קב' גאון מוכרת את חלקה במצרפלס ברווח הון של 5 מיליון שקל

הסכם המכירה קובע כי במקרה בו הקיבוץ יחליט להנפיק את מצרפלס תוך 3 שנים לפי שווי חברה גבוה מ-174 מיליון שקל, גאון תהיה זכאית לתשלום נוסף

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

קבוצת גאון (לשעבר חברת צנורות המזה"ת) מוכרת את חלקה (25.1%) בחברת מוצרי ההשקיה מצרפלס לשותף בחברה, קיבוץ מצר שבשומרון, תמורת סכום כולל של כ-45 מיליון שקל, המשקף למצרפלס שווי של כ-180 מיליון שקל.

המוכרת, שנמצאת בשליטת גאון אחזקות מקבוצת ויולה, עדכנה הבוקר כי חתמה על הסכם מול הקיבוץ למכירת ההחזקות תמורת הסכום האמור, שעיקרו (כ-39 מיליון שקל) ישולם במועד השלמת העסקה, והיתרה (כ-5 מיליון שקל) תשולם כשנה וחצי לאחר השלמת העסקה. התשלום המאוחר יישא ריבית של 4%, צמוד למדד.

לפני החתימה על ההסכם חילקה מצרפלס דיבידנדים לבעלי מניותיה, וחלקה של גאון בו עמד על כ-1.5 מיליון שקל - כך שסך התמורה בעסקה מצטברת כאמור לכ-45 מיליון שקל.

גאון עלתה 11% מתחילת השנה

עוד עדכנה גאון כי ההסכם בין הצדדים קובע כי במקרה שבו הקיבוץ יחליט להנפיק את מניותיה של מצרפלס בבורסה בתקופה של שלוש שנים ממועד השלמת העסקה, והנפקה זו תתבצע לפי שווי חברה הגבוה מ-174 מיליון שקל, גאון תהיה זכאית לתשלום נוסף, בהיקף התלוי בשווי החברה בהנפקה.

בגאון העריכו כי השלמת העסקה תתבצע בשבועות הקרובים, וכי היא תניב לה רווח הון של כ-5 מיליון שקל. גאון רכשה את חלקה במצרפלס ב-2007 תמורת כ-34 מיליון שקל. בדוחותיה לרבעון הראשון של 2018, שפורסמו בימים האחרונים, הציגה קבוצת גאון רווחים של כ-3 מיליון שקל מחברות כלולות - כמחצית הסכום הוא חלקה ברווחי מצרפלס.

מצרפלס, שהוקמה ב-1970 בקיבוץ מצר, הממוקם לא רחוק מפרדס חנה, עוסקת בייצור מוצרי פלסטיק, ומחלקת את פעילותה לשני תחומים מרכזיים. העיקרי שבהם הוא ייצור מערכות השקיה (בעיקר באמצעות טפטוף) ואביזרים משלימים, ונוסף על כך, היא מייצרת מערכות אינסטלציה ביתיות, הכוללות צנרת, מחברים ואביזרים נלווים.

מצרפלס, המעסיקה כ-190 עובדים, פועלת בישראל ובחו"ל וכמחצית מהכנסותיה מגיעות מרחבי העולם. בסיכום 2017 הכנסותיה נשחקו ב-3% והצטברו לכ-300 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי השנתי שלה ירד ב-12% לכ-18 מיליון שקל.

עמרי שוהם, היו"ר הכלכלי של הקיבוץ, מסר כי בשנים האחרונות, לאחר כניסת קרן ויולה לשליטה בקבוצת גאון, הפסיקו הצדדים לראות עין בעין את כיווני ההתפתחות הרצויים לחברה. עתה, הקיבוץ כבעלים מלא של החזקות החברה, יוכל לפתח אסטרטגיה חדשה בנוגע להחזקות הקיבוץ, לשקול שיקולים עצמאיים ולפנות לכיוונים שונים, ללא תלות בהסכמת השותף.

קבוצת גאון עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק צינורות פלדה ופלסטיק מסוגים שונים, המשמשים בעיקר להולכת נוזלים, וכן מספקת שירותי גילוון למוצרי מתכת, מפתחת ומשווקת מגופי מתכת ומדי מים ומפתחת ברזים ואביזרים מפליז. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-210 מיליון שקל, אחרי שמנייתה טיפסה ב-11% מתחילת השנה.

ירידה ברווח הנקי הרבעוני של גאון

בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בימים האחרונים, הציגה קבוצת גאון שחיקה של כ-8% בהכנסותיה, שעמדו על 111 מיליון שקל, תוך שחיקת הרווח הגולמי והתפעולי.

הרווח הנקי הרבעוני שלה עמד על פחות מ-6 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל אשתקד הציגה רווח ענקי של 220 מיליון שקל בעקבות מכירת קרקע בצריפין.