן זה יפה" נכונה גם בתחומי ההשקעות. לפי מחקרים רבים, מניות ה-Small-Cap מציגות בעקביות ביצועי יתר לעומת המניות של החברות הגדולות ולעומת השוק הכללי, במיוחד בתקופות ההתאוששות הכלכלית. הדבר נובע בעיקר מפרופיל צמיחה גבוה יותר של חברות קטנות, נוסף על בטא גבוהה, שמטיבה עם ביצועי המניות הקטנות במחזור שוק עולה.

אפיק המניות הקטנות נותר לעתים קרובות מתחת לרדארים של המשקיעים, ובכך נוהג לפספס את גל העליות הראשון במהלך התאוששות השווקים. ואולם, ככל שסיפורי צמיחה נישתיים מקבלים חשיפה בקרב המשקיעים, כך מדביקות מניות ה-Small-Cap את פערי התשואה, ואף לעתים קרובות עוקפות את ביצועי מדדי המניות המובילים.

נציין כי במהלך העליות האחרונות בשוק המניות בארה"ב, תופעת ביצועי יתר של המניות הקטנות לא הייתה כה מובהקת כמו במחזורי השוק הקודמים בעבר. בחמש השנים האחרונות הציג מדד ה-S&P 500 של המניות הגדולות בארה"ב ביצועי יתר על פני מדד ה-Russell2000 של המניות הקטנות, כמעט בכל תקופת מדידה. הדבר נבע, בין השאר, מהשפעה מיטיבה של היחלשות הדולר על פעילות החברות המובילות הגלובליות בארה"ב, ובמיוחד מהובלת מניות ענקיות הטכנולוגיה בביצועי שוק המניות האמריקאי.

נציין כי סקטור הטכנולוגיה - המגזר הגדול ביותר בארה"ב, שאחראי על רבע משווי שוק המניות האמריקאי - בולט במיוחד בתופעת ביצועי היתר של מניות ה-Large-Cap על פני מניות החברות הקטנות.

ביצועי חסר על רקע ביטול "Obamacare"

ואולם, יש גם דוגמאות הפוכות, התומכות בתזת ההשקעה במניות ה-Small-Cap, אפילו בסקטורים שהפגינו חולשה ממושכת בביצועיהם. הדוגמה הכי בולטת לתופעה זו היא אולי התנהגות אפיקי המניות הגדולות והקטנות בסקטור הבריאות. סקטור זה הציג ביצועים נאים בתקופה שלאחר המשבר הפיננסי, במיוחד בעקבות אישור רפורמת הבריאות של נשיא ארה"ב הקודם, שכונתה "אובמה-קר" (Obamacare), אבל בשנתיים האחרונות עבר להציג ביצועי חסר לעומת השוק הכללי. ביצועי חסר אלה באים על רקע ביטול "אובמה-קר", המלווה בלחצים על מחירי התרופות והיעדר צמיחה בשוק הבריאות בארה"ב.

בשנתיים האחרונות הציג סקטור הבריאות האמריקאי תשואה חיובית של כ-16% - כמחצית מביצועי מדד S&P 500, ומתחילת השנה הנוכחית אף רשם תשואה שלילית קלה, כשביצועי מניות חברות הפארמה והביוטכנולוגיה הגדולות העיקו על ביצועי הסקטור כולו.

ואולם, השוואת ביצועי סקטור הבריאות הרחב אל מול ביצועי חברות ה-Small-Cap בסקטור זה, מציגה תמונה מפתיעה במיוחד. מדד המניות הקטנות בסקטור הבריאות S&P Small-Cap 600 Health Care Index הציג תשואה מרשימה, שעקפה את מרבית מדדי הייחוס, כולל מדדי המניות הקטנות.

מדד זה הציג תשואה של כ-80% בשנתיים האחרונות ושל כ-25% מתחילת השנה - פער עצום לעומת סקטור הבריאות הכללי, במיוחד בזכות מניות של ספקיות שירותי הבריאות והציוד הרפואי, וכן מניות חברות הביוטכנולוגיה הקטנות, שהציגו ביצועים חזקים בהרבה בהשוואה לחברות הביוטכנולוגיה המובילות.

אף שחשיפה לחברות ה-Small-Cap מהווה לעתים קרובות אתגר עבור המשקיעים, נוכח מספר מוגבל של קרנות סל רלוונטיות מלבד המדדים הרחבים, בסקטור הבריאות קיימת אפשרות השקעה באפיק המניות הקטנות. מדובר בקרן סל PowerShares S&P SmallCap Health Care Portfolio (סימול: PSCH). קרן זו הושקה לפני כשמונה שנים, באפריל 2010, ומנוהלת על ידי חברת הניהול Invesco PowerShares. הקרן צברה נכסים של כ-560 מיליון דולר, מציגה מחזור מסחר ממוצע של כ-7 מיליון דולר ביום, ונהנית מדמי ניהול נמוכים יחסית של 0.29% בשנה. החברה עוקבת אחרי מניות הבריאות הקטנות, הנכללות במדד S&P Small Cap 600 Health Care Index.

חלוקת קרן הסל PSCH בין תתי הסקטורים של ענף הבריאות נראית שונה לחלוטין מחלוקה של סקטור הבריאות הכללי. מגזר הציוד והמכשור הרפואי מהווה נתח של כ-43% מהרכב הקרן, מגזר שירותי הבריאות מהווה כ-25% מהקרן, ואילו מגזרי התרופות והביוטכנולוגיה מהווים, בהתאמה, כ-17% וכ-12% משוויה.

לעומת זאת, בקרן סל XLV של סקטור הבריאות הרחב, מגזר התרופות, המושפע במידה רבה מלחצי מחירים ומהאטה בצמיחה, הוא הגדול ביותר (כ-44%), ואחריו באים שאר המגזרים. ההבדלים באלוקציה מסבירים היטב את ההפרשים בביצועי שתי קרנות הסל, ומחזקים את חשיבות החשיפה לאפיק מניות ה-Small-Cap בהשקעה בסקטור הבריאות.

קרן PSCH מתאפיינת בפיזור רחב של החזקותיה. היא מונה 75 החזקות בודדות בעלות שווי שוק ממוצע של כ-2 מיליארד דולר. הנציגות הגדולות של הקרן הן חברת שירותי בריאות Chemed (סימול: CHE, כ-5% מהרכב הקרן), ספקית מנות דם Haemonetics (סימול: HAE, 4.5% מהקרן), ספקית ציוד רפואי Integra LifeSciences (סימול : IART, כ-4%), חברת הביוטכנולוגיה Ligand Pharmaceuticals (סימול: LGND, כ-3.8%), חברת איכות המזון Neogen (סימול: NEOG, 3.6%), ספקית מערכות מידע למגזר הבריאות HealthEquity (סימול: HQY, כ-3.5%) וחברות נוספות. נצייין כי מניות CHE, IART ו-HQY מדורגות Outperform באופנהיימר.

קרן סל PowerShares S&P SmallCap Health Care Portfolio

סימול: PSCH
מתי נוסדה: אפריל 2010
חברת הניהול: Invesco PowerShares
נכסים מנוהלים: כ-560 מיליון דולר
מחזור מסחר ממוצע: כ-7 מיליון דולר ביום
דמי ניהול: 0.29% בשנה
המדד הנעקב: S&P Small-Cap 600 Health Care Index

■ הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.